Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Fazy rozwoju grupy

Grupa

Pracując z grupami zauważamy, że każda grupa ma różne etapy swojego funkcjonowania, a w związku z tym, w każdej fazie inne będą zadania lidera grupy, czyli prowadzącego proces grupowy nauczyciela lub wychowawcy.

 

1. Faza poznawania

Jest to pierwsza faza "życia", grupy, w której ona się poznaje i kształtuje. Jest początek września, jesteśmy trochę zestresowani nową grupą, poznajemy ludzie, staramy się być mili (bo przecież każdy na początku chcę dać się poznać od najlepszej strony).

W tej fazie zadaniem lidera jest:
– pomoc w wzajemnym zapoznaniu się członków grupy
– wyklaryfikowaniu celu grupy
– wprowadzenie zasad, które pomogą nam w osiągnieciu celu (np. poprzez spisanie kontraktu)
– wprowadzamy 5 zasad dobrej grupy, o których pisaliśmy już wcześniej (tutaj)

 

2. Faza ścierania

W kolejnej fazie poznajemy się nie tylko od dobrej strony, ale „okazuje się”, że mamy też wady. Nie każdy z każdym się dogaduje, nawet jeśli na początku każdy starał się być miły. Może się znaleźć ktoś, kto nie akceptuje celu postawionego grupie. Mogą tworzyć się podgrupy, stronnictwa, koalicje no i opozycje.

Co robi wtedy lider:
– przypomina wszystkim o celu
– zbiera informacje o co chodzi, stara się łagodzić konflikty i pokazywać wspólny cel
– jeśli grupa jest większa niż 5-7 osób możemy wprowadzić strukturę grupy, podzielić zadania, dać każdemu odpowiedzialność, tak, żeby każdy czuł, że jest w grupie ważny i potrzebny
– warto dać grupie ambitny cel będący wyzwaniem, np. klasie, nie tylko to, że mamy się dobrze uczyć, żeby zdać dobrze maturę, ale np. wspólne zrobienie kompendium wiedzy maturzysty, z którego wszyscy będziemy się uczyć (więcej o tym wkrótce, kiedy poruszymy temat motywacji w grupie) – w ten sposób jednoczymy grupę wokół celu
– negatywnych liderów, czyli osoby, które mają duże predyspozycje liderskie, ale niekoniecznie cel spójny z celem grupy, możemy zaprosić do współpracy jako sprzymierzeńców, tj. wykorzystać ich zdolności, docenić ich i ukierunkować ich energię ku wspólnemu celowi
– możemy również zaproponować grupie zabawy i animacje integrujące lub budujące zaufanie i zespół

 

  • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak realizować angażującą edukację znajdziesz w tym podręczniku:
    Jak Uczyć Skuteczności

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

3. Faza współpracy

W następnej fazie grupa uporała się konfliktami lub ustaliła jakiś sposób koegzystencji. Może nie wszystkie sprawy zostały dogadane, ale praca jakoś idzie do przodu.

Na tym etapie lider:
– podtrzymuje motywację grupy
– przypomina o celu grupy
– w razie pojawienia się niedomówień i nieporozumień stara się być mediatorem
– podejmuje działania mające na celu przeprowadzenie grupy do fazy synergii, czyli tak dzieli zadania, żeby maksymalnie wykorzystywać talenty członków i żeby te talenty się uzupełniały

 

4. Faza synergii

W fazie synergii grupa pracuje najlepiej. Jest bardzo zgranym i efektywnym zespołem, ponieważ poprzez wzajemne uzupełnianie się i maksymalne wykorzystywanie swoich talentów wspólna praca nie jest już tylko „współpracą”, ale prowadzi do czegoś więcej niż tylko suma elementów. Członkowie grupy chcą pracować, czują się dobrze w zespole, mają poczcie spełniania.

Lider grupy nie musi właściwe robić nic :), bo grupa w dużej mierze sama się organizuje, ale robi:
– lider podtrzymuje stan synergii i jego działania ograniczają się raczej do kwestii organizacyjnych
– na tym etapie ważne jest również podtrzymywanie stanu synergii, poprzez stawianie odpowiednio ambitnych celów, będących prawdziwymi wyzwaniami.

Niestety nie wszystkie grupy dochodzą to tej fazy, ale kiedy już dojdziemy do tej fazy możemy stawiać naszej grupie naprawdę ambitne cele.

 

5. Faza rozpadu

Niektórzy dodają tutaj jeszcze jedną fazę mówiącą nam o tym, że po ustaniu celu istnienia grupy (np. po napisaniu matury, ale jeszcze przed zakończeniem szkoły, albo po zakończeniu jakiegoś dużego projektu, ale przed całkowitym podsumowaniem) grupa przechodzi jeszcze jedną fazę. W tej fazie zanikają formalne więzi, które łączyły grupę, a więzy nieformalne też nieco się osłabiają, bo choć znajomości ze szkoły mogą trwać wiele lat, to i tak nie będą tak intensywne, kiedy nie spędza się ze sobą tyle czasu.

Zadania grupowego lidera:
– warto na tym etapie zadbać o to, żeby grupa nie skończyła swojej pracy z nierozwiązanym konfliktami, jeśli coś było niedogadane lub coś poszło nie tak i przez cały czas funkcjonowania grupy jakoś z tym po prostu żyliśmy, to warto na zakończenie zachęcić jednak skłóconych do podania sobie dłoni i wzajemnego powiedzenia „przepraszam”
– bardzo ważnym elementem jest również szczere powiedzenie „dziękuję”
– polecamy dla nauczycieli: zainspirujcie uczniów do zrobienia wspomnieniowego albumu wspólnych zdjęć z podpisami, tak, żebyśmy nawet po 30 latach się pamiętali, bo przecież jeszcze nie raz możemy sobie nawzajem pomóc -> sami spróbujcie sobie przypomnieć teraz osoby z Waszej klasy, pewnie czyjegoś imienia lub nazwiska nie pamiętacie 🙂

 

W temacie dobrego przeprowadzania grup przez te fazy polecam Wam dwie bardzo dobre książki: Szkolenia, jak je prowadzić by… Marioli Łaguny oraz Praca z grupą szkoleniową Małgorzaty Torój. Książki te napisane są z perspektywy trenera prowadzącego szkolenia, ale wiele uwag i porad możemy z powodzeniem uwzględnić również w naszej pracy z grupą w innych kontekstach, np. w szkole, w zespole i to zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i z dorosłymi.

Warto również pamiętać o tym, że nie zawsze każda grupa przechodzi przez każdy z etapów i że bardzo często granice pomiędzy etapami są płynne.

 

Jak zwykle zapraszam do komentowania i zgłaszania własnych pomysłów pracy z grupą w poszczególnych fazach.

 

Skuteczny Nauczyciel i Wychowawca

 

Przegląd kursu Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą:

Część 1. Podstawowe założenia:
[1/21] Jak być dobrym nauczycielem?
[2/21] Jak być dobrym wychowawcą?
[3/21] 4 cele wychowania w szkole
[4/21] 5 punktów dobrej grupy
Część 2. Praca dydaktyczna i wychowawcza:
[5/21] Sposoby odkrywania talentów uczniów
[6/21] Jak budować relacje z grupą i w grupie?
[7/21] Podejście wygrana – wygrana w edukacji
[8/21] Fazy rozwoju grupy (JESTEŚMY TUTAJ)
[9/21] Zastosowanie gier i grywalizacji w edukacji
[10/21] Jak przygotować wyjazd integracyjny?    
[11/21] Przygoda w edukacji
[12/21] Jak uruchomić motywację w naszej grupie?
Część 3. Konkretne sytuacje – konkretne rozwiązania
[13/21] Jak sobie radzić z komórkami na lekcji? [6 pomysłów]
[14/21] Jak rozwiązywać konflikty?    
[15/21] Dlaczego warto uczyć programowania?
[16/21] Kostka emocji [do pobrania]    
[17/21] 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]
[18/21] Prosty sznurkowy gadżet do pracy z grupą
[19/21] Egzamin
[20/21] Bonusowa niespodzianka 1.
[21/21] Bonusowa niespodzianka 2.

40 odpowiedzi do artykułu “Fazy rozwoju grupy

  1. Karolina

    Bardzo przydatny artykuł. Dla mnie wyzwaniem jest poznanie nowej grupy, praca z nią a następnie rozstanie i duma z osiągniętych sukcesów a także refleksja nad niepowodzeniami.

  2. Diana

    W fazie synergii czują się ze sobą dobrze, mają poczucie, że faktycznie łączy ich wspólne
    doświadczenie, są gotowi i chętni do współpracy i nawet jeśli się pojawiają kryzysy czy złość, to otwarcie się o tym rozmawia, rozwiązuje się trudność i praca może posuwać się dalej. W tej fazie grupa jest mocno samosterowna. Trener/ka powinien/na tu
    inspirować, podawać konieczne treści i ćwiczenia i jak najmniej przeszkadzać (dbając jednocześnie o cykl Kolba i cele szkolenia). Jest to przestrzeń na rozwój członków grupy oraz przestrzeń na życzliwe informacje zwrotne, które też przyczyniają się do automotywacji i rozwoju. Ludzie czują w tej fazie, że mają oparcie i mogą korzystać nawzajem z tego wsparcia w grupie. Warto mieć otwartość na dwie poprzednie fazy rozwoju grupy, ponieważ dzięki nim może dojść do współpracy i scalenia się jednostek w grupę. Jest to faza, gdzie można bezpiecznie eksperymentować, ćwiczyć nowe zachowania, korzystać z życzliwej i szczerej informacji zwrotnej

  3. Karina

    Fazy tworzenia, formowania grupy przechodzą płynnie przy odpowiednim zachowaniu i postepowaniu lidera. Jego rola jest b. ważna.

  4. Ewa

    Warto byłoby tu wspomnieć o metodach socjometrii, które w późniejszych fazach, kiedy w grupie zawiążą się już relacje, da możliwość realnej oceny wzajemnych stosunków w grupie (nastawień, kierunkach rozwoju nastawień, wyłonieniu liderów nieformalnych lub osób odrzucanych)

  5. Iwona

    Wszystkie te fazy są bardzo ważne. Dla mnie osobiście najtrudniejszą z nich jest rozstanie się i pożegnanie z grupą, z którą się przecież zżyłam i żyłam problemami, radościami, odkryciami moich dzieci. Staram się zawsze uwiecznić te chwile ze wspólnego działania, które dawały nam radość, przynosiły satysfakcję, budziły zachwyt i ukazywały wysiłek włożony w osiągnięcie wspólnego celu. Zdarza mi się spotykać moich wychowanków po latach i cieszy mnie, kiedy wracają do minionych lat, organizują wspólne spotkania, chcą wspominać razem przeżyte chwile.

  6. Mirona

    Lider grupy jest zawsze lokomotywą,zwłaszcza,kiedy umie motywować, inspirować, wspierać, delegować zadania. Praca w grupie zawsze pokaże że jej członkowie to naczynia połączone,a współpracą można osiągnąć więcej niż w pojedynkę.

  7. Magdalena

    Wszystkie fazy są niezwykle ważne, na czele z liderem grupy i to do nas należy zamienianie jego osoby tak aby każdy miał szanse.

  8. Daria

    Fazy grupowe przebiegają naturalnie i każda z nich ma dodatkowy przekaz podprogowy. Jednak nie każda grupa musi przejść wszystkie fazy. Grupa potrzebuje również lidera, który będzie mobilizował resztę do działania. Pozytywny lider jest potrzebny każdej grupie. Zdarza się, że grupy mogą mieć negatywny przykład i nieodpowiednie go lidera w tym momencie nauczyciel czy osoba dorosła powinna stanąć na wysokości zadania i zmienić lidera bądź odpowiednio pokierować obecnym jeżeli są takie możliwości.

  9. Kamila

    Z punktu widzenia grupa tworzy się wtedy, kiedy ludzie skupiają się wokół określonego celu. Grupa może zawiązać się tylko na chwilę lub na dłużej. Z grupą mamy do czynienia oczywiście w klasie czy gronie pedagogicznym. Warto pamiętać o tym, że każda zmiana składu osobowego grupy, wpływa na jej charakter, tak więc nauczyciel wchodzący do klasy zmienia ją. Z tego punktu widzenia trudno się dziwić, że u polonisty młodzież szkolna zachowuje się inaczej niż u matematyka. W obu grupach ta sama klasa mogła zmienić swoją dynamikę, proces grupowy mógł zajść trochę inaczej.

    Wszystkie fazy w rozwoju są bardzo ważne, przy podziale na grupy wyłania się lidera.

     Zadania lidera

     

    Ustalenie struktury zespołu.

    Jasne przedstawienie celów.

    Prowadzenie i egzekwowanie procesu.

    Pomoc we współpracy

     

     

     

  10. Danka

    Wszystkie fazy w rozwoju są bardzo ważne, przy podziale na grupy wyłania się lidera, przywódcę.

  11. Ewa

    Każda grupa jest inna. Każda grupa przechodzi przez wszystkie fazy rozwoju. Jednak mogą one przebiegać różnie. Jest to uwarunkowane od charakterów członków grupy.

  12. Ewa Kuszewska

    Funkcja lidera jest ważna, ale i niełatwa. Powinien on sprostać wielu sytuacjom, jakie zaistnieją w grupie. Oczywiście zadaniem nauczyciela jest wspieranie go, prowadzenie, aby podołał swoim zadaniom.

  13. Izabela W.

    Najbardziej ulubiona to faza pierwsza. Każdy z nas pozwala się poznać. Czas upływa na różnego rodzaju zabawom integrującym i budujących zaufanie. Najbardziej przykra jest faza rozpadu, kiedy konflikt wydaje się nie do przeskoczenia, a nawiązały się relacje… Kiedy stosuję pracę grupową tworzę zespoły 4-sobowe Każdy z zespołów ustala swoje własne normy, rozdziela między sobą zadania, mianuje się na odpowiednie funkcje. Funkcje dostosowane są do cech osobowości każdego z nich, jednocześnie nadając mobilizację. Ciesze się też, że pamiętają o swoich talentach i to również wykorzystują. Dobre słowo i pomocna dłoń na przestrzeni różnych faz jest niezwykle ważne.

    1. Elwira

      Wzajemne poznanie członków grupy jest bardzo ważne. Nauczyciel – baczny obserwator szybko wychwyci liderów, których potencjał, zdolności przywódcze warto wykorzystać do realizacji celów grupy. Bardzo lubię pracę w grupach i dlatego często dzielę grupę na cztery zespoły, którym przydzielam poszczególne zadania prowadzące do realizacji celów założonych w danym dniu. Liderzy potrafią tak zorganizować pracę w swoim zespole, aby wykonać zadanie przy zaangażowaniu wszystkich członków zespołu (każdy otrzymuje daną pracę do wykonania zgodną z jego osobistymi predyspozycjami i talentami). Efekty wspólnej pracy są często zaskakujące zarówno dla dzieci jak i nauczyciela.

  14. Katarzyna

    Chyba najfajniejszą fazą jest pierwsza faza – poznawania, kiedy każdy ma czystą kartę i jest na takiej samej pozycji. Dla mnie nauczyciela chyba najsmutniejszą fazą jest faza rozpadu, zwłaszcza kiedy klasa, z która złapaliśmy naprawdę dobry kontakt odchodzi. Warto wtedy zanim rozejdziemy się na dobre, zrobić lekcję wspomnień, śmiesznych sytuacji, podsumować współpracę tak, żeby pomimo drobnych nieporozumień zapamiętać siebie w dobrym świetle. Ja w tym roku szykuję dla swojej klasy niespodziankę (prezentację z opisem i zdjęciami podsumowującą ten rok szkolny) na koniec roku szkolnego.

  15. Katarzyna

    Wszystkie fazy są dobre .Najtrudniejsza jest faza ścierania. Tutaj okazuje się kto jest kim w grupie . Powiem szczerze że moim zdaniem cała grupa powinna być ze sobą zgrana i szczęśliwa z tego powodu że mogą ze sobą przebywać i się poznawać . Gry z dziećmi stosuję często ,dzieci je lubią ,mamy takich kilkanaście o które proszą.
    Najważniejsze dla mnie jest dziecko i jego rozwój ,jeśli dziecko będzie chętnie wchodziło w relacje z innymi to poradzi sobie ze wszystkim . Niestety niektórym trochę gorzej wychodzi praca z całą grupą ,są nieśmiali i wolą pracę w małych grupkach z 1 czy 2 osobami .Zadaniem nauczyciela jest zachęcić dziecko do nawiązania większej ilości kontaktów

  16. Katarzyna

    Każda z tych faz jest bardzo ważna dla człowieka wchodzącego w szczeble grupy . Najważniejsze jest to aby wybrać grupę pozytywną ,dzięki której poszybujemy w górę z naszym rozwojem i że nie wejdziemy do grupy gangu lub innej tego typu . Najważniejsze aby grupa miała wspólny cel np. . klub osiedlowy dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych . Przyjaźń z dziećmi
    z różnych środowisk może wyjść naszemu dziecku na dobre . Najważniejsze aby cel grupy był realny do zrobienia i zgodny z prawem .

  17. Jola Ak

    Mam prośbę. Czy ktoś może mi podać przykłady zabaw, zajęć dla grupy w fazie ścierania. Szukam pomysłów. Jakieś tam mam, ale potrzebuję czegoś nowego.
    Z góry dziękuję

  18. anna

    Wszystkie fazy są bardzo ważne i najważniejszy w nich jest lider. Świadomy faz rozwoju grupy lider, jest w stanie odpowiednio reagować na różne sytuacje zaistniałe w trakcie pracy swojego zespołu. Warto pamiętać, że grupa to zespół indywidualności, który odpowiednio poprowadzony, jest w stanie osiągnąć wiele dla całej organizacji.

  19. Kamila

    A ja pomyślałam o grupie nie dzieciaków, a nauczycieli. Czy Wasze rady pracują w fazie synergii? Moja chyba nigdy nie doszła do tego etapu. Małe grupki tak, ale cała rada? U nas cały czas trwa faza ścierania.

  20. Grzegorz

    Dzień dobry

    Zacznę od pytnia: co oznacza zwrot:

    Błąd 404 – Strona nie została znaleziona

    po kliknięciu na link w fazie nr 1 czyli poznawania?

    Ja zgodze sie z wypowiedzią p. Agi – faktycznie klasa czy oddział klasowy jako taki nie jest grupą w rozumieniu podanych powyżej faz. Literatura także wkazuje, iż fazy te są postrzegane i przeżywane różnie, natomiast może się zdarzyć, że wogóle nie tak przebiegac będzie proces grupowy. Z kolei znajomość takich faz czy kolejności (prawideł) rozwoju (przekształcania sie czy modyfikowania działąnia) grupy może narzucać liderowi (w przypadku klasy – nauczycielowi – wychowawcy) "wymuszanie zachowań" adekwatnych do znanych zagadnień. Jednocześnie nie ma tu różnicowania grupy od zespołu, a – w mom przekonaniu – nie są to tożsame nazwy.

    Reasumując – dobrze jest znać teorię, warto ją praktycznie zastosować, aczkolwiek – relatywizując i konfrontując z zastaną rzeczywistością a jednocześnie (nieco) tę entourage modyfikując.

    Dobrego dnia

  21. Katarzyna

    Każda z faz omawianych tutaj jest bardzo istotna, ważne jest nastawienie całej grupy, pozytywne myślenie i współdziałanie, chęć poznania innych i chęć pokazania siebie , swoich możliwości, talentów – otwartość na innych.

  22. Aga

    Wedlug mnie wszystkie fazy saą ważne i potrzebne. Istotny jest początek tzw "pierwsze wejście". Wtedy to poddajemy sie obopólnej obserwacji, zapisujemy wnioski i układamy plan naszej, wspólnej drogi. Zgadzam się z powyższymi wypowiedziemi odnośnie powierzania ról, bo one czynią każdego członka grupy – ważnym. To zawsze scala i sprawia,że każdy ma równą szansę zaistnienia. Pozdrawiam 

  23. Marzena

    zgadzam się z poprzedniczkami ze wszystkie fazy są ważne,ale dobrze gdy nad tym wszystkim czuwa i w poręw razie potrzeby interweniuje n-l

  24. Monika

    Faza rozwoju grupy przebiega rożnie. Należy uwrażliwiać dzieci na słuchanie innych i wykazanie chęci dogadania się, ustęstwa. A to niekiedy ciężko dzieci przyjmują.

  25. Bożena

    Mam nadzieję, że przechodzenie grupy przez kolejne fazy jest bardziej płynne, a lider grupy działa elastycznie. W pracy z małymi dziećmi zawsze wychowawca pełni rolę lidera i dba o właściwą adaptację, integrację, ścieranie się różnych charakterów, podtrzymuje aktywność i łagodnie prowadzi do rozpadu czyli rozstania. Taka teoria opisująca powyższe fazy na niewiele mi się przyda.  

  26. Malwina

    Moja grupa przedszkolna (5-latki) jest właśnie na etapie rozpadu – większość dzieci żegna przedszkole i zaczyna od września naukę w szkolnych zerówkach… Szczęśliwie mamy za sobą wielkie i wzruszające przedstawienie, którego przygotowanie było naszym ambitnym celem przez ostatnie tygodnie, odbyła się zabawa dla dzieci i rodziców, a ze zdjęć powstała pamiątkowa książeczka – kronika grupowa… Muszę powiedzieć, że satysfakcja, jaką był powrót jednego z chłopców z wcześniejszych wakacji specjalnie na naszą uroczystość jest ogromna, tym bardziej, że i on, i jego mama jednogłośnie stwierdzili, że było warto. Myślę, że na tym etapie szczególnie ważne jest zapewnienie żegnających się z nami dzieciaków, że zawsze będą u nas mile widziane i że na pewno świetnie odnajdą się na nowym etapie edukacji. Zwłaszcza to dodanie im otuchy i nadziei na przyszłość, bo widzę, że stresują się trochę, boją nieznanego i są trochę smutne, że się rozstają (od września znajdą się w różnych szkołach i w różnych grupach). Moim najważniejszym w tej chwili zadaniem jest pozytywnie nastawić je do nadchodzących zmian, żeby – górnolotnie mówiąc – szeroko rozpostarły skrzydła i pofrunęły pełne wiary we własne siły.

  27. Monika

    W fazie poznania ja wprowadzam delikatne gry i zabawy budujące zaufanie i wzajemne poznanie. Bardzo skuteczne w przypadku małych dzieci oraz nowych rodziców z dziećmi.

  28. Karolina

    Wejście grupy w fazę ścierania może dość depresyjnie wpłynąć na lidera… Czy są jakieś sprawdzone strategie, by przetrwać ten czas i jak najbardziej konstruktywnie wykorzystać?

  29. Aneta

    Grupa musi przejść wszystkie fazy, uważam jednak, że trudności w fazie ścierania są sprawdzianem dla lidera i dzieci po tej fazie często zapamiętują, kto sprostał temu zadaniu i przy następnym wskazują tę osobę znowu na lidera. W fazie rozpadu staram się, aby oprócz stworzenia dobrej aury wobec końca, żeby kazdego z uczestników skłonić do refleksji czy zrobiłem wszystko ze swej strony, by zapewnić sukces projektowi i mimo trudnosci w realizacji zadań dbałem o dobre stosunki z innymi w grupie. To trudne, ale w kolejnym projekcie ci, którzy wywoływali konflikty więcej z siebie dają, unikają takich sytuacji. Trudne, lecz ważne, by wszyscy po przejściu 5 faz mieli poczucie, że było warto.

    1. Aga

      Szanowna Pani, od dłuższego czasu w piśmiennictwie naukowym pojawiają się artykuły zaprzeczające twierdzeniu, że grupy muszą przejść wszystkie fazy. Znamy wiele przykładów grup, które np. nie przechodzą przez konflikt i współpracują dobrze. W ogóle należy nadmienić, że koncepcja rozumienia procesu grupowego w oparciu o fazy jest już mocno leciwa – a w odniesieniu do klasy szkolnej – nie wiem czy zasadna. Niestety autor nie podał bibliografii więc trudno ocenić aktualność źródeł.

  30. Beata, Joanna

    Każdą fazę powinna grupa przejść jednak jeśli występują problemy powinniśmy służyć pomocą liderowi, aby wszystkie niedomówienia były rozwiązane pokojowo. Bardzo ważne jest czuwanie nad realizacją zadań przydzielonych poszczególnym członkom grupy oraz przestrzeganiem zawartego kontraktu.

  31. Małgośka

    Moim zdaniem wszystkie fazy są ważne i potrzebne. W klasach młodszych jest to bardzo trudne, gdyż nie zawsze dzieci potrafią się podporządkować liderowi. Dlatego ja w swojej pracy zmieniam liderów, kiedy dzielę dzieci na grupy. Obserwuję ich działania i ukierunkowuję. Moje działania sprawdziły się w praktyce. Chodzi mi o to, aby wyłonić w grupie takie dziecko, które ma dobry wpływ na resztę grupy. Nawet kiedy działania w grupie są zakończone, to dziecko ma mimo woli dobry wpływ na pozostałych uczniów. Dzieci same dochodzą do takich wniosków i o to chodzi.

    1. Dorota

      Zgadzam się z p. Małgosią . Wszystkie fazy są ważne i zawsze powinno się wyłaniać innych liderów grup. Każdemu powinnismy dac szansę bycia tą ważną osobą.

       

  32. Barbara

    Według mnie wszystkie fazy są ważne.Najbardziej odpowiedzialną rolę odgrywa lider grupy.
    To od niego zależy jak długo trwają te fazy,on o tym decyduje,choć nie mówi o tym.Najważniejsze jest płynne przechodzenie kolejnych etapów,wyciąganie wniosków przydatnych w następnych fazach.

  33. Anna

    Fazy pracy w grupach są widoczne, gdy dzielimy klasę na kilka grup. Widzimy różne zachowania liderów grup i różną pracę członków grup, szczególnie jest to widoczne w fazie “ścierania”. Po takiej pracy dobrze jest zrobić coś w rodzaju “rachunku sumienia” grupy, każdy określi co było złe w tej pracy-współpracy, niejednokrotnie lider przyzna, że się nie sprawdził na tej pozycji.

  34. Marzena

    Myślę , że każdy kto zmieniał pracę ale nie tylko , przeprowadzał się , dołączał do nowej grupy np. zajęciowej wie na czym te fazy polegają . Granice jednak nie są wyrażne i płynnie przechodzimy te etapy czasem nawet nie zauważając . Generalnie najtrudniejsza jest faza ścierania , odczuwamy ją często boleśnie bo zmienia nasz punkt widzenia i myślenia o innych. Spada też troska o dobre relacje między uczestnikami grupy , dostrzegamy szczegóły które do tej pory były dla nas nie ważne. Ponieważ każdy z nas nieraz już był w takiej sytuacji na pewno ma swoje sposoby na w miarę bezbolesne przejście tych faz . Warto pamiętać o utrzymywaniu dobrych relacji w kontaktach z innymi ludzmi. Czasem pozornie drobnostki mogą zdziałać cuda . Pozytywna motywacja , dostrzeganie pozytywnych stron , docenianie drobnych rzeczy . Utrzymywanie dobrej komunikacji to też bardzo ważne. polecam na co dzień !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ochorna antyspamowa: przesuń suwak na prawo Ochorna antyspamowa: przesuń suwak na prawo

Menu

Warsztaty

Szkolenia dla nauczycieli

Programy edukacyjne

Strefa Wiedzy

Darmowy kurs

Kursy on-line

Sklep

Regulamin Ośrodka CDW

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl


Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania

Theme by Colorlib Powered by WordPress

Polityka prywatności