Jesteśmy na Facebooku Centrum Dobrego Wychowania
Warsztaty i wycieczki dla klas Kursy i szkolenia Strefa Wiedzy kursy
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

5 punktów dobrej grupy

5 punktów dobrej grupy

Sukcesem działań wychowawczych jest stworzenie z uczniów dobrej grupy. Grupy, w której dzieci i młodzież czują się bezpiecznie i z tą grupą chce tworzyć różne dzieła, wydarzenia, chce spędzać czas. Sposobem na stworzenie prawidłowej konstrukcji grupy jest działanie zgodnie z 5 cechami dobrej grupy. Konsekwentne pilnowanie poprawności realizacji tych punktów i ciągłe przypominanie o tych punktach, zapewni stałość grupy i da duże szanse na jej prawidłowe funkcjonowanie.

 

Oto 5 cech dobrej grupy:

1. Dobrze zdefiniowane cele grupy

Cel grupy jest powodem, dla którego grupa się spotyka, jednoczy. Cel scala jej członków. Bez wyraźnie postawionego celu, grupa może się pogubić, młodzież może nie rozumieć zasadności realizowania różnych zadań (np. chodzenia do szkoły). Żeby działanie wychowawcze było skuteczne, grupa musi mieć wyraźny cel. Każdy z grupy ten cel powinien też zinterioryzować, tj. przyjąć go, jako swój własny. O celach należy dużo mówić, nieustannie je przypominać, wskazywać, na którym etapie celu jesteśmy, co udało się osiągnąć, a co jeszcze wciąż jest przed grupą.

 

2. Podział zadań

Każdy członek grupy powinien mieć przydzielone zadania, które pomagają grupie w osiągnięciu określonego celu. Pozwala to utożsamić się z grupą i czuć się w niej ważnym i potrzebnym. Daje to też poczucie bezpieczeństwa („wiem, co mam robić”). Zadania powinny być dobierane zgodnie z predyspozycjami, jednocześnie stanowić pewnego rodzaju wyzwanie, by każdy członek grupy mógł w niej zaistnieć.

 

3. Normy i zasady

Normy i zasady powinny dotyczyć i pomagać w realizacji zadań, które sprzyjają osiągnięciu celu grupy. Brak ustanowionych norm i zasad, sprawia, że zadania mogą być pomijane, członkowie grupy nie realizują ich w sposób odpowiedzialny. Normy i zasady pokazują też, że nikt w grupie nie jest bezkarny, ponieważ to grupa sama je egzekwuje: nie ma zgody na niewykonywanie zadań, nie ma zgody na obrażanie, czy krytykę innych.

 

  • Więcej o tym jak robić taką angażującą edukację i jak uczyć myślenia znajdziecie w moim podręczniku: Jak Uczyć Skuteczności.

    Na ponad 500 stronach zebrałem dla Was pomysły, sposoby, inspiracje, metody i gotowy program edukacyjny mówiący o tym jak siebie i innych uczyć 4 FILARÓW SKUTECZNOŚCI: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

4. Struktura grupy

Każda grupa powinna posiadać odpowiednią strukturę, począwszy od lidera, który odpowiada za pozostałych członków, po poszczególne zespoły wykonujące odpowiednie zadania. Lider to ta osoba, która stoi na straży grupy, wyznacza kierunek i cel. Pilnuje by inni członkowie grup byli zmotywowani do działania, a zadania były realizowane terminowo. Określenie pozycji każdego członka grupy eliminuje niepotrzebne konflikty i nieporozumienia.

 

5. Miejsce skupienia

Każda grupa musi mieć swoje miejsce, w którym będzie się spotykać. Każdy członek grupy powinien uważać takie miejsce za swoje, powinien czuć się w nim dobrze i bezpiecznie. Każdy powinien chcieć chętnie w takim miejscu przebywać i utożsamiać się z tym miejscem. To właśnie w takim miejscu skupienia powinny być widoczne wyraźne znaki związane z tożsamością grupy (logo, plakat, regulamin, gazetka, inne).

 

Przegląd kursu Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą:

Część 1. Podstawowe założenia:
[1/21] Jak być dobrym nauczycielem?
[2/21] Jak być dobrym wychowawcą?
[3/21] 4 cele wychowania w szkole
[4/21] 5 punktów dobrej grupy (JESTEŚMY TUTAJ)
Część 2. Praca dydaktyczna i wychowawcza:
[5/21] Sposoby odkrywania talentów uczniów
[6/21] Jak budować relacje z grupą i w grupie?    
[7/21] Podejście wygrana – wygrana w edukacji
[8/21] Fazy rozwoju grupy    
[9/21] Zastosowanie gier i grywalizacji w edukacji
[10/21] Jak przygotować wyjazd integracyjny?    
[11/21] Przygoda w edukacji
[12/21] Jak uruchomić motywację w naszej grupie?
Część 3. Konkretne sytuacje – konkretne rozwiązania
[13/21] Jak sobie radzić z komórkami na lekcji? [6 pomysłów]
[14/21] Jak rozwiązywać konflikty?    
[15/21] Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania?
[16/21] Kostka emocji [do pobrania]    
[17/21] 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]
[18/21] Prosty sznurkowy gadżet do pracy z grupą [zrób to sam]
[19/21] Egzamin
[20/21] Bonusowa niespodzianka 1.
[21/21] Bonusowa niespodzianka 2.

55 odpowiedzi do artykułu “5 punktów dobrej grupy

  1. Daria

    Grupa tworząca klasę powinna mieć jasno sprecyzowany cel, który dla każdego jest wartościowy i zachęcający do samodzielnego działania. Uczniowie odpowiednio pokierowani chętnie i sumiennie wykonują powierzone im zadania. Wspólny cel pomaga również usprawnić komunikację między grupową. W grupie każda osoba jest ważna, ma przypisane zadanie które w połączeniu z innymi łączy się i uzupełnia całość. Wzmaga to w dziecku poczucie sprawczości względem wykonywanego zadania bądź dążeniu do wspólnego celu.
    Grupa sama ustala między sobą zasady min. uczciwość, obowiązkowość czy sumienność. Złamani pewnych reguł, które określa grupa może wywołać niepożądane efekty dlatego tak ważna jest tożsamość z grupą docelową i wspólnie wypracowany cel.
    Zwieńczeniem grupy są odgrywane role w niej społeczne. najważniejszą z nich jest lider. Może być ich kilku jednak zawsze któryś jest dominujący. Dobry lider prawidłowo prowadzi grupę w odpowiednim kierunku jednocześnie słuchając pomysłów i głosów innych.

  2. Ania

    Aby praca w grupach przyniosła efekty, trzeba jasno określić zasady i przydzielić role…Kluczowy jest fakt, aby dzieci miały świadomość tego, że wszystkie są potrzebne w zespole i mogą coś do niego wnieść…

  3. Anna

    Dzieci chętnie pracują w grupie świetlicowej. Inspirują siebie nawzajem, pragną być wzorem naśladowania.

  4. Magda

    Najbardziej odpowiada m punkt ..by każdy z grupy czuł się na swoim miejscu… moja klasa jest klasą zgraną, myślę że ufamy sobie nawzajem i dlatego potrafimy współpracować, chociaż na razie to ja pcham ich do działania mam nadzieję że wkrótce oni sami zaczną działać ..

    1. Beata

      Ja bardzo często w swojej pracy stosuję pracę w grupie i jak to uczniowie….jednym się podoba innym nie. Często problem mają osoby nie lubiące się dostosować do działań.

  5. Karolina_lina

    Nauczyciele też powinni dawać przykład posiadając umiejętność pracy w grupie. Coraz częściej spotyka się kopanie dołków udając miłych i okazując chęć pomocy… Obłudne zachowanie, jakich nie na widzę! Jeśli chodzi o materiał zawarty w tej lekcji, to jest świetnie ujęte to, co być powinno…

  6. Basia

    Dobra grupa to taka ,której lider potrafi słuchać pozostałych członków grupy.Normy są znane wszystkim i są przestrzegane przez każdego członka grupy.

  7. Marysia

    Wspaniale opracowany tekst. W pięciu punktach zawarte to co najważniejsze. Młodzież chętnie pracuje w grupie, mogą się wzajemnie inspirować, lepiej poznać, mają silną potrzebę przynależności, a praca zespołowa pozwala to zaspokoić.

  8. Małgorzata

    To prawda, że cel musi być dobrze, jasno sformułowany. Moim zdaniem, nie to jednak stanowi zagrożenie potencjalnego sukcesu danej grupy. Problem raczej tkwi w przyjęciu wyznaczonych celów jako własnych. Wraz z wysiłkiem i odwagą bycia odpowiedzialnym za siebie. Spotykam się z taka postawą na co dzień. Kolokwialnie rzecz ujmując, pojedyncze "popsuj zabawy" rozbijają niektóre małe i wielkie działania grupy. Mam świadomość, że brak motywacji to wyzwanie dla wychowawcy-nauczyciela, jednak byłabym ostrożna przy zrzucaniu całej winy właśnie na niego. Spotykam wielu podopiecznych, którym postawa unikania jakiegokolwiek wysiłku od dawna wyznacza drogę przez życie. I fakt, czy liderem jest rówieśnik, bliski kolega, czy dorosły, nie ma tu wpływu.

  9. Kamila

     

    Praca w grupach staje się formą bardzo popularną w polskich szkołach. W zależności od typu lekcji występują  różne jej odmiany. Nauczyciele organizują zespoły do pracy stałej lub okazjonalnej, wychodząc z założenia, że jest to forma sprzyjająca realizacji różnorodnych celów. Dobrze zorganizowana praca w grupach ukierunkowana jest bowiem na współpracę, a nie na rywalizację czy współzawodnictwo. Umiejętność zespołowego działania staje się również wymogiem naszych czasów i z tego względu została zapisana w Podstawie programowej kształcenia ogólnego jako jedna z najważniejszych umiejętności ponad przedmiotowych na różnych etapach kształcenia.

    Umiejętność ta wymagana jest również przez rynek pracy ceni się zdolności organizacyjne, umiejętność pracy w zespole, umiejętność tworzenia przyjaznej atmosfery, kreatywność i komunikatywność.

  10. Ewa

    Umiejętność pracy w grupie w dzisiejszych czasach jest jedną z kluczowych . Młodzież powinna być przygotowywana do pracy zespołowej od najmłodszych lat. Każdy członek grupy musi mieć powierzone zadanie zgodne ze swoimi możliwościami .Ważne jest, aby nauczyć młodzież odpowiedzialności za wykonanie swojej pracy, bo ona będzie częścią całego projektu.
    Przed rozpoczęciem zadania grupowego należy dokładnie określić cele oraz zasady według których będą one osiągane.
    Rolą nauczyciela jest wspieranie grupy, udzielanie wskazówek .

  11. Marta

    Najlepszym i najskuteczniejszym narzędziem w pracy z grupą, czy klasą jest charyzma i pasja.
    Aby proces uczenia się zachodził w pracy w zespole, trzeba pamiętać o kilku kluczowych elementach. W zasadzie na samym początku wszelki wysiłek leży po stronie nauczyciela.
    Po pierwsze, nauczyciel musi wiedzieć po co wprowadza na zajęciach taką metodę pracy.
    Nauczyciel musi być świadomy korzyści oraz trudności, jakie płyną z wprowadzania pracy w grupach na zajęciach.
    Nauczyciel powinien opanować, w jaki sposób wprowadzać uczniów do pracy w zespole, w jaki sposób przydzielać i jakie role.
    Nauczyciel powinien również monitorować pracę grup, obserwować, w jaki sposób pracują uczniowie oraz udzielać wskazówek, które poprawią efektywność działań zespołu.
    Kluczowa wydaje mi się również samoocena uczniów w pracy w zespole. Samoocena zmusza uczniów do refleksji nad własnym wkładem w działania grupy.
    Jak się okazuje, na początku przygody ze skuteczną pracą w zespołach cała odpowiedzialność spada na nauczyciela. On sam musi być przekonany do tego, że praca w grupie daje mnóstwo korzyści uczniom, kształtuje ich umiejętności interpersonalne i pozwala na uczenie się wzajemne. Wymaga to na początku: mnóstwa pracy, odpowiedniej organizacji i cierpliwości. Ale przecież jako nauczyciele jesteśmy do tego przyzwyczajeni

  12. Aga

    Wszystko jasne, tylko co zrobic z dzieckiem, ktore za nic w swiecie nir chce wspolpracowac z innymi i bez przerwy wspolna prace traktuje jak rywalizacje i rozstawia wszyatkich dajac im konkretne zadania, tak aby on sam wszystko robil?

    1. Elwira

      Dobra grupa to grupa zgrana, zintegrowana. W takiej grupie jej członkowie czują się dobrze i bezpiecznie. Ważne jest wykorzystanie potencjału tkwiącego w każdej osobie należącej do grupy czyli przydział zadań odpowiedni do jego możliwości i predyspozycji. Praca każdego członka grupy jest bardzo istotna gdyż każdy wnosi swój wkład w realizację celów grupy i jednocześnie ma poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania. Bardzo ważna jest motywacja do podejmowania nowych działań i wyzwań oraz praca wspólna w grupach zadaniowych.

  13. Izabela W.

    Społeczeństwo tworzy grupy. Zarówno nauczyciele tworzą jedną wielką grupę zawodową i młodzi własne grupy równieśnicze. Te grupy właśnie stanowią siłę bo w grupie raźniej i można więcej. Cechy zawarte w tej lekcji idealnie pokrywają się z moim osobistym przekonaniem dotyczącym “dobrej grupy”.

  14. Katarzyna

    Rzeczywiście dobra grupa to taka, która ma jakiś cel, a każdy z jej członków zadanie (choćby miało to być bierne wykonywanie poleceń lidera). Każdy chce się czuć ważny, jednak nie każdy musi być najważniejszy w grupie. Po zielonej szkole z klasami zauważyłam, że poprzez zabawę wzmacniają się więzi również między osobami, które do siebie nie pałają miłością. A wszystko dlatego, że celem grupy jest wygrana- wprawdzie symboliczna, bo tak naprawdę nic się nie stanie jak ktoś przegra.

  15. Ania

    Dobrze współpracująca grupa
    – to zespół zintegrowanych osób, które znają swoje mocne i słabe strony, potrafią wspólnie opracować plan działania i do realizować.;
    – to grupa osób o tak dobranych osobowościach, że wzajemnie się uzupełniają;
    – to zmotywowana grupa osób na osiągnięcie zamierzonego efektu.

  16. Anna

    Co wpływa na dobrą pracę w grupie? Przede wszystkim :
    – umiejętność komunikacji
    – otwartość na potrzeby innych
    – odpowiedzialność za pracę własną i innych
    – zdolność do kompromisu
    – umiejętność budowania dobrej atmosfery

  17. M.B.

    Grupa , spójna grupa to bardzo istotne.  Nauczyciel powinien zwrócic szczególna uwage na te spokojniejsze i cichsze osoby w grupie. Czy czASAMI NIE ZOSTAŁY ZDOMINOWANE PRZE LIDERA BĄDŹ  inne osoby bardziej komunikatywne. Często obserwuje takie zjawisko , gdzie powierzchownie wydaje się , że grupa jest zgrana, że lider dobrze wypełnia swoja funkcję ale to tylko pozory…, tak naprawde  te bardziej odważne, łatwiej nawiązujące kontakty dzieci potrafią wywierac bardzo negartywny wpływ na pozostałą częśc grupy. Mogą z góry narzucać im swoje cele i wartości udając przed pozostałymi bardzo troskliwych i opiekuńczych.Czasami im osoba bardziej pewna siebie, im bardziej przekonująca tym bardziej potrafi byc zaborcza w stosunku do słabszej części grupy. Warto dokładnie obserwować zachowania, sposób porozumiewania sie i budowanej hierarchi w grupie. Ważne też by robic to w spoób ciągły i systematyczny. 

  18. Kamila

    Umiejętnosc pracy w grupie należy kształcic od przedszkola. A jak tego mają uczyć nauczyciele, którzy sami tego nie potrafią?

  19. Katarzyna

    Wszystkie opisane tu punkty są ważne aby grupa dobrze ze soba współpracowała, realizowała wspólnie postawione cele, ale zawsze należy pamiętać o tym , że kluczem do stworzenia zgranego zespołu jest atmosfera jaką uda nam się wspólnie wypracować i wzajemne zaufanie oraz szacunek. 

    1. Kamila

      Aby grupa dobrze funkcjonowała powinna mieć jasno określone cele. Każda osoba należąca do grupy powinna wiezieć jakie są jej zadania, obowiązki aby osiagnąć założone cele. Bardzo ważne jest ustalenie zasad, które obowiązują każdego kto należy do danej zbiorowości. Również aby grupa dobrze współpracowała wazna jest jej struktura. Grupe powinno łączyć wspólne miejsce, gdzie się mogą spotykać, realizować postawione cele 

  20. Aga

    Każda grupa potrzebuje jasno określonych zasad a także celu w którego kierunku zmierza. Ważne jest stworzenie dobrej, przyjaznej atmosfery, która opiera się na wzajemnym poszanowaniu, zrozumieniu. W grupie kazdy powinien miec swoje "miejsce", by nie czuć się w niej obco i niepewnie. Rola nauczyciela jest podkreślanie ważności każdej jednostki, bo ta tworzy całość. Każda osoba to ważny element całości. 

  21. Monika

    Każda grupa powinna jasno określić swoje cele i zawierać zadania dla każdego z członków. Zadania należy przygotować aby każdy z członków miał możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości.

  22. MAGDA

    Dobrze pracująca i rozumiąca cele grupa potrafi wykonać zadania szybciej i dokładniej. Każdy z opisanych punktów jest bardzo ważny podczas pracy w grupie bez względu na wiek. 

  23. Jola

    Myślę, że dobrze określone cele są priorytetem efektywnie współpracującej grupy. Moja grupa to grupa klasowa. Poproszę mi powiedzieć jak dobrze określić cele takiej grupy? nie Uczniowie są tak różni pod względem temperamentu, przyswajania wiedzy, zaangażowania czy choćby chęci uczestniczenia w życiu klasy, czy szkoły.

  24. Karolina Bralewska

    Zgadzam się z opiniami, że w grupie trzeba przede wszystkim pracować nad komunikacją interpersonalną.Kontakty uczeń – uczeń czy uczeń – nauczyciel są niezwykle trudne i trzeba nieustannie je udosokonalać. Lider w grupie nie zawsze tworzy prawidłowy wzorzec tych relacji. Zależy to od tego, czy jest to osoba wybrana przez grupę, czy lider-samozwaniec. Jeśli chodzi o przestrzeń w szkole, gdzie grupa ma się czuć bezpiecznie to jest to w mojej szkole strefa marzeń. Szkoła jest przepełniona i nawet w sali, która ma być "nasza" trudno czuć się jak u siebie, ponieważ mamy tam zaledwie kilka godzin w tygodniu. Staramy się oczywiście zagospodarować tę przestrzeń, tak aby czuć się tam "u siebie", ale nie jest to łatwe.

  25. jolap

    Praca z grupą to wyzwanie dla każdego z nas bez względu na grupę wiekową. Moim zdaniem , aby te 5 cech miało odzwierciedlenie to ważnym jest umiejętność porozumiewania się z drugim człowiekiem. Nie zawsze członkowie danej grupy słuchają lidera, który nakazuje lub rozkazuje. Zdarzają się też i takie sytuacje, że lider pracuje za członków grupy bo niestety nie potrafił przekazać zadań we właściwy sposób. Myślę też , że ta umiejętność tj. komunikacja interpersonalna to podstawa naszej misji. 

  26. Agnieszka

    Zgadzam się z przedmówczynią u młodszych dzieci każdy próbuje być liderem, powierzając im najprostrze zadania czują się wyróżnione i ważne

  27. Bożena

    Takie cechy grupy nie są do przełożenia w każdym wieku. W grupach małych dzieci, każdy lubi być liderem i taka funkcja musiałaby być przechodnia. Oczywiście cele takiej grupy są przeróżne, zależą od wielu czynników, temató, kalendarza. Identyfikacja i przynależność do grupy wynika z wieku, dzieci integrują się i mają swoją nazwę. Normy i zasady stosujemy zawsze, w każdym wieku,mamy je jasno sprecyzowane, narysowane i konsekwentnie wymagamy stosowania. W mojej grupie każde dziecko jest ważne, nie mamy lidera. Dzieci z dużym zaangażowaniem wypełniają zadania dyżurnego, który jest "gospodarzem"  przez tydzień i faktycznie jest to ważna funkcja, dzieci słuchają takich osób i poddają się ustalonym zasadom. Tak rozumiem dobre cechy grupy.  

  28. Małgosia

    Pracuję w klasie integracyjnej, szczególnie ważne jest więc dla mnie stworzenie z uczniów tej klasy dobrej grupy. Dzieci muszą się tu wzajemnie wspierać, tolerować, uczyć. Każdy musi mieć swoje miejsce w grupie, czuć się w niej dobrze i bezpiecznie. Wspólnie z koleżanką (nauczycielem wspierającym) stosujemy systematycznie metody Ruchu Rozwijajacego Weroniki Sherborne.

     

  29. Monika

    Co prawda pracuję z grupą przedszkolną, ale niektóre z punktów są do zrealizowania. Przede wszystkim normy i zasady. Beznich dzieci po prsotu weszły by mi na głowę. Uczestnik grupy musi wiedzieć jakie zasady panują podczas zajęć, a jakie normy zachowań wchodzą w działaniach grupowych.

  30. Karolina

    Świadomość celu rodzi motywację do działania-nie wpada się nie zgodzić. Jednak co do lidera, sprawa nie jest już taka oczywista… Czy faktycznie każda grupa potrzebuje lidera? A może są takie, ktòrych członkowie potrafią ze sobą wspòłpracować na partnerskich zasadach, wspòlnie organizując swe działania i wspòlnie ponosząc odpowiedzialność. Ponadto sztuczne narzucenie grupie lidera może spowodować bunt… a i sam lider może się poczuć przytłoczony odpowiedzialnością lub "wypalić"- w końcu grupa tež podlega dynamice rozwoju.

  31. AgataK

    Praca w grupach jest ważna, gdyż tę umiejętnosć dzieci będą wykorzystywać w przyszłości wielokrotnie, niezależnie od przedmiotu.

    Podział na grupy jest równie trudny jak przydzielanie zadań. Jeśli planujemy długoterminową pracę – warto poświęcić więcej czasu na te elementy. Jednak jeżeli grupa spotyka się na 10 minut w celu wykonania jednego zadania – trudno przez 15 minut dewagować nad przydziałem zadań konkretnym uczniom.

    Zgadzam się, z tekstem – bardzo ważne jest aby uczniowie wiedzieli jaki jest cel pracy i potrafili się sensownie podzielić pracą sami.

  32. monia_r

    W dzisiejszych czasach pracodawców bardzo interesują kompetencje miękkie pracowników i te kompetencje są programowo kształcone na przedmiotach zawodowych. Jednak najnowsze badania pokazują że praca w grupie nie jest najlepsza dla słabych jednostek bo spokojnie mogą liczyć na efekty pracy grupy bez większych wysiłków ze swojej strony. Tu pojawia się pole do popisu dla nauczycieli by tak dobrali lidera i kontrolowali pracę by każdy dostał zadanie oczywiście według swoich możliwości i się z niego wywiązał. 

  33. Aneta

    5 kroków dobrej grupy ujmuje wszystkie elementy. aby zadanie było wykonane przez dzieci. Najważniejsza jest jednak motywacja każdego członka grupy niezależnie, jaką rolę w niej pełni. Nie może być 2 liderów, ale przecież role w grupie mogą ulegać zamianie przy następnym projekcie. Motywacja zaś wypływa z uświadomionych i przyjętych za swoje celów. Trudno przewidzieć, jak rozłożą się siły w grupie, która powstaje dla realizacji krótkoterminowego zadania, to zawsze jest loteria.

  34. Beata, Joanna

    Cóż lider klasowy to świetna sprawa, ale jak już wyżej wspomniano część uczniów po dłuższym działaniu lidera w grupie może mieć go dosyć. Uważam, że dobrze jest zmieniać takie osoby po to, żeby każdy mógł zabłysnąć i sprawdzić się w danej roli. Oczywiście musimy dobrze znać uczniów i wiedzieć, czy taka osoba poradzi sobie z realizacją celów i kierowaniem zespołu.

  35. Dorota

    Również uważam wszystkie punkty Dobrej Grupy za ważne. Zgadzam się z przedmówcami, iż dobrze jest zmieniać liderów grupy w celu dowartościowania niektórych osób.
    Dobra Grupa to wspólne działanie, współpraca, wspólne dążenie do celu, dlatego tak ważna jest umiejętność współpracy w grupie.

  36. Aga

    Grupa=rodzina. Wiadomo, że bywa różnie, ale ważny jest cel 🙂 i gdy grupa się go trzyma, to wszystko będzie super :-0 Lider to skarb.

    1. Agnieszka

      Lider to skarb, szczególnie wtedy gdy jasno określa cele podczas rozmowy z rodziną/grupą. Niedopowiedzenia potrafią wprowadzić w błąd i wtedy człowiek może podejmować decyzje odbiegające od celu lidera…. bo nie było wiadomo o co chodzi. A gdy już znamy wspólne cele to wtedy jestesmy w stanie podejmować różne trudne decyzje w celu stworzenia lepszej grupy.

  37. Małgośka

    Wszystkie punkty Dobrej Grupy są niezmiernie ważne. Każda grupa powinna mieć wspólnie wypracowany kodeks klasowy, którego musi przestrzegać. Przecież klasa jest szkolną rodziną, więc powinno się w niej funkcjonować na równych prawach tak, jak w każdej rodzinie. Dobra grupa wspólnie rozwiązuje problemy, wspiera się i wszyscy czują się ważni.

  38. Barbara

    Wszystkie punkty Dobrej Grupy uważam za ważne.Dodam,że w każdej grupie powinien obowiązywać Kodeks klasowy.Trzeba również dążyć do zintegrowania grupy,uczyć
    współpracy i współdziałania.Uczniowie powinni pomagać sobie nawzajem,wspólnie
    rozwiązywać problemy klasowe.Lider jest w każdej klasie,nie musi to być przewodniczący
    klasy,rolę lidera mogą przejmować różne osoby z klasy.W klasie wszyscy są ważni.

  39. Elżbieta

    Grupa, klasa to przecież mała rodzina, która uczy swoich członków współpracy, poszanowania, odmienności zdania. Wiadomo, że zawsze znajdzie się silna osobowość
    ,, lider”, która chce narzucać swoje zdanie, swoje reguły, swój styl innym. Dobry lider to dar, który można ,,wykorzystać” w pozytywny sposób, ale należy go w pewny sposób kontrolować, a przyniesie to dużo korzyści dla grupy i dla samego lidera.

  40. Anna

    Lider grupy to osoba bardzo ważna-bardzo lubiana przez część i znienawidzona często przez innych. Dobry lider w grupie wyłania się często dopiero po roku bycia razem. Lider grupy nowo stworzonej często sprawdza się w tej roli bardzo krótko, miesiąc, dwa miesiące. Potem bywa jednak za bardzo uciążliwy i wtrącający się za bardzo a nawet za bardzo narzucający swoje zadania, za bardzo przejęty swoją rolą.

  41. Anka

    A co z tworzeniem w ramach klasy tak zwanych grup “projektowych/zadaniowych ” dobranych losowo ? Czasem to pozwala na inny układ sił?

  42. Iwona

    Grupa to tak naprwdę przygotowanie do dorosłego, samodzielnego życia, wszędzie w każdym środowisku funkcjonuje jakaś grupa, są normy i zasady – problem zaczyna się gdy do ośrodka przychodzą dziewczynki niedostosowane społecznie i trzeba im od początku wyjaśniać,że tak a nie inczej się postępuje a jeszcze ciekawiej jest jak na to nałoży sie okres buntu 13-17 lat, to każdego dnia jest inspirująco

  43. Magdalena

    Bardzo dobre jest aby pracując w grupie zmieniać lidera, dać możliwość każdemu dziecku.
    Wzrasta wtedy poczucie własnej wartości co przynosi bardzo dobre efekty.

  44. Ola

    Bardzo ważne jest uczenie dzieci poprawnej współpracy w grupie. Przecież zawsze musimy umieć się porozumieć z innymi, czy to w pracy, czy w grupie znajomych. Trzeba przypominać o tym, że nie zawsze trzeba się lubić, aby móc dobrze ze sobą współpracować. Najważniejszy jest szacunek do drugiej osoby i jej zdania. Sądzę, że 5 punktów dobrej grupy dobrze odzwierciedla to czego należy uczyć podopiecznych.

  45. Piotrek Robert

    Cele są ważne. Jednak ważne aby określić również efekt jaki chcemy osiągnąć i co się stanie jak dotarcie do efektu będzie utrudnione lub nie możliwe. Jakie kroki będzie można podjąć? Jak grupa będzie mogła się dalej rozwijać?

    Oczywiście to zadanie lidera grupy, jednak wiedza taka powinna być przedstawiona grupie. Cel i efekt to wizja końca działania. Dobrze określona aby łatwo ją zrozumieć znacznie lepiej motywuje grupę do działania.

    1. Michał Czakon

      Jeśli chodzi o liderów wybranych lub nadanych grupie (tj. np. gospodarz klasy wybrany przez klasę lub lider zespołu minowany przez nauczyciela) – takich liderów nie powinno być dwóch, ale o to akurat łatwo zadbać.

      Inaczej sprawa ma się, jeśli np. w klasie są dwie (lub więcej) osób o silnych cechach liderskich (można nawet powiedzieć dominujących), które niejako przejmują inicjatywę i chcą być liderami, no i oczywiście może się zdążyć, że każdy z nich nadaje grupie inne cele (np. tzw. „negatywny lider”). Taka predyspozycja liderska o oczywiście talent, który łatwo możemy wykorzystać, np. zaangażować tzw. „negatywnego lidera” i dać mu jakieś odpowiedzialne zadanie wykorzystujące jego predyspozycje, ale oczywiście spójne z celami całej grupy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *