header
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

12. Jak uruchomić motywację w naszej grupie?

Motywacja

Czasami naszej grupie nic się nie chce robić, są zniechęceni, jakby zmęczeni, ciężko ich zmotywować, nie przychodzą… Przedstawiamy kilka pomysłów jak zbudować motywację w grupie, z którą pracujemy.

 

1. Dowiedz się co się dzieje

Jeśli grupa, z którą pracujesz nie ma motywacji dowiedz się co się dzieje, może pojawiły się jakieś konflikty, niedomówienia, rozczarowania. Porozmawiaj z ludźmi, porusz temat na wspólnym spotkaniu. Może przyczyną niskiej motywacji jest coś, z czym możemy sobie wspólnie poradzić, np. wspólnie napić się dobrej herbaty i o tym pogadać. Jeśli coś jest nie tak z Twojej strony przyznaj się do błędu, przeproś i napraw to co poszło nie tak. Nie bój się, nie stracisz przez to autorytetu, a nawet jeszcze bardziej go zyskasz.

 

2. Daj grupie ambitny cel

Daj grupie cel, który będzie wyzwaniem dla grupy jako całości, ale także dla poszczególnych jej członków. Czy szkolna nauka ma być tylko zdobywaniem ocen? Może zaproponować uczniom wspólne nagranie serii filmików naukowych o treściach poruszanych w czasie przedmiotów szkolnych, a może wspólnie z nimi przygotować podchody dla całej szkoły, w ramach których będziemy poznawać wzory skróconego mnożenia lub zasiać na terenie naszej szkoły ogródek, w którym będziemy uprawiać te same rośliny, które uprawiał Mendel? Zadbaj również o inne aspekty ważne w funkcjonowaniu dobrej grupy, o których pisaliśmy tutaj.

 

3. Zaproś do przygody

O tym pisaliśmy tutaj. Przygoda buduje bardzo dużą motywację wewnętrzną.

 

  • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak realizować angażującą edukację znajdziesz w tym podręczniku:
    Jak Uczyć Skuteczności

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

4. Doceń talenty, pokaż, że potrafimy

Rozdziel indywidualnie zadania bazując na talentach wszystkich członków grupy. O tym jak odkryć talenty pisaliśmy jakiś czas temu tutaj, a Ty jaki lider grupy powinieneś znać te talenty i tak przydzielać zadania, żeby dla każdego jej członka były angażujące i wciągające właśnie dzięki temu, że te talenty wykorzystują.

 

5. Pokaż rozwój, daj informację zwrotną, doceń postępy

Przypomnij grupie co już razem udało się osiągnąć, jak to rozwinęło każdego z nas i jak dzięki wspólnemu wysiłkowi zmienialiśmy świat. O tym jak udzielać motywującej informacji zwrotnej piszmy w tym wpisie:

Jak udzielać informacji zwrotnej, chwalić i doceniać [do pobrania]

 

6. Pokaż, że inni nas potrzebują, że mamy wpływ na życie innych

Pokaż swojej grupie jakiś film o tym, że są gdzieś na świecie ludzie, którzy ich potrzebują. Pokaż, że ich obecne zaangażowanie będzie owocowało tym, że w przyszłości będą mogli lepiej wpływać na świat.

 

7. Pokaż grupie te schody

Porozmawiajcie:

– gdzie jesteśmy?

– dlaczego tam się znaleźliśmy?

– co możemy z tym zrobić?

 

8. Odpowiadaj na potrzeby rozwojowe

Pod pojęciem motywacji, bardzo często rozumiemy zewnętrzne oddziaływania na drugą osobę mające ją „zmusić” do działania. Jest to tak zwana motywacja zewnętrzna, gdzie motywatorem jest coś innego niż samo działanie i tak motywacja do działania (a w szczególności w sferze edukacji) jest bardzo krótkotrwałą i mało skuteczna. O wiele bardziej skuteczna jest motywacja wewnętrzna, czyli taka, w której motywatorem jest samo działanie. Żeby taka motywacja mogła się pojawić i utrzymywać muszą być zaspokojone trzy potrzeby: autonomia, kompetencja i sens. O tym jak zaspokajać te potrzeby w procesie edukacji oraz o samej motywacji w edukacji przeczytacie w tym wpisie:

Wielki Rower – czyli jak robić angażującą edukację i uruchamiać motywację do nauki

 

A Wy jakie macie pomysły na motywację grupy? Zapraszamy do podzielenia się w komentarzach.

 

 

 

32 odpowiedzi do artykułu “12. Jak uruchomić motywację w naszej grupie?

  1. Diana

    Nie ma złotego środka by wszystkich uczniów zmotywować do pracy. Każdy jest inny i do każdego trzeba podejść indywidualnie. Mógłby ktoś zaraz powiedzieć, że lekcja ma tylko 45 minut i nie ma na to czasu. To po części prawda. Ale jak nauczyciel chce zachęcić, zmotywować to 45 minut naprawdę wystarczy. Trzeba odnaleźć te „iskrę” w uczniach, omawiać i przedstawiać zagadnienia w sposób ciekawy dla nich, widomo, że nuda „zjada” chęci. Trzeba także chwalić każdy nawet najmniejszy postęp w pracy ucznia, to daje mu siłę do dalszej pracy bo widzi, że jest ona zauważona i doceniona. Na tym także uczniom zależy.

  2. Renia

    Nauczanie zdalne- to wyzwanie – które podcięło skrzydła wielu uczniom.
    Bardzo trudno zmotywować uczniów-nie chce im się, monolog lub teatr jednego aktora- nauczyciela. Cały czas szukam sposobów..

  3. MIRONA

    wg mnie bardzo istotne jest pokazanie realnego celu i wyjście na przeciw lękom uczniów. Pokazanie, że nie tylko im się nie chce czy że boja się na zapas.

  4. Magda

    Jestem po zebraniu z rodzicami…na moje pytanie jak zmotywować ich dzieci do działania, żeby chciały (w końcu to rodzice najlepiej znają swoje dzieci)… usłyszałam „Pani im każe i zrobią, a jak nie to nam pani powie i my każemy”. Chyba nie o to mi chodziło… więc nadal sama powoli odkrywam co i jak i czasem coś się uda.

  5. Dorota

    Motywacja to trudny temat. Nie wiadomo jakim słowem czy działaniem zmotywujemy uczniów. Czasami przychodzi, kiedy się tego wcale nie spodziewamy. Mój ostatni projekt miał przebiegać bardzo spokojnie, nie planowałam nic wielkiego, trzeba zrobić, uczniowie muszą zaliczyć i tyle. Tymczasem urosło do rangi turnieju z wieloma osobistościami. W projekt zaangażowali się nie tylko uczniowie, ale rodzice i władze miasta. Wystarczy jedna osoba, która poderwie innych do działania.

  6. Basia

    Motywuje wszystkich uczestników grupy do działania,jednak dostosowuje ją indywidualnie do potrzeb i możliwości każdego ucznia.

  7. Kamila

    Motywacja do pracy jest często sprawą indywidualną. Każdego motywuje coś innego, najpopularniejsze czynniki to uznanie, pieniądze, prestiż czy rozwój osobisty. Ale jak motywować się wzajemnie w zespole, skoro każdy z nas potrzebuje innej motywacji?
    Praca w zespole nie jest taka łatwa jak się może wydawać. Każdy członek zespołu ma swoje indywidualne nawyki i przyzwyczajenia, przez co praca często może bywać ciężka. Dlatego też bardzo istotny jest skład zespołu. Dobrze dobrani współpracownicy pracują szybciej, są wydajniejsi i osiągają większe sukcesy. Trzeba pamiętać, że zespół złożony z samych indywidualistów będzie miał problemy ze współpracą. Dobra atmosfera w grupie pracowników również jest dużą motywacją do pracy i ma wielki wpływ na to, jak pracują nasi pracownicy. Przyjazna atmosfera już sama w sobie może zachęcać do pracy. Kiedy między pracownikami będą panowały dobre stosunki, będą oni mieli lepsze podejście do wykonywania obowiązków, a praca będzie wręcz „paliła im się w rękach”. Aby grupa wzajemnie zachęcała się do pracy potrzebny jest też „duch zespołu”. Jest on czynnikiem integrującym wszystkich członków oraz daje każdej pojedynczej jednostce oparcie wzmacniające spełnienie potrzeby bezpieczeństwa.

  8. Ewa

    Często bywa tak, że grupa pracując nad projektem traci motywację. Wtedy nauczyciel lub wychowawca powinien wkroczyć z odpowiednimi argumentami motywującymi. Zgadzam się, że należy dowiedzieć się dlaczego uczniowie stracili zapał do pracy. Nie wolno naciskać na grupę i zmuszać dzieci do kontynuowania pracy . Trzeba zmotywować grupę do działania przedstawiając formy działania, które może będą atrakcyjniejsze. Nie można krytykować uczniów tylko zachęcać ich do pracy, pokazując przyszłe efekty i działalności.

  9. Izabela W.

    W swojej pracy stosuję czasem „drzewko” autorstwa Pipa Wilsona. To test psychologiczny oceniający stan emocjonalny dzieci. Jednak świetnie sprawdza się w każdej grupie wiekowej. „Drzewko” to jest doskonałym wprowadzeniem do dyskusji o tym w jakim miejscu jesteśmy, czego nam potrzeba, co nas motywuje. Jedno jest oczywiste: doceniajmy najmniejszy wysiłek.

    1. Ewa

      dziękuję za informację – nie znałam a wydaje się być ciekawy. Przetestuję. Z ciekawości: czy stosuje je pani jednorazowo, czy też po pewnym czasie powtarza pani drzewko?

  10. Katarzyna .R

    Warto pomyśleć o tym co nas dorosŁych motywuje do dziaŁania . Moja grupa świetlicowa
    lubi wyzwania i kreatywne zajęcia . Ja bardzo często zadaję im pracę twórczą , w której mogą rozwinąć skrzydŁa . Pokazując im różne rozwiązania uczę ich rzeczy nowych .
    Może nie będą to prace na miarę ASP ale wiem że będą się starać wykonać swoją pracę na jak najwyższym poziomie .

  11. Katarzyna .R

    Warto najpierw się zastanowić czym jest motywacja i przez co jest wyrażona .?
    Moim uczniom najlepiej wychodzi praca do której trzeba użyć wyobraźni i popisać się kreatywnością . Pracuję w świetlicy i dużo zależy od tego jak dzieciom przekażę dany temat ,tak go przyswoją . Schody wykorzystam w swojej pracy .

  12. Kamila

    Moich uczniów najbardziej motywuje ocena. W technikum bardzo cieżko o inną motywację. Te schody bardzo mi się podobają i je wykorzystam na pewno. 

  13. Grzegorz

    Dzień dobry

    A co to jest "motywacja grupowa"? Co się na nią składa? czy jest to zawsze synergia czy może destrukcja grupowa czy indywidualna – co rozumiemy przez grupową chęć do realizacji celu (a czasem zadania, co w tych materiałach pomijane jest całkowicie). Niekeidey warto oczekiwac "niemożliwego", by indywidualnie i grupowo uczniowie (bądź inni członkowie grupy) podjeli wyzwanie (-a). Niekiedy – zależnei od etapu intergacji grupy i budowania zespołu (o czym było poprzednio w lekcji) – postawmy cel/zadanie na poziomie możliwości całej grupy bądź jednostki, którą chcemy i możemy wykreowac na lidera. Są – jak mi wiadomo – co najmniej trzy różne mozliwości działania grup:
    – addytywne;
    – koniuktywne;
    – dysjunktywne.
    Grupa pracuje najlepiej przy wykorzystaniu potencjału lidera – jednostki czyli zadaniach dysjuktywnych. Jeśli nie ma takiego i go nie wykreujemy – grupa może się polaryzować, niwelować swoje możliwości i osiągnięcia oraz wzajemnie deprecjonować.

    Warto pamięatć, że często grupy podejmują decyzje gorsze niż pojedyńcze jednostki. Widoczne jest to wyraźnie, gdy grupa pracuje nad:

    zadaniem addytywnym – próżniactwo społeczne;

    zadaniem koniunktywnym – praca osoby najmniej sprawnej zaniża wynik pracy grupy;

    zadaniem dysjunktywnym – dochodzi do straty w toku procesu, jeżeli ludzie nie uwzględniają wskazówek najsprawniejszego członka grupy.

    Grupy będą podejmowały lepsze decyzje, jeżeli uchronią się przed stratą w toku procesu i od innych będą zdobywały informacje, których same nie posiadają.

    (patrz np: http://sciaga.pl/tekst/43236-44-procesy_grupowe; http://gnu.univ.gda.pl/psychobaza/ps_spol/ps_spol_podejmowanie_decyzji.htm).

    Dobrego wieczoru

  14. Katarzyna

    Warto zastanowić się – co nas ludzi dorosłych motywuje do działania, co dodaje nam skrzydeł, chęci do działania? To samo stosujmy w stosunku do naszych uczniów, doceniajmy to co robią, dostrzegajmy ich pracę, poświęcenie, bądźmy otwarci na ich pomysły, stawiajmy mądre wymagania, angażujmy do ciekawych projektów, prac , chwalmy nawet za niewielkie osiągnięcia, bądźmy przy nich aby czuli, że mogą liczyć na naszą pomoc, dobre słowo, wsparcie.

  15. Aga

    W obecnym czasie bardzo trudno o motywację. Obserwując już dzieci w wieku młodszym dopatrujemy się brak ambicji, celu. Popularnością cieszą się cuda techniki i nowinki reklamowe. Coraz częsiej słyszymy "niechce mi się", "a po co", "nie trzeba". My jako specjaliści pracujący z młodzieżą musimy nieźle się natrudzić, by zachęcić, zaciekawić i zmotywować. 

  16. Monika

    Każdego trzeba motywować, nawet dorosłe osoby. Jeśli uczeń nie jest motywowany, a jego wysiłek nie został zauważony i doceniony to dziecko traci cheć do nauki.

  17. Jolap

    Zmotywować ucznia to nie lada wyzwanie. Z mojego doświadczenia wynika, że pochwała, mówienie o tym co uczeń zrobił dobrze, docenianie wkładu pracy, zaangażowania, a nie efektu daje zdecydowanie większe szanse na rozbudzenie motywacji.

  18. Karolina

    "Przykład idzie z gòry"-pracowity, pełen pasji i zmotywowany lider to przykład i motar napędowy całej grupy. Ponadto trzeba przygotować się psychicznie na tarcia i okresy pasywności w zespole, najlepiej zrobic wòwczas coś, co na nowo ją skonsoliduje- wspòlna dyskusja, wyjście poza mury placòwki, dodatkowe ciekawe zadanie.

  19. AgataK

    Wydaje mi się, że dwa główne powody demotywacji to – lenistwo i brak wiary w siebie. Od lenistwa jeszcze gorsza jest nuda więc jeśli zadanie jest dostosowane do poziomu i możliwości uczniów to oni napewno chętnie się zabiorą do pracy. Dużo trudniej jest wspierać pewność siebie uczniów – czy wy też często słyszycie " I tak tego nie zrobię" albo "Napewno dostanę pałę"…  Żeby do nich dotrzeć trzeba rozsądnie podrzucić dziecku zadania z gradacją trudności i mocno je dopingować w dążeniu do celu.

     

  20. Aneta

    Wydaje mi się,że każdemu zdarza się spadek motywacji, nie tylko dzieciom. Musimy czasami rozładować konflikt, czasem siąść z grupą nie nad zadaniem, ale po to by zadbać o atmosferę w grupie, np. spotkanie przy cieście, lodach bez nawiązania do tego, co jest do zrobienia, a następnego dnia wraca motywacja, bo okazało się, że potrzebne było zresetowanie. I motywować na wszelkie możliwe sposoby…

  21. Beata, Joanna

    Cóż, motywacja u uczniów bardzo często jest niska. Naszą rolą i pozostałych członków grupy jest uzmysłowienie wszystki jak bardzo są potrzebni innym, że każdy może osiągnąć cel sam lub w grupie. Dobro, którym obdarzamy innych zawsze do nas wraca, a dzięki niemu stajemy się lepsi, to motywuje nas do dalszej pracy.

  22. Małgośka

    W każdym z uczniów należy znależć coś, co go wyróżnia spośród innych dzieci. Dzieciaki lubią być doceniane, nawet za najmniejszy wysiłek. Ważne jest również znalezienie w każdym  uczniu jego ukryte talenty, które mógłby pokazać innym. Ważne również są pochwały. Na pewno więcej dają niż nagany.

  23. Elżbieta

    Wysiłek dziecka trzeba nagradzać, to dla niego najlepsza motywacja do dalszego działania. Dziecko lub grupa dziecii doceniana przez nauczyciela, lepiej pracuje, uczy się zdobywa lepsze wyniki, umiejętności, które powodują lepszą motywację. Każdy czy dziecko czy osoba dorosła, lubi usłyszeć kilka dobrych słów na swój temat. Pochwała czyni,, cuda", daje nam skrzydeł. Motywujmy swoje dzieci, męża i samych siebie.

  24. Dorota

    Każdy lubi być chwalony, więc każda pochwała (za najmniejszy podjęty trud i nawet kiedy nie zawsze on kończy się sukcesem) jest motywacją do dalszego działania. Należy rozmawiać z grupą, a nie tylko egzekwować.

  25. A.

    Aby motywować innych, chyba samemu trzeba mieć w sobie mnóstwo pokładów dobrej energii i motywacji, chęci działania. Trzeba być otwartym, bo chodzi precież o to, by to uczniowie chcieli coś robić, a nie wykonywali tylko polecenia nauczyciela bez przekonania, że warto. 

  26. Barbara

    Dzieci lubią być oceniane,lubią też być doceniane nawet za najmniejszy wysilek.To motywuje je do dalszej pracy nad sobą.W kazdym z uczniow trzeba znależć coś,co je wyróznia spośród innych.To sa te ukryte zdolności,praca indywidualna,czasem umiejętności.Trzeba tylko umieć to docenić i umiejętnie wykorzystać podczas codziennej pracy.Doskonałym sposobem na to jest przydział ról i zadań do wykonania wszystkim uczniom w klasie,nie tylko ciągle tym samym.I jeszcze bardzo ważna rzecz-trzeba stosować nie tylko uwagi,ale przede wszystkim pochwały.

  27. Anna

    Jeśli grupa nie ma motywacji to podaj przykłady z ich życia, np. że rok temu też było ciężko, ale wspólnie osiągnęli cel. Może teraz cel jest trudniejszy do zdobycia, ale też i radość będzie większa. Rozdziel zadania mówiąc, że "Ty sobie poradzisz z tym zadaniem, bo przecież jesteś w tym najlepszy", a drugiej osobie dajesz inne zadanie, bo jest przecież najlepsza w czymś innym. Oceniaj-doceniaj małe nawet postępy i ciągle przypominaj, że do celu już mniej kroków zostało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *