header
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

    [Lekcja 9/14] Relacje i role w zespołach. Kompas Talentów w Relacjach

    Zespół

    W temacie budowania dobrych relacji z innymi ważna jest również znajomość prawidłowości jakie rządzą naszym funkcjonowaniem w zespołach, czyli grupach ludzi nakierowanych na cel. Taki zespół tworzymy oczywiście z naszymi kolegami i koleżankami w pracy, ale również możemy go tworzyć razem z naszymi najbliższymi, kiedy mamy do podjęcia jakieś zadanie. W dzisiejszej lekcji opowiemy nieco o tym.

     

    Funkcjonując w zespole obejmujemy w nimi różne role. Czasami te role wynikają z naszych funkcji, tzn. kiedy zostaniemy mianowani na jakieś stanowisko, np. lidera zespołu, a czasami wynikają one z tego jacy jesteśmy (czyli naszych cech osobowości, talentów, pragnień, wartości itp.). Z pierwszym typem „obejmowania” ról zespołowych spotykamy się raczej w środowisku pracy, natomiast z drugim raczej w grupach nieformalnych, np. w naszej rodzinie lub wśród przyjaciół.

    Oczywiście idealna sytuacja to taka, w której nasza rola czy funkcja w zespole, którą pełnimy była zgodna z tym jacy jesteśmy, na co zresztą zwraca się coraz większą uwagę np. w procesie rekrutacji do pracy.

     

    Literatura opisuje wiele pomysłów i koncepcji dotyczących tego jak ludzie funkcjonują w grupach i zespołach. Jeśli Cię to bardziej interesuje nieco informacji na ten temat przybliżyliśmy w opisie naszego Kompasu Talentów w Relacjach, natomiast tutaj chcemy zaprezentować nasze autorskie podejście do roli zespołowych.

     

    Podejście to opisaliśmy na 3 wymiarach:

    Rozpoczęcie działania (Inicjatywa) – Podtrzymywanie działania

    Niektórzy z nas lubią rozpoczynać nowe działania, inicjować i zapraszać do tego innych. Za to inni wolą sumiennie podtrzymywać wykonywane zadania i nie są dobrymi wizjonerami. Oczywiście obydwa te podejścia można połączyć.

    Nastawienia na zadania – Nastawienie na relacje

    Niektórzy z nas przy działaniu nastawieni są na wykonanie zadania, dla nich liczy się wynik, natomiast dla innych ważniejsze są relacje i dobre samopoczucie członków zespołu. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, żeby obydwie te postawy połączyć.

    Spontaniczność – Rozwaga

    Ten wymiar dotyczy tego, że niektórzy ludzie wolą bardziej kierować się w swoim działaniu „serce”, czyli emocjami, reagują bardziej spontanicznie i w sposób mniej przemyślany, natomiast inni są bardziej rozważni, lubią wszystko przemyśleć i przeanalizować.

     

    • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak realizować angażującą edukację znajdziesz w tym podręczniku:
      Jak Uczyć Skuteczności

      ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

    Jak zauważyłeś może być tak, że ktoś scharakteryzuje siebie jako osobę, którą opisują obydwa krańce tych wymiarów, a więc tak naprawdę możemy wyróżnić 6 właściwości, pod względem których może być opisany każdy z nas:

    – Nastawienie na relacje (Relacje)

    – Nastawienie na zadanie (Zadaniowość)

    – Nastawienie na rozpoczynanie działania (Inicjatywa)

    – Nastawienie na podtrzymywanie działania (Podtrzymywanie)

    – Nastawienie na impulsywność, intuicję, emocje (Spontaniczność)

    – Nastawienie na rozwagę (Rozwaga)

     

     

    Teraz możemy wykonać pewnego rodzaju intelektualną rozrywkę polegającą na nazwaniu odpowiednich kombinacji najwyższych wyników tych skal. To znaczy, np. osobę, która jednocześnie nastawiona jest na relacje i jednocześnie na spontaniczność możemy nazwać Inspiratorem. Oczywiście możemy rozmawiać o tym, co to znaczy „inspirować”, ale zapewne większość z nas zgodzi się ze stwierdzeniem, że Inspirator, to ktoś nastawiony na relacje (inni ludzie są dla niego ważni), a jednocześnie jest w nim coś spontanicznego. Tutaj zaproponowaliśmy takie nazwanie tych ról:

     

    Taką koncepcję funkcjonowania w zespołach wykorzystaliśmy do stworzenia naszego Kompasu Telentów w Relacjach, dzięki któremu możesz sprawdzić jakie są Twoje mocne strony w relacjach zespołowych i dzięki temu np. lepiej planować podział zadań lub zabiegać o otrzymanie zadań zgodnych z Twoimi predyspozycjami.

     

    Pamiętaj jednak, że od tego jaki jesteś (o czym w jakieś części powie Ci badanie kompasem) ważniejsze jest to, jaki/a chcesz być i do czego dążysz. Ludzie potrafią przekraczać swoje uwarunkowania osobiste, kiedy naprawdę im na czymś zależy, o czym piszemy w kursie o talentach i planowaniu przyszłości Dwa Proste Kroki do Prawdziwej Radości, który dołączony jest do kursu Prawdziwe Relacje i Autentyczne Przywództwo. Dlatego pamiętaj, że Kompas to nie wyrocznia, która powie Ci jak masz się zachowywać. Badanie pozwoli Ci jedynie zebrać i podsumować wiedzę o sobie, ale co już z tym zrobisz, zależy od Ciebie. Więcej o tym jak zrobiliśmy Kompas Talentów w Relacjach znajdziesz tutaj.

     

    Dlaczego w ogóle o tym mówimy?

    Poruszamy ten temat dlatego, ponieważ kluczem do budowania dobrych relacji zespołowych jest (poza oczywiście tym wszystkim tym, o czym mówimy w czasie kursu) dobre rozpoznanie swojego optymalnego sposobu funkcjonowania w grupie. Jeśli znajdziesz swój sposób i swoją rolę, która będzie Ci pasowała, to Twoja praca w zespole będzie wydajniejsza, sprawiająca Ci więcej satysfakcji, a Twój zespół będzie osiągał lepsze rezultaty. Oczywiście pamiętaj, że Twój sposób funkcjonowania w dużej mierze zależy od Ciebie i możesz go zmieniać.

     

    Zadanie po lekcji
    Zanim przystąpisz do następnej lekcji, zachęcamy Cię do wykonania następującego zadania:

    Wykonaj badanie Kompasem Talentów w Relacjach. Zastanów się na ile wynik jest zgodny z tym co o sobie myślisz.
    Może chcesz coś zmienić w swoim funkcjonowaniu?
    Może którejś ze swoich pozytywnych cech nie wykorzystujesz?

     

    Jeśli interesuje Cię temat pracy z grupą, a więc jesteś np. nauczycielem, trenerem, wychowawcą, działaczem społecznym, animatorem, menadżerem zespołu, kierownikiem itp. to zapraszamy Cię na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą. Kurs znajdziesz tutaj.

     

    Sprawdź swoje talenty za pomocą Kompasu Talentów w Relacjach

     

    Czy masz jakieś przemyślenia po dzisiejszej lekcji? Zapraszam do komentowania.

     

     

     

    3 odpowiedzi do artykułu “[Lekcja 9/14] Relacje i role w zespołach. Kompas Talentów w Relacjach

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *