Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]

Wywiadowka

Budowanie dobrych relacji z rodzicami należy do jednych z najtrudniejszych zadań nauczyciela. Przedstawiamy Wam jeden z bardzo fajnych pomysłów jak można to zrobić organizując partnerską wywiadówkę…
 

1. Partnerstwo z uczniami

Organizację naszej partnerskiej wywiadówki zaczynamy od zaproszenia do jej organizacji uczniów i pokazania im, że nasze trójstronne relacje (uczeń – nauczyciel – rodzic) chcemy budować na zasadzie wygrana – wygrana, czyli każdy z naszej interakcji ma wyjść jako zwycięzca (o tej zasadzie pisaliśmy już wcześniej tutaj). Pytamy więc uczniów jakie wymagania chcieliby postawić swoim rodzicom (tak pytamy o wymagania uczniów wobec rodziców, a nie na odwrót) w kwestii ich wychowania (nie pytamy o inne kwestie, np. finansowe, bo tutaj lista niespełnionych życzeń byłaby zapewne długa).

Karta cwiczeniaOczywiście pytanie to możemy zadań nie wprost, czyli zapytać naszych uczniów: jak chciałbym wychowywać moje dziecko, kiedy będę już rodzicem? na co pozwalać, na co nie pozwalać? czego wymagać? jak wspierać? gdzie się nie wtrącać? itp. Ten zabieg jest o tyle ciekawy ponieważ żaden człowiek na świecie nie chciałby, żeby coś złego stało się jego córce kiedy idzie na dyskotekę (i to na pewno potwierdzą nam nasi uczniowie), ale już wcale takie oczywiste dla uczniów nie jest to, że rodzic może mieć takie obawy nie pozwalając córce na wychodzenie z domu po 21.

Na flipczartowej kartce zapisujemy pomysłu uczniów, każdy z nich możemy omówić, pokazać dwie strony i dopytać o szczegóły. Możemy zadać również pytania pomocnicze: na co pozwalamy, a na co nie? jak wspieramy? czym się interesujemy, a czym nie?

Pobierz kartę ćwiczenia (doc)

 

Takim ćwiczeniem budujemy odpowiedzialność uczniów, zrozumienie wśród nich postaw ich rodziców i pokazujemy z jakimi dylematami muszą zmagać się ich rodzice.

Ostatnim etapem przygotowań będzie wspólne przygotowanie zaproszenia dla rodziców, którego tekst możemy przygotować wspólnie z uczniami, np.:

 

Drodzy Rodzice,
chcemy podzielić się z Wami naszymi sukcesami i trudnościami w naszym szkolnym życiu. Dlatego wspólnie z naszą Panią Wychowawczynią zapraszamy Was na spotkanie z rodzicami, które odbędzie się….

 

Każdy uczeń podpisuje się pod zaproszeniem odręcznie. Robi to również nauczyciel. Gwarantujemy Wam, że po takim zaproszeniu frekwencja rodziców się zwiększy.
 

2. Partnerstwo z rodzicami

Nasze spotkanie z rodzicami rozpoczynamy od przedstawienia podejścia wygrana – wygrana, tzn. przypomnieniu rodzicom, że zarówno nam nauczycielom, jak i im rodzicom, jak i w gruncie rzeczy samym uczniom zależy na tym samym: na dobru uczniów. Następnie przedstawiamy to co spisali uczniowie. Oczywiście uczniowie wiedzą, że przekażemy to ich rodzicom i dbamy o anonimowość uczniów, w taki sposób, że przekazujemy informację od całej klasy do wszystkich rodziców, a nie od poszczególnych uczniów do poszczególnych rodziców. Tego typu prezentacja pomysłów uczniów jest bardzo dobrym wstępem do dyskusji o tym, jakie działania wychowawcze i wspomagające edukację mogą podejmować rodzice.
 

3. Pochwała

Ważnym elementem wywiadówki jest również pochwała uczniów. Warto pochwalić każdego ucznia z osobna, tak, żeby każdy z rodziców usłyszał coś dobrego o swoim dziecku. Taka pochwała może być zrealizowana w sposób publiczny, tzn. przy wszystkich, o co nikt nie powinien mieć pretensji, bo przecież nie są to informację niejawne lub zbyt osobiste, których ujawniać nie możemy przy wszystkich rodzicach. Natomiast obszary rozwojowe, czyli to nad czym uczniowie powinni jeszcze pracować wskazujemy rodzicom indywidualnie.
 

  • Więcej o tym jak robić taką angażującą edukację i jak uczyć myślenia znajdziecie w moim podręczniku: Jak Uczyć Skuteczności.

    Na ponad 500 stronach zebrałem dla Was pomysły, sposoby, inspiracje, metody i gotowy program edukacyjny mówiący o tym jak siebie i innych uczyć 4 FILARÓW SKUTECZNOŚCI: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

4. Wskazanie obszarów rozwojowych

Wywiadówka nie może być jednak tylko i wyłącznie chwaleniem dzieci. Nauczyciel powinien wskazać również obszary rozwojowe, nad którymi rodzice powinni wspólnie z dziećmi pracować. Jeśli obszary te dotyczą wszystkich uczniów lub klasy jako grupy możemy o nich powiedzieć przy wszystkich (oczywiście bez wskazywania imion i nazwisk uczniów). Kiedy jednak chcemy wskazać osobiste obszary rozwojowe zróbmy to osobiście.
 

5. Zmotywowanie

Ważnym elementem partnerskiej wywiadówki jest również zmotywowanie rodziców do zaangażowania w dobro ich dzieci. Zachęćmy ich do poświęcania większej ilości czasu dla dzieci, wspierania ich, pomocy w nauce. Pokażmy, że jesteśmy po tej samej stronie, że zależy nam na rozwoju uczniów i na tym, żeby w przyszłości byli dobrymi ludźmi. Pokażmy rodzicom, że w dziele wychowania swoich dzieci nie są sami, ale że mogą liczyć na nasze wsparcie. Takie podejście owocuje prawdziwym spełnieniem w zawodzie nauczyciela, a rodziców motywuje do jeszcze większego angażowania się w wychowanie swoich dzieci.

 

Więcej o tym jak skutecznie udzielać informacji zwrotnej przeczytacie w tym wpisie:

Jak udzielać informacji zwrotnej, chwalić i doceniać [do pobrania]

 

A Wy jakie macie pomysły na inspirujące wywiadówki? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 

Przegląd kursu Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą:

[11/21] Przygoda w edukacji
[12/21] Jak uruchomić motywację w naszej grupie?
Część 3. Konkretne sytuacje – konkretne rozwiązania
[13/21] Jak sobie radzić z komórkami na lekcji? [6 pomysłów]
[14/21] Jak rozwiązywać konflikty?
[15/21] Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania?
[16/21] Kostka emocji [do pobrania]
[17/21] 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania] (JESTEŚMY TUTAJ)
[18/21] Prosty sznurkowy gadżet do pracy z grupą [zrób to sam]
[19/21] Egzamin -> JUŻ MOŻESZ PRZYSTĄPIĆ
[20/21] Bonusowa niespodzianka 1.
[21/21] Bonusowa niespodzianka 2.

18 odpowiedzi do artykułu “5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]

  1. Sabina

    Wykorzystam ten pomysł. Ostatnio więcej mam problemów z rodzicami niż z dziećmi. Coraz trudniej do nich dotrzeć.

  2. Magda

    Wywiadówki w dobie dzienników elektronicznych przez wielu rodziców są… uważane za niepotrzebne. Ja myślę inaczej, jakimś “magicznym” sposobem u mnie jest zawsze prawie 100% frekwencji, ci którzy nie mogą przyjść dzwonią dowiadują się… ten “magiczny” sposób to zawsze przygotowanie spotkania tak by nie polegało ono tylko na rozdaniu kartek z ocenami ale tak by omówić na niej coś istotnego dla rodzica i ucznia… czasem wycieczka, wyjście integracyjne, wspólny zakup np. koszulek z nazwą zawodu….., jestem w stałym kontakcie z rodzicami i może też te zdrowe wywiadówki gdzie raczej chwale uczniów pozwalają rodzicom poczuć się dumnym z dziecka, nawet jeśli często sprawia im problemy i przysparza przykrości…

  3. Paulina

    Na wywiadówkach trzeba zawsze mówić o pozytywnych stronach ucznia. Nie można tylko o negatywnych. Nie mówić na forum personalnie o dzieciach.

  4. Kamila

    Wywiadówka czyli zebranie rodziców uczniów jest organizowane okresowo przez szkołę w celu powiadomienia o postępach w nauce i zachowaniu się ich dzieci.
    Każdy rodzic chciałby i powinien usłyszeć coś dobrego o swoim dziecku, bo przecież czegoś się nauczyło. Ma być intensywnie, konkretnie, bez zbędnej filozofii i najlepiej ze wspólną propozycją rozwiązania trudnej sytuacji. Nie zawsze taki sam schemat spotkania, bo każdy schemat zabija kreatywność, a to też ważny element wywiadówek. U nas sprawdził się scenariusz dzielenia się z rodzicami tym, co wypracowane z uczniami w czasie lekcji.

  5. Danka

    Wywiadówka jest bardzo ważną częścią edukacji dzieci. Nauczyciel informuje rodziców o postępach w nauce ich pociech. Powinien użyć dużo pochwał. Natomast porażki powinien powiedzieć indywidualnie, delikatnie. Praca wychowawcy jest bardzo trudna.

  6. Katarzyna .R

    Wywiadówka jest dla mnie rozmową na temat samego dziecka . Wtedy możemy powiedzieć o mocnych i słabych stronach dziecka . Jednak na początku mówimy zawsze o mocnych stronach tak aby rodzic dziecka nie poczuł się zaatakowany .
    Wywiadówka -fajna nazwa coś na kształt wywiadu – pewnie pochodzi od wywiadów w rodzinie jakie są przeprowadzane przez psychologów w rodzinach z dysfunkcjami lub problemami przejściowymi takimi jak rozwody .Wtedy potrzebny jest wywiad ,aby wiedzieć jak pracować z dzieckiem w szkole oraz na zajęciach z psychologiem .

  7. Grzegorz

    Dzień dobry
    W wywiadówkach – najciekawsza jest dla mnie…nazwa 🙂
    Kojarzy mi się z wywiadem, zwiadem, rozpoznaniem (nieomal wojskowe terminy) czyli z czymś, gdzie jedna strona idzie “na wywiad -ówkę” by dojrzeć co robi “druga strona”. Te strony to, co ciekawe, rodzic (przychodzący) i nauczyciel (oczekujący). A gdzie t jest uczeń? Ten odpowiedzialny, “pracujący” na swoje stopnie, określający siebie swoim zachowaniem i funkcjonujący w społeczności klasowej i szkolnej oraz jej otoczeniu? Czemu proces informacyjno – oceniająco – wychowawczy dzieje się bez jego udziału (czasem nawet wbrew woli i chęci), zaś sam uczeń “cierpi katusze” w oczekiwaniu na….. I kreuje własne negatywne scenariusze w głowie, niepokoi się i przeżywa. Taki stresik semestralny 🙂
    Moja propozycja – którą zresztą stosuję – rodzic przychodzi z uczniem, swoim dzieckiem (o ile chce). Jest część dla rodziców, omawiamy kwestie ważne dla ich dzieci (ostatnio mieli spotkanie z psychologiem jak rozmawiać z młodzieżą w okresie adolescencji, poziom ponadgimnazjalny), następnie wraz z dzieckiem, rodzicem (rodzicami) i moją osobą omawiamy oceny, zachowanie i postępowanie ucznia. On nam mówi, co dostał i za co oraz z jakiego powodu – ostatecznie to JEGO oceny (bardzo to mobilizuje i działa na uczniów). Rodzice też są zadowoleni – jeśli trzeba zwrócić na coś uwagę (zachowanie, oceny itd.) to UCZNIOWI/DZIECKU, nie rodzicowi (On robi co może, a co zrobi uczeń?).
    Może to będzie nowy pomysł na spotkanie z rodzicami.
    Miłego dnia
    Grzegorz

  8. Teresa Ogniewska

    Organizując spotkanie z rodzicami pamiętajmy, że jest to spotkanie ludzi dorosłych. Zaaranżumy salę tak, aby czuli się w niej dobrze, żeby to nie była typowa sala lekcyjna, a rodzice siadając w ławkach nie czuli się jak uczniowie. Na pierwszych spotkaniach warto też przygotować zabawy integracyjne – niech rodzice poznają się lepiej, łatwiej będzie im wspólpracować na rzecz klasy. Na spotkanie zaprośmy podając temat oraz czas, jaki powinni sobie zarezerwować, a nie tylko godzinę rozpoczęcia.  Nie zapominajmy też o zasadach dobrej komunikacji. To tylko kilka uwag, które mi się teraz nasuwają i sprawdzały w mojej pracy.

  9. Katarzyna

    Wywiadówka dla mnie jako nauczyciela to spotkanie z kimś kto powierza mi swój największy niewątpliwie skarb, to chęć opowiedzenia o tych działaniach jakie wspólnie  z młodzieżą podejmujemy w ciągu tego czasu, jaki razem w szkole spędzamy. Oceny, które i  tak rodzice mogą sprawdzić w dzienniku elektronicznym nie są moim zdaniem aż tak istotne , ważne aby rodzice mieli świadomość, co i w jakim stopniu uczniowie zrealizowali, jak sobie radzą , jak można im ewentualnie pomóc. Ważne jest to aby rodzice usłyszeli od wychowawcy o sukcesach swoich dzieci, by mogli być z nich dumni, ale jeśli są sprawy trudne w klasie to rodzice także powinni o nich wiedzieć, aby wspólnie próbować im zaradzić, podejmować działania, które będą wspierały działania wychowawcy.

  10. Beata

    W wiadówkach "najlepsze" jest to, jak wychowawca ubolewa nad tymi, których nie ma. Przepraszam bardzo dlaczego ja jako rodzic biorący udział w wywiadówkach mam wysłuchiwać uwag dotyczących rodziców, którzy na takowe nie przychodzą.

  11. Monika

    Zebrania z rodzicami powinny trwać krótko i zawierać niezbędne informacje o dzieciach, ich zalety, to co osiągnęły i co jesszcze będą musiałay osiągąć. Każdy rodzic chciałby i powinien usłyszeć coś dobrego o swoim dziecku, bo przecież czegoś się nauczyło. Nauczyciel powinien sobie zjednać rodziców, wtedy współpraca układa się dobrze.

  12. Bożena

    Bardzo dobrze uszeregowane punkty dobrego spotkania. Pamiętam o tym, aby zanim zechcę powiedzieć coś mniej  milego, poprzedzić to pochwałą, wspomnieniem sukcesów i zaangażowania. To prawda, że o indywidualnych niedomaganiach powinno się mówić tylko z zainteresowanymi. Dbajmy o anonimowość.Bardzo dobrze sprawdzają się formy warsztatowe, aktywne – pamiętajmy o tym.  

  13. RudaA

    Wywiadówki to bardzo trudny element pracy nauczyciela. Wydaje mi się, że część rodziców jest niereformowalna i nasze starania maja na nich niewielki wpływ. Bywają też dla kontrastu rodzice mocno lub nawet zbyt mocno zaangażowani, i wtedy rolą nauczyciela jest pokazanie im na ile dzieci moga być samodzielne. Są też rodzice "srednio obojętni" i im można coś zasugerować. 

    Generalnie bycie wychowawcą to strasznie pracochłonna i stresująca praca, nieadekwatna do groszowego dodatku. Trzeba przyznać, że potrafi być bardzo satysfakcjonująca.

  14. Aneta

    Nie zachęci nikt dziś do udziału w spotkaniu, jeą=żeli rodzic wie ,że będą kartki z ocenami, kilka słów o i do domu. Dziasiaj dobra wywiadówka to wyzwanie, bo chodzi o to, żeby i pochwalić ucznia i oto, by rozwiązać problem, problemy-nie ma tak dobrze, żeby ich nie było. Ma być intensywnie, konkretnie, bez zbędnej filozofii i najlepiej ze wspólną propozycją rozwiązania trudnej sytuacji. Nie zawsze taki sam schemat spotkania, bo każdy schemat zabija kreatywność, a to też ważny element wywiadówek. U nas sprawdził się scenariusz dzielenia się z rodzicami tym, co wypracowane z uczniami w czasie lekcji wychowawczych-często okazuje się, że mama,tata, nie wiedzą o wielu sprawach związanych z dzieckiem. Raz punktem wyjściowym spotkania jest wystawka prac plastycznych, prac wykonanych w świetlicy, przedstawienie, rodzice naprawdę chętniej uczestniczą w spotkaniach.

  15. Małgośka

    Wywiadówki prowadzę krótko, ale treściwie. Trzeba mówić o wszystkim do Rodziców, czyli chwalić ale i wskazywać problemy i możliwości ich rozwiązania. Czasami prowadzę wywiadówki warsztatowo razem z uczniami i ich rodzicami-zwłaszcza wtedy, gdy są problemy do rozwiązania w klasie.

  16. Beata, Joanna

    Moje wywiadówki są konkretne. Nie puszczamwodzów fantazji tylko 1. Chwalę uczniów 2. Mówię co mi się nie podoba w ich zachowaniu i relacja – nad czym wspólnie z rodzicami musimy popracować 3. Omawiam nieraz oceny uzyskane przez uczniów jeśli rodzice chcą się dowiedzieć czegoś więcej 4. Wspólnie podejmujemy działania na rzecz dzieci 5. Wspólnie oglądamy filmy edukacyjne o zagrożeniach w sieci. Tak styl wywiadówek odpowiada moim rodzcom.

  17. Barbara

    Bardzo często prowadzę wywiadówkę metodą warsztatową.Rodzicom bardzo się to podoba.Staram się mówić głównie o tym,co dobre na temat klasy.Nikogo nie wyróżniam ani nie krytykuję.Wspólnie omawiamy większe problemy.

  18. Anna

    Inspirująca wywiadówka to wywiadówka krótka i bardzo treściwa, każdy rodzic powinien dowiedzieć się jak najwięcej o swoim dziecku. Nie mają sensu wywiadówki podsumowujące np. I semestr, na których nauczyciel rozdaje karteczki z ocenami (które i tak rodzic zna w dobie dziennika elektronicznego). 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Menu

Warsztaty

Szkolenia dla nauczycieli

Programy edukacyjne

Strefa Wiedzy

Darmowy kurs

Kursy on-line

Sklep

Regulamin Ośrodka CDW

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, adrianna.lalak@cdw.edu.pl


Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania

Theme by Colorlib Powered by WordPress

Polityka prywatności