Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy kursy
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania [8 powodów]

Dzieci programują

Umiejętność programowania, poza tym że sama w sobie jest bardzo przydatna pozwala również nauczyć dzieci i młodzież zbioru bardzo ważnych umiejętności przydatnych w życiu. Oto one…

 

1. Uczenie myślenia przyczynowo – skutkowego

To chyba najważniejsza umiejętność, której uczy programowanie, a niestety jak się wydaje zanikająca. Współczesna kultura nie uczy dzieci i młodzieży myślenia przyczynowo skutkowego, a raczej podążania za impulsami, podejmowania decyzji zna podstawie powierzchownych danych (np. reklamy) i konformizmu (oczywiście często pod płaszczem indywidualizmu). Myślący i przewidujący konsekwencje swoich działań młody człowiek mniej narażony jest na negatywny wpływ swoich rówieśników, reklamy, negatywnych idoli, itp.
 

2. Uczenie wytrwałości

Programowanie uczy również wytrwałości. Prosty program możemy napisać szybko, ale taki, który będzie spełniał nasze wymagania wymaga od nas większego zaangażowania. Realny cel, jakim jest ukończenie programu i satysfakcja, z tego, że działa on zgodnie z naszymi oczekiwaniami, bardzo mocno motywuje do wytrwałości i uczy pracowitości, a także….
 

3. Uczenie kreatywności

…a także kreatywności, ponieważ nie zawsze dany program da się napisać w prosty sposób i bardzo często potrzebujemy niestandardowych dróg dojścia do celu. Wytrwałość w połączeniu z kreatywnością to połączenie, które sprawia, że młody człowiek osiągnie w życiu każdy z postawionych sobie celów.
 

4. Uczenie sprawczości

Nic tak nie uczy młodego człowieka tego, że jego działanie wpływa na świat, jak skonstruowanie czegoś, co działa. Nawet prosty program komputerowy jest świetnym przykładem czegoś co działa, a tworząc go dziecko doświadcza, że coś samo skonstruowało.
 

  • Więcej o tym jak robić taką angażującą edukację i jak uczyć myślenia znajdziecie w moim podręczniku: Jak Uczyć Skuteczności.

    Na ponad 500 stronach zebrałem dla Was pomysły, sposoby, inspiracje, metody i gotowy program edukacyjny mówiący o tym jak siebie i innych uczyć 4 FILARÓW SKUTECZNOŚCI: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

 

5. Budowanie fascynacji matematyką

Często o tym zapominamy, ale przecież programowanie w dużej mierze opiera się na matematyce, z którą wielu z naszych uczniów ma problemy, głównie też przez to, że może nie widzieć w niej życiowych zastosowań. A przecież liczby, systemy, zmienne, zbiory i wartości to pojęcia matematyczne, bez których nie dałoby się programować.
 

6. Komputer to narzędzie pracy, a nie tylko rozrywki

Czasami młodzież jakby o tym zapomina, że komputer i komórka to nie tylko narzędzie rozrywki i utrzymywania kontaktu z innymi, ale także potężne narzędzia, które rozwijają ludzkość, gospodarkę, naukę, społeczeństwo i prawdopodobnie w większości pracy, którą kiedyś będą wykonywać nie sposób będzie się obejść bez komputera. Dobrze jest więc nie tylko wiedzieć jak uruchomić Facebooka, ale jak skutecznie wykorzystywać komputer do pracy.
 

7. Radzenie sobie z zagrożeniami Internetowymi

Komputery, komórki i Internet to niestety nie tylko świetne narzędzia, ale niestety również źródło zagrożeń, z których nawet dorośli często nie zdają sobie sprawy. Przecież za pomocą Internetu zarządzamy nie tylko naszymi kontaktami, ale również danymi, a także pieniędzmi, dlatego ważne jest uczenie rozwagi w korzystaniu z tych narzędzi, żeby ustrzec młodzież nie tylko przez negatywnymi zjawiskami społecznymi takimi jak mowa nienawiści (tzw. hejt), ale także byciu okradzionym lub oszukanym.
 

8. Dobra praca

Ostatnim wymiarem uczenia programowania jest to, że programista to zwód przyszłości. Nasz rynek pracy jest bardzo niestabilny, ale raczej pewne jest to, że ludzie nie przestaną używać szeroko rozumianych komputerów (urządzeń mobilnych, robotów, inteligentnych systemów), a wręcz będą używać ich coraz więcej i w coraz nowych wymiarach życia. Dlatego też osoba, która potrafi programować bez problemu znajdzie dobrą pracę.

 

Czy do nauki programowania potrzebny jest komputer?

Oczywiście, że nie. Podstawą programowania jest sposób myślenia związany z wykonywaniem czynności w określonej kolejności w określonych warunkach – taki zbiór czynności to algorytm. Bardzo wiele naszych czynności opiera się na algorytmach, np. udzielanie pierwszej pomocy, czy nawet robienie zakupów czy nastawianie prania. A więc uczenie programowania można rozpocząć, od prostego układania czynności w ciągi.

Nasz warsztat Informatyczny Escape Room porusza wszystkie te tematy, tj. uczy podstaw programowania i zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z Internetu. W czasie warsztatu klasa podzielona jest na 5 mniejszych zespołów, które zmagają się z zadaniami dotyczącymi tych zagadnień. Jedno z tych zadań polega na wydostaniu się z tytułowego pomieszczenia, w którym poukrywane są zagadki informatyczne i żeby się z niego wydostać zespół musi: zbudować prosty komputer, złamać kilka haseł, znaleźć odpowiednie informacje w Internecie i rozwiązać inne wciągające i edukujące zagadki. Na innym stanowisku klasa uczy się programowania za pomocą naszej autorskiej metody Algorytmy Współpracy. Zapraszamy do przyjrzenia się naszym propozycjom wciągającej edukacji informatycznej.

A Wy jakie macie pomysły na uczenie programowania? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 

Przegląd kursu Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą:

[11/21] Przygoda w edukacji
[12/21] Jak uruchomić motywację w naszej grupie?
Część 3. Konkretne sytuacje – konkretne rozwiązania
[13/21] Jak sobie radzić z komórkami na lekcji? [6 pomysłów]
[14/21] Jak rozwiązywać konflikty?
[15/21] Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania? (JESTEŚMY TUTAJ)
[16/21] Kostka emocji [do pobrania]    
[17/21] 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]
[18/21] Prosty sznurkowy gadżet do pracy z grupą [zrób to sam]
[19/21] Egzamin -> JUŻ MOŻESZ PRZYSTĄPIĆ
[20/21] Bonusowa niespodzianka 1.
[21/21] Bonusowa niespodzianka 2.

22 odpowiedzi do artykułu “Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania [8 powodów]

  1. Anna

    Obecnie programowania uczyć można dzieci już w przedszkolu. Mamy Kodowanie na dywanie za pomocą kolorowych kubeczków i maty. Wykorzystać można też Ozoboty. W szkole dzieci chętnie korzystają z w/w dobrodziejstw, jak również ze Scottie Go. Planują jakiś ruch, są sprawcami, następnie obserwują i w miarę potrzeby dokonują korekty, aby osiągnąć zamierzony cel. Taką formę aktywności dzieciaki bardzo lubią.

  2. Kamila

    Warto uczyć dzieci programowania ponieważ:

    1. Dziecko czuje się sprawcą: „napisałem program i on działa”, a świadomość, że zmusiło się taką skomplikowaną maszynę do określonego działania sprawia, że nabiera też ono wiary w siebie i swoje możliwości.
    2. Komputer, postać na ekranie czy malutki robocik – nie domyślą się, co dziecko chce im przekazać. Oczekiwania względem nich muszą być wyrażone niezwykle precyzyjnie. Programowanie uczy jasnego wyrażania swoich oczekiwań.
    3. Logiczne myślenie – programowanie wymaga poznania szeregu algorytmów i rozumienia ich, konieczne jest też przewidywanie konsekwencji danego rozwiązania i planowanie działań.
    4. Umiejętność konsekwentnego dążenia do celu – programując trzeba stale przestrzegać pewnych niezmiennych zasad, pominięcie jakiegoś elementu sprawia, że program nie działa.
    5. Kodowanie wymaga też cierpliwości i wytrwałości – szukanie błędu czasami trwa chwilę.
    6. Żeby stworzyć grę lub animację trzeba myśleć twórczo, szukać nowych rozwiązań.
    7. Doświadczenia z innych krajów wskazują na to, że dzieci potrafią opanować podstawy programowania i że przychodzi im to z dużą łatwością oraz sprawia mnóstwo radości.
    Uważam, że im wcześniej dziecko zacznie naukę, tym lepiej. Programowanie nie jest tylko dla dzieci wybitniej uzdolnionych w tym kierunku, ale dla wszystkich .

  3. Danka

    Nauka programowania  powinna wystąpić w starszych klasach np.w V, VI itd. Dzieci w młodszych klasach muszą nauczyć się czytać , liczyć. Nie wszystkie przychodząc do szkoły znają podstawy czytania i liczenia.

  4. Katarzyna .R

    Moim zdaniem programowanie oraz praca z komputerem powinna być wprowadzana
    w szkołach od najmłodszych lat szkolnych . Człowiek powinien zaznajamiać się od najmłodszych lat z komputerem a potem z upływem czasu te umiejętności pogłębiać.
    Tak samo jak języki zajęcia z komputerem powinny być wprowadzane ok 7- 8 roku życia .

  5. Grzegorz

    Dzień dobry

    Programowanie – kogo? Czego? Kiedy? Po co? jaki cel ma temu przyświecać i komu w przyszłości ma to służyć? Uważam, że (jak napisali Przedmówcy na forum) programowanie może być przydatne. Tyle, że nie wszyscy będą programistami i nie dla każdego będzie praca w tym obszarze. Zatem za "chwilę" może okazac się, że programowanie jest tak samo ciekawe i potrzebne jak owa matematyka,,, do której Autorzy szkolnia się odwołują 🙂

    Faktycznie mamy niedobór bodźców dla jednej i nadmiar bodźców dla drugiej półkulki. Skutki tego i faktyczne efekty – podobnie jak wyniki edukacji – są odroczone, aczkolwiek już dostrzega się wiele negatywnych symptomów nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych. I może okaać się, że planowane i rozpotrywane zakazy używania smartfonów, laptopów czy innego sprzętu przez określone grupy osób stanie się koniecznością i normą. Jest to możliwe – tak jak możliwe stało się likwidowanie białej farby (bo zawierała ołów), likwidacja domów (z azbestu) itd. Warto pomyśleć (i poczytać np. Cyberchoroby, M. Spitzer), jaka przyszłość nas czeka….

    A do tej przyszłości kształtujemy i przygotowujemy nasze dzieci….

    Miłęgo (niespodziewanego) dnia 🙂

  6. Katarzyna

    Uważam, że programowanie to umiejętność, której powinniśmy uczyć dzieci już od najmłodszych lat. Programowanie  rozwija u młodych ludzi zdolność logicznego myślenia, uczy cierpliwości, bycia kreatywnym i konsekwentnym w działaniu. 

  7. Aga

    Nauka programowania jest istotna, ważna, ale podzielam zdanie w/w, iż niekonieczne jest do tego używanie komputera. Oczywiście w końcowym etapie jak najbardziej, ale początkową fazę nie zaczynałabym od komputera, gdyż dzieci zbyt mocno zaufają technice, gubiąc przy tym swoją kreatywność. 

  8. Sylwia

    Z programowaniem mamy tak naprawdę doczynienia już od pierwszych chwil naszego zycia – tylko nie zdajemy sobie z tego sprawy. Wiele osób nie zalicza tworzenia algorytmów do programowania, a przecież – każdy program bazuje na algorytmie. Już niemowlęta uczą się, że aby iść muszą się podnieść, stanąć na nóżkach, utrzymać równowagę, postawić pierwszy krok, dołączyć nogę, wysunąć drugą nogę, itd….

    Nauka programowania jest ważna. Chociaż nie upierałabym się, że wszyscy mają do tego predyspozycje. Z jednej strony kładziony jest coraz większy nacisk na używanie komputerów – programowaine, m.in. Jednak wynika to stąd, że uczniowie grają w gry, korzystają z serwisów społecznościowych, chociaż mają problemy z pisaniem na klawiaturze. (Zresztą wielu nauczycieli, rodziców – ma z tym problem.)

    Tak więc programowanie – tak, jednak ze zróżnicowaniem. Osoby bez uzdolnień – podstawy, aby przynajmniej wiedziały co się dzieje w świecie. Zdolni uczniowie – jak najbardziej – włącznie z uczestnictwem w konkursach programistycznych, czy informatycznych (które mają ukryte często programowanie w tle).

  9. Jolap

    Ja też uważam, że korzystniej jest gdy na początku zdobywania tej umiejętności będziemy pracować bez komputera.

     

  10. Bożena

    Bardzo dobrze uczyć dzieci programowania już od najmłodszych lat, ale w przedszkolu nie jest to jeszcze możliwe. Brak możliwości sprzętowych oraz percepcyjnych u tak małych dzieci. Uczymy się jednak mowy, języka, cyferek i liczenia. 

  11. Małgorzata

    W zupełności zgadzam się z tym, że do nauki PODSTAW programowania, nie jest potrzebny komputer. Programowanie przy komputerze to efekt finalny podjętych wcześniej kroków i wykształconych umiejętności. 

    Odnosząc się do pierwszego z komentarzy – nikt bez roweru nie nauczył się jeżdzić na rowerze, ani bez wody pływać, ale zanim wsiadł na rower i jechał czy wszedł do wody i pływał, musiał opanować w odpowiednim stopniu zdolność utrzymania równowagi, wykonywania ruchów naprzemiennych, kontrolowania kilku czynności na raz itd., a więc musiał mieć pewne podstawy, opanowane pewne umiejętności, by przystępować do kolejnych. Podobnie jest z programowaniem – żeby móc się za to zabrać, trzeba nauczyć się wiązać skutek z przyczyną, mieć pewne wyobrażenie tego, co należy zrobić, by program zadziałał, rozumieć spełnianie warunków, poruszać się sprawnie w sieci współrzędnych, przyjmować punkt widzenia drugiej osoby, opisywać wykonywane czynności krok po kroku (bo większość rzeczy rozumiemy i wykonujemy intuicyjnie, a niestety np. robot nie wykona tego, co chcemy, jeśli zapomnimy wskazać na jakiś krok) itd., bo można by jeszcze długo wymieniać. Chodzi o to, by dziecko wyposażyć w takie właśnie podstawowe umiejętności, które wraz z wiekiem rozwijane, w przyszłości pozwolą mu usiąść przed komputerem i stworzyć właściwy program, algorytm.

    Pamiętać trzeba jednak o tym, że przy komputerze korzystamy wyłącznie ze zmysłu wzroku, za który odpowiada prawa półkula, która w dobie internetu, smartfonów, tabletów i interaktywnie świecących zabawek jest już wystarczająco przestymulowana, natomiast tak naprawdę liczenie, planowanie, analiza, logika – umiejętności potrzebne w naukach ścisłych mieszczą się w lewej, tak dziś zaniedbywanej półkuli. Odpowiada ona również za mowę, stąd co raz większe zapotrzebowanie na logopedów, ale jej rozwój stymulują właśnie doświadczenia zmysłowe z pozostałych kanałów, m.in. dotyku, słuchu, dlatego warto sprzyjać jej rozwojowi i od najmłodszych lat uczyć programowania, ale bez udziału monitora, a przy użyciu konkretnych przedmiotów, w postaci zabaw, w które dzieci bardzo chętnie wchodzą i bardzo się angażują już w przedszkolu.

  12. Karolina

    Mam wrażenie, że z programowania robi się pojęcie-worek, ktòre można odnieść już niemal do każdej dziedziny opierającej się na logice i ciągu przyczynowo-skutkowym. Tak naprawdę zawsze się tego uczyliśmy. Czym innym jest tworzenie struktur językowych?

  13. AgataK

    Odnisłam wrażanie, że część osób utożsamia programowanie z używaniem komputera na lekcji. A to nie to samo, prawda ? 🙂

    W mojej szkole mam dostęp do komputera niemal w każdej sali, ale elementy kodowani i programowania najlepiej wprowadza się na początku bez komputera. Bo to COŚ wszyscy umieją zrobić i nie dochodzą nam dodatkowe trudności techniczno-obsługowe.

     Uważam jednak, że skoro podstawa kładzie na to nacisk, to powinno być więcej szkoleń z tego zakresu.

  14. Aneta

    Zgadzam się z tym, że trzeba uczyć programowania, lecz niekoniecznie zawsze z komputerem. Algorytm można stworzyć do różnych czynności wykonywanych podczas róznych zajęć, nawet tych w przedszkolu! Rozbiór zdania, wypranie plamy, rozpalenie ogniska – dzieci chętnie tworzą schemat jak postąpić, by osiągnąć sukces. Wystarczy tylko nieszablonowo podejść do tematu, a wymyślają, co robić , żeby zdobyć np. nagrodę. Myślę, że skoro w nowej podstawie taki nacisk kładzie się na programowanie, to może i ruszy coś ze sprawą wyposażenia, które pomoże nam w jego propagowaniu, stosowaniu.

  15. Beata, Joanna

    Do nauki programowania na początku nie potrzebuję komputera. Wprowadzam najpierw zagadnienie algorytmu (zrób herbatę, ugotuj jajko na twardo) – uczniowie rozpisują te czynności za pomocą listy kroków lub figur geometrycznych (skrzynek warunkujących). Potem wprowadzam znajomość języka logo i zabawy z żółwiem, na koniec Scratch. Tutaj głównym celem, który motywuje do pracy jest ułożenie tak procedur, żeby za ich pomocą, żółw i kot rysował na ekranie różne rysunki. Aplikacje te uczą wytwałości ponieważ prosta czynność jaką ma wykonać każdy bohater lub stworzona prosta gra komputerowała wymaga od niektórych dużego wysiłku oraz pomocy grupy równieśniczej.

  16. Małgośka

    Bardzo często wykorzystuję podczas zajęć komputer i przy każdej okazji zwracam uwagę uczniów na umiejętne korzystanie z informacji zamieszczonych w sieci. Zajęcia z wykorzystaniem komputera są dla uczniów ciekawsze.

  17. Aga

    Komputer to fajna sprawa i jak najbardziej warto go uzywac na rózne sposoby. Jednak jedyne na co moge zwrócic uwagę to – odpowiedni wiek dziecka. Nie powinno się pozwalać korzystać dziecku z techniki komputerowej zbyt wczesnie. Nie wpływa to dobrze na jego rozwój (półkule mózgowe), czasem wręcz uzaleźnia (znane przypadki). Więc rozważnie i na pewno nie w wieku przedszkolnym!!!!

  18. Barbara

    Technologię komputerową można wykorzystać do rozwoju różnych inteligencji u uczniów-inteligencje wielorakie H.Gardnera.Dzieci potrzebują dużo ruchu,ćwiczeń manualnych,ale i obrazów,dżwięków,wspólpracy w grupie,a także tworzenia wlasnych dzieł.Programowanie im to umożliwia.Dzieci muszą rozumieć przekaz medialny-jest to fundamentalna umiejętność,której w życiu potrzebują uczniowie.Programowanie ma ogromny wpływ na zmysły,na rozwijanie kompetencji u uczniów.Uczniowie tworzą fantastyczne urządzenia edukacyjne.Narzędziem wspomagającym edukację są słuchowiska.Technologie edukacyjne,w tym również programowanie pomagają prowadzić zajęcia w bardziej zróżnicowanej formie,oszczędzając czas i głos,a wykorzystując aktywność uczniów.Materiał dostarczony może być punktem wyjścia do twórczej pracy.Dzieci uczą się również pozyskiwania,selekcjonowania i przetwarzania informacji w wiedzę-uczą się zdolności do uczenia się.

  19. Elżbieta

    W przedszkolu dzieci nie uczy się programowania- szkoda. Mają raz w miesiącu zajęcia z robotyki, gdzie używany jest komputer, ale jest to płatne. Nie posiadamy sali komputerowej tak jak w szkołach. Gdy na zajęciach czasami  używam  swojego komputera, to dzieciaki przejawiają wielkie zainteresowanie, ciekawość i umiejętności w posługiwaniu się komputerem.

  20. Anna

    Uczenie programowania jak najbardziej na tak. Jesli w szkole możliwości jest mało to zadawanie prac uczniom do domu z wykorzystaniem komputera z przedmiotów innych niż informatyka czy matematyka. Programowanie uczy na pewno kreatywności, cierpliwości i z czasem daje dużo satysfakcji.

  21. Piotrek Robert

    Ad 1. programowanie jedynie pokaże, że coś się zdarzy bo coś zrobiliśmy. Równie dobrze można wykonać ciekawy eksperyment chemiczny, fizyczny itp. Można też jechać na rowerze i przestać pedałować. Rower w końcu się zatrzyma i będzie bęc.

    Ad 2. Wytrwałości uczyć można się przy każdej czynności, która wymaga działania. Bez działania nie osiągniemy efektu. Przykładem wytrwałości jest gra w kasynach Las Vegas. Tam pociągając za wajchę powodujemy obrót 3-5 kółek. Jak będą te same obrazki wygrywamy. I często okazuje się, że przerywamy bez wygranej. Miejsce po nas zajmuje ktoś inny i po kilku pociągnięciach wygrywa na automacie. Poprzednik będąc wytrwałym nie wytrwał do końca.
    Dziś programowanie często wymaga rutyny aby zrobić coś ciekawego. Wytrwałości wymaga wyszukiwanie podpowiedzi w sieci jak zrobić pewne rzeczy efektywnie i rutynowo. Reszta to często składanie z klocków naszej konstrukcji czyli programu.

    Ad 3. Czasem się przydaje, czasem lepsza jest rutyna. Przydaje się wtedy, kiedy mamy nieco więcej czasu na wykonanie programu i program liczy coś nietypowego.

    Ad 4. Tak samo umiejętności w chemii, biologi, matematyce, fizyce czy komunikacji wpływają na świat. W przypadku zrobienia ciekawej strony widać co zrobiliśmy ale nie ma gwarancji, że stronę ktokolwiek zauważy. Trzeba ją spozycjonować, rozreklamować itp. Inaczej nasza praca będzie parą w gwizdek.

    Ad 5. Wyłącznie przy obliczeniach numerycznych, zaawansowanej grafice, implementacji algorytmów itp. We frontendzie – to co widać na stronie webowej matematyka sprowadza się do arytmetyki na poziomie klasy 1 lub 2 szkoły podstawowej. W backendzie – bardzo często matematyki też niewiele, chyba, że coś liczymy, korzystając z algorytmów lub je sami wymyślamy.
    Bardziej potrzebne są umiejętności w logicznym myśleniu, logicznej analizie.

    Ad 6. Komputer to narzędzie. Rozrywka , której dostarcza jest czasem cenniejsza niż praca na komputerze. Ale tu faktycznie warto uświadamiać, że komputer to nie tylko gry, muza i wideo.

    Ad 7. Pod warunkiem, że zajmujemy się bezpieczeństwem komputerowym. A przy programowaniu często nie ma na to wpływu lub połączenia. Chyba, że projektujemy i programujemy interfejsy lub programy zabezpieczające (ips, ids, antywirusy itp.). Podatności jest znacznie więcej poza komputerami, które są raczej narzędziem do tworzenia podatności i ich zarządzania.

    Ad 8. Dzisiaj faktycznie wydaje się, że programista to zawód przyszłości. Nawet na najbliższe 30 – 40 lat.

    Tak, do nauki programowania konieczny jest komputer. Nie znam osób, które nauczyły się jazdy na rowerze bez roweru a pływania bez wody. Ale może są jakieś metody, które zrobią programistę bez komputera. Statystyka potwierdza, że minimum dziesięć tysięcy godzin praktyki daje podstawową biegłość w programowaniu Dlatego uważam, że bez komputera można uczyć się np. o algorytmach ale to jeszcze długa droga do programowania. Tak jak super system do wygrania w lotto to jeszcze nie trafienie szóstki.

Pozostaw odpowiedź Małgośka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *