header
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

    4. 5 punktów dobrej grupy

    5 punktów dobrej grupy

    Sukcesem działań wychowawczych jest stworzenie z uczniów dobrej grupy. Grupy, w której dzieci i młodzież czują się bezpiecznie i z tą grupą chce tworzyć różne dzieła, wydarzenia, chce spędzać czas. Sposobem na stworzenie prawidłowej konstrukcji grupy jest działanie zgodnie z 5 cechami dobrej grupy. Konsekwentne pilnowanie poprawności realizacji tych punktów i ciągłe przypominanie o tych punktach, zapewni stałość grupy i da duże szanse na jej prawidłowe funkcjonowanie.

     

    Oto 5 cech dobrej grupy:

    1. Dobrze zdefiniowane cele grupy

    Cel grupy jest powodem, dla którego grupa się spotyka, jednoczy. Cel scala jej członków. Bez wyraźnie postawionego celu, grupa może się pogubić, młodzież może nie rozumieć zasadności realizowania różnych zadań (np. chodzenia do szkoły). Żeby działanie wychowawcze było skuteczne, grupa musi mieć wyraźny cel. Każdy z grupy ten cel powinien też zinterioryzować, tj. przyjąć go, jako swój własny. O celach należy dużo mówić, nieustannie je przypominać, wskazywać, na którym etapie celu jesteśmy, co udało się osiągnąć, a co jeszcze wciąż jest przed grupą.

     

    2. Podział zadań

    Każdy członek grupy powinien mieć przydzielone zadania, które pomagają grupie w osiągnięciu określonego celu. Pozwala to utożsamić się z grupą i czuć się w niej ważnym i potrzebnym. Daje to też poczucie bezpieczeństwa („wiem, co mam robić”). Zadania powinny być dobierane zgodnie z predyspozycjami, jednocześnie stanowić pewnego rodzaju wyzwanie, by każdy członek grupy mógł w niej zaistnieć.

     

    3. Normy i zasady

    Normy i zasady powinny dotyczyć i pomagać w realizacji zadań, które sprzyjają osiągnięciu celu grupy. Brak ustanowionych norm i zasad, sprawia, że zadania mogą być pomijane, członkowie grupy nie realizują ich w sposób odpowiedzialny. Normy i zasady pokazują też, że nikt w grupie nie jest bezkarny, ponieważ to grupa sama je egzekwuje: nie ma zgody na niewykonywanie zadań, nie ma zgody na obrażanie, czy krytykę innych.

     

    • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak realizować angażującą edukację znajdziesz w tym podręczniku:
      Jak Uczyć Skuteczności

      ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

    4. Struktura grupy

    Każda grupa powinna posiadać odpowiednią strukturę, począwszy od lidera, który odpowiada za pozostałych członków, po poszczególne zespoły wykonujące odpowiednie zadania. Lider to ta osoba, która stoi na straży grupy, wyznacza kierunek i cel. Pilnuje by inni członkowie grup byli zmotywowani do działania, a zadania były realizowane terminowo. Określenie pozycji każdego członka grupy eliminuje niepotrzebne konflikty i nieporozumienia.

     

    5. Miejsce skupienia

    Każda grupa musi mieć swoje miejsce, w którym będzie się spotykać. Każdy członek grupy powinien uważać takie miejsce za swoje, powinien czuć się w nim dobrze i bezpiecznie. Każdy powinien chcieć chętnie w takim miejscu przebywać i utożsamiać się z tym miejscem. To właśnie w takim miejscu skupienia powinny być widoczne wyraźne znaki związane z tożsamością grupy (logo, plakat, regulamin, gazetka, inne).

     

    Co myślicie o takim podejściu do pracy z grupą? Zapraszam do dyskusji w komentarzach. Jeśli interesują Was szczegółowe informacje jak realizaować każdy z tych punktów, zapraszam również na nasz profesjonalny kurs Skuteczny Nauczyciel i Wychowawca.

     

    Skuteczny Nauczyciel i Wychowawca

     

     

     

    77 odpowiedzi do artykułu “4. 5 punktów dobrej grupy

    1. Joanna

      Bardzo dobre podejście do pracy z grupą. Sama tak kiedyś właśnie pracowałam , zarówno jako uczestniczka szkoleń, jak i w pracy z dziećmi

    2. Sylwia Kiejnich

      Najważniejsze w pracy z grupą są jasno określone normy, zasady i cele. Dążymy, aby każdy coś dla siebie znalazł i pracował mając poczucie przynależności. Istotnym jest, aby monitorować, na jakim etapie osiągania celu jesteśmy. Pasujące tutaj hasło to: „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”.

    3. Diana

      Grupa to nie suma jednostek, lecz zupełnie nowa jakość, gdyż z chwilą znalezienia się w niej poszczególne jednostki mogą zmienić swój sposób bycia i zachować się tak, jak nigdy nie zachowałyby się będąc same. Pod tym względem klasa szkolna nie różni się od innych grup społecznych. Grupa uczniów pozostających przez pewien czas razem tworzy normy wspólnego zachowania. Proces tworzenia norm kierujących postępowaniem młodych ludzi rozpoczyna się od postrzegania pewnych regularnie powtarzających się zjawisk. Normy stanowią jakby wzorcowe uogólnienia dotyczące przewidywań zachowania się członków grupy w ważnych dla nich sytuacjach. Przewidywania pozwalają na określenie oczekiwań dotyczących członka grupy. Układ norm obowiązujących w klasie szkolnej tworzy swoistą atmosferę tej klasy.

    4. Renata

      Spotkałam się z tym, ze klasa wybiera na tzw,,odczep się”- wybiera mniejsze zło i to w klasach starszych. Dalej istnieje duży wpływ rodziców na wybór i to dla rodziców jest to ważne(wcześniejsze umawianie się)- jest to dla nich prestiż. Zgadzam się , że zaangażowanie negatywnego lidera zmienia wiele. Grupa i ustalenie zasad ,norm jest bardzo ważne ale to długi proces i musi podlegać ewaluacji.

    5. Izabela

      Współpraca jest jedną z najważniejszych cech dobrej grupy. Jeżeli grupa wspólnie dąży do celu i jest zmotywowana wtedy go osiągniemy. Ważne jest też, aby w grupie była osoba kierująca – lider, dlatego zgadzam się ze wszystkimi ww celami.

    6. Karina

      5 punktów grupy/klasy są b.dobre dołożyłabym ich wspólne wypracowanie z grupą/klasą. Gdy młodzież sama wypracuje cele to lepiej się z nimi utożsamia.

    7. Iwona

      Zgadzam się z wszystkim, a rola nauczyciela powinna polegać na przydzieleniu dzieciom (pracuję z młodszymi) określonych ról, podpowiedzi dot. funkcji i zadań w grupie. Nauczyciel ma być takim cichym doradcą i pozwolić dzieciom na rozwijanie i wykorzystywanie ich najmocniejszych stron.

    8. Paulina

      Cele są ważne, zgadzam się, że czasem ciężko je zrealizować w całości i kontrolować by każdy włączył się w pracę.

    9. Mirona

      Te zasady pasują do pracy w grupach przy projektach. Nauczyciel ma trochę inną rolę w zależności od klasy,im starsza klasa tym mniejsza ingerencja nauczyciela a większa wolność pracyw grupie i decydowania, a w związku z tym ponoszenia odpowiedzialności przez uczniów.

    10. Magdalena

      Wszystko ok, tylko zawsze mało czasu na wszystko przez przeładowaną podstawę programową, ale tak to co jest napisane jest jak najbardziej właściwe

      1. Ola

        Nauczyciel powinien być trochę takim cichym doradca w grupie. To od dzieciaków powinny wychodzić np jakie cele sobie stawiają, jakie zasady i normy będą przestrzegać. Kiedy będą miały poczucie, że to wszystko wyszło „od nich” będą lepiej się do tego stosowały.

    11. Mariola

      5 punktów które z pewnością będą motywatorem działań mojej klasy. Potrzebują oni zadania, zasad, struktury, lidera, jasno podzielonych zadań. Ale zgadzam się że nastawienie wychowawcy jego zaangażowanie, pasja z jaką przekazuje cele może być 6 punktem.

    12. Marzena

      Opiekun grupy musi jasno i wyraźnie określić członkom grupy cele pracy. Rozsądnie podzielone, względem możliwości uczniów, zadania. Przestrzeganie norm i zasad obowiązujących w grupie. Do tego bezpieczeństwo i pewność siebie.

    13. Jolanta

      Świetny artykuł ale jak to wszystko zrobić w praktyce tzn. jak określić cel, wymyślić zadania i je przydzielić uczniom?

    14. Daria

      Grupa tworząca klasę powinna mieć jasno sprecyzowany cel, który dla każdego jest wartościowy i zachęcający do samodzielnego działania. Uczniowie odpowiednio pokierowani chętnie i sumiennie wykonują powierzone im zadania. Wspólny cel pomaga również usprawnić komunikację między grupową. W grupie każda osoba jest ważna, ma przypisane zadanie które w połączeniu z innymi łączy się i uzupełnia całość. Wzmaga to w dziecku poczucie sprawczości względem wykonywanego zadania bądź dążeniu do wspólnego celu.
      Grupa sama ustala między sobą zasady min. uczciwość, obowiązkowość czy sumienność. Złamani pewnych reguł, które określa grupa może wywołać niepożądane efekty dlatego tak ważna jest tożsamość z grupą docelową i wspólnie wypracowany cel.
      Zwieńczeniem grupy są odgrywane role w niej społeczne. najważniejszą z nich jest lider. Może być ich kilku jednak zawsze któryś jest dominujący. Dobry lider prawidłowo prowadzi grupę w odpowiednim kierunku jednocześnie słuchając pomysłów i głosów innych.

    15. Ania

      Aby praca w grupach przyniosła efekty, trzeba jasno określić zasady i przydzielić role…Kluczowy jest fakt, aby dzieci miały świadomość tego, że wszystkie są potrzebne w zespole i mogą coś do niego wnieść…

    16. Anna

      Dzieci chętnie pracują w grupie świetlicowej. Inspirują siebie nawzajem, pragną być wzorem naśladowania.

    17. Magda

      Najbardziej odpowiada m punkt ..by każdy z grupy czuł się na swoim miejscu… moja klasa jest klasą zgraną, myślę że ufamy sobie nawzajem i dlatego potrafimy współpracować, chociaż na razie to ja pcham ich do działania mam nadzieję że wkrótce oni sami zaczną działać ..

      1. Beata

        Ja bardzo często w swojej pracy stosuję pracę w grupie i jak to uczniowie….jednym się podoba innym nie. Często problem mają osoby nie lubiące się dostosować do działań.

      2. Anka

        Mam podobny problem. Ze względu na charakter mojej pracy jestem demokratycznym nauczycielem towarzyszącym uczniom podczas nauki. Klasy, które miałam były zgrane i świetnie współdziałały, ale zauważyłam, że mają trudność z podjęciem inicjatywy. Zaczęłam się zastanawiać czy moja charyzma nie za bardzo ich wciąga?

    18. Karolina_lina

      Nauczyciele też powinni dawać przykład posiadając umiejętność pracy w grupie. Coraz częściej spotyka się kopanie dołków udając miłych i okazując chęć pomocy… Obłudne zachowanie, jakich nie na widzę! Jeśli chodzi o materiał zawarty w tej lekcji, to jest świetnie ujęte to, co być powinno…

      1. Anka

        Integralną częścią kontraktu są konsekwencje za jego nieprzestrzeganie. Ustala się je w czasie spisywania kontraktu. Ważne jest by pokazać , że konsekwencje działają. Jak grupa się przyzwyczai, to sami się pilnują.

    19. Basia

      Dobra grupa to taka ,której lider potrafi słuchać pozostałych członków grupy.Normy są znane wszystkim i są przestrzegane przez każdego członka grupy.

    20. Marysia

      Wspaniale opracowany tekst. W pięciu punktach zawarte to co najważniejsze. Młodzież chętnie pracuje w grupie, mogą się wzajemnie inspirować, lepiej poznać, mają silną potrzebę przynależności, a praca zespołowa pozwala to zaspokoić.

    21. Małgorzata

      To prawda, że cel musi być dobrze, jasno sformułowany. Moim zdaniem, nie to jednak stanowi zagrożenie potencjalnego sukcesu danej grupy. Problem raczej tkwi w przyjęciu wyznaczonych celów jako własnych. Wraz z wysiłkiem i odwagą bycia odpowiedzialnym za siebie. Spotykam się z taka postawą na co dzień. Kolokwialnie rzecz ujmując, pojedyncze "popsuj zabawy" rozbijają niektóre małe i wielkie działania grupy. Mam świadomość, że brak motywacji to wyzwanie dla wychowawcy-nauczyciela, jednak byłabym ostrożna przy zrzucaniu całej winy właśnie na niego. Spotykam wielu podopiecznych, którym postawa unikania jakiegokolwiek wysiłku od dawna wyznacza drogę przez życie. I fakt, czy liderem jest rówieśnik, bliski kolega, czy dorosły, nie ma tu wpływu.

    22. Kamila

       

      Praca w grupach staje się formą bardzo popularną w polskich szkołach. W zależności od typu lekcji występują  różne jej odmiany. Nauczyciele organizują zespoły do pracy stałej lub okazjonalnej, wychodząc z założenia, że jest to forma sprzyjająca realizacji różnorodnych celów. Dobrze zorganizowana praca w grupach ukierunkowana jest bowiem na współpracę, a nie na rywalizację czy współzawodnictwo. Umiejętność zespołowego działania staje się również wymogiem naszych czasów i z tego względu została zapisana w Podstawie programowej kształcenia ogólnego jako jedna z najważniejszych umiejętności ponad przedmiotowych na różnych etapach kształcenia.

      Umiejętność ta wymagana jest również przez rynek pracy ceni się zdolności organizacyjne, umiejętność pracy w zespole, umiejętność tworzenia przyjaznej atmosfery, kreatywność i komunikatywność.

    23. Ewa

      Umiejętność pracy w grupie w dzisiejszych czasach jest jedną z kluczowych . Młodzież powinna być przygotowywana do pracy zespołowej od najmłodszych lat. Każdy członek grupy musi mieć powierzone zadanie zgodne ze swoimi możliwościami .Ważne jest, aby nauczyć młodzież odpowiedzialności za wykonanie swojej pracy, bo ona będzie częścią całego projektu.
      Przed rozpoczęciem zadania grupowego należy dokładnie określić cele oraz zasady według których będą one osiągane.
      Rolą nauczyciela jest wspieranie grupy, udzielanie wskazówek .

    24. Marta

      Najlepszym i najskuteczniejszym narzędziem w pracy z grupą, czy klasą jest charyzma i pasja.
      Aby proces uczenia się zachodził w pracy w zespole, trzeba pamiętać o kilku kluczowych elementach. W zasadzie na samym początku wszelki wysiłek leży po stronie nauczyciela.
      Po pierwsze, nauczyciel musi wiedzieć po co wprowadza na zajęciach taką metodę pracy.
      Nauczyciel musi być świadomy korzyści oraz trudności, jakie płyną z wprowadzania pracy w grupach na zajęciach.
      Nauczyciel powinien opanować, w jaki sposób wprowadzać uczniów do pracy w zespole, w jaki sposób przydzielać i jakie role.
      Nauczyciel powinien również monitorować pracę grup, obserwować, w jaki sposób pracują uczniowie oraz udzielać wskazówek, które poprawią efektywność działań zespołu.
      Kluczowa wydaje mi się również samoocena uczniów w pracy w zespole. Samoocena zmusza uczniów do refleksji nad własnym wkładem w działania grupy.
      Jak się okazuje, na początku przygody ze skuteczną pracą w zespołach cała odpowiedzialność spada na nauczyciela. On sam musi być przekonany do tego, że praca w grupie daje mnóstwo korzyści uczniom, kształtuje ich umiejętności interpersonalne i pozwala na uczenie się wzajemne. Wymaga to na początku: mnóstwa pracy, odpowiedniej organizacji i cierpliwości. Ale przecież jako nauczyciele jesteśmy do tego przyzwyczajeni

    25. Aga

      Wszystko jasne, tylko co zrobic z dzieckiem, ktore za nic w swiecie nir chce wspolpracowac z innymi i bez przerwy wspolna prace traktuje jak rywalizacje i rozstawia wszyatkich dajac im konkretne zadania, tak aby on sam wszystko robil?

      1. Elwira

        Dobra grupa to grupa zgrana, zintegrowana. W takiej grupie jej członkowie czują się dobrze i bezpiecznie. Ważne jest wykorzystanie potencjału tkwiącego w każdej osobie należącej do grupy czyli przydział zadań odpowiedni do jego możliwości i predyspozycji. Praca każdego członka grupy jest bardzo istotna gdyż każdy wnosi swój wkład w realizację celów grupy i jednocześnie ma poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania. Bardzo ważna jest motywacja do podejmowania nowych działań i wyzwań oraz praca wspólna w grupach zadaniowych.

      2. Anka

        Ja w takich sytuacjach mówię dzieciakom, że przy tym zadaniu najważniejsze jest jak grupa pracowała razem…wiele razy na takich ” krzykaczy” sprawdziło mi się ” Koło współpracy” z CDW . ” Krzykacze” nie widząc efektów szybko porzucali swoją rolę.

    26. Izabela W.

      Społeczeństwo tworzy grupy. Zarówno nauczyciele tworzą jedną wielką grupę zawodową i młodzi własne grupy równieśnicze. Te grupy właśnie stanowią siłę bo w grupie raźniej i można więcej. Cechy zawarte w tej lekcji idealnie pokrywają się z moim osobistym przekonaniem dotyczącym „dobrej grupy”.

    27. Katarzyna

      Rzeczywiście dobra grupa to taka, która ma jakiś cel, a każdy z jej członków zadanie (choćby miało to być bierne wykonywanie poleceń lidera). Każdy chce się czuć ważny, jednak nie każdy musi być najważniejszy w grupie. Po zielonej szkole z klasami zauważyłam, że poprzez zabawę wzmacniają się więzi również między osobami, które do siebie nie pałają miłością. A wszystko dlatego, że celem grupy jest wygrana- wprawdzie symboliczna, bo tak naprawdę nic się nie stanie jak ktoś przegra.

    28. Ania

      Dobrze współpracująca grupa
      – to zespół zintegrowanych osób, które znają swoje mocne i słabe strony, potrafią wspólnie opracować plan działania i do realizować.;
      – to grupa osób o tak dobranych osobowościach, że wzajemnie się uzupełniają;
      – to zmotywowana grupa osób na osiągnięcie zamierzonego efektu.

    29. Anna

      Co wpływa na dobrą pracę w grupie? Przede wszystkim :
      – umiejętność komunikacji
      – otwartość na potrzeby innych
      – odpowiedzialność za pracę własną i innych
      – zdolność do kompromisu
      – umiejętność budowania dobrej atmosfery

    30. M.B.

      Grupa , spójna grupa to bardzo istotne.  Nauczyciel powinien zwrócic szczególna uwage na te spokojniejsze i cichsze osoby w grupie. Czy czASAMI NIE ZOSTAŁY ZDOMINOWANE PRZE LIDERA BĄDŹ  inne osoby bardziej komunikatywne. Często obserwuje takie zjawisko , gdzie powierzchownie wydaje się , że grupa jest zgrana, że lider dobrze wypełnia swoja funkcję ale to tylko pozory…, tak naprawde  te bardziej odważne, łatwiej nawiązujące kontakty dzieci potrafią wywierac bardzo negartywny wpływ na pozostałą częśc grupy. Mogą z góry narzucać im swoje cele i wartości udając przed pozostałymi bardzo troskliwych i opiekuńczych.Czasami im osoba bardziej pewna siebie, im bardziej przekonująca tym bardziej potrafi byc zaborcza w stosunku do słabszej części grupy. Warto dokładnie obserwować zachowania, sposób porozumiewania sie i budowanej hierarchi w grupie. Ważne też by robic to w spoób ciągły i systematyczny. 

    31. Kamila

      Umiejętnosc pracy w grupie należy kształcic od przedszkola. A jak tego mają uczyć nauczyciele, którzy sami tego nie potrafią?

    32. Katarzyna

      Wszystkie opisane tu punkty są ważne aby grupa dobrze ze soba współpracowała, realizowała wspólnie postawione cele, ale zawsze należy pamiętać o tym , że kluczem do stworzenia zgranego zespołu jest atmosfera jaką uda nam się wspólnie wypracować i wzajemne zaufanie oraz szacunek. 

      1. Kamila

        Aby grupa dobrze funkcjonowała powinna mieć jasno określone cele. Każda osoba należąca do grupy powinna wiezieć jakie są jej zadania, obowiązki aby osiagnąć założone cele. Bardzo ważne jest ustalenie zasad, które obowiązują każdego kto należy do danej zbiorowości. Również aby grupa dobrze współpracowała wazna jest jej struktura. Grupe powinno łączyć wspólne miejsce, gdzie się mogą spotykać, realizować postawione cele 

    33. Aga

      Każda grupa potrzebuje jasno określonych zasad a także celu w którego kierunku zmierza. Ważne jest stworzenie dobrej, przyjaznej atmosfery, która opiera się na wzajemnym poszanowaniu, zrozumieniu. W grupie kazdy powinien miec swoje "miejsce", by nie czuć się w niej obco i niepewnie. Rola nauczyciela jest podkreślanie ważności każdej jednostki, bo ta tworzy całość. Każda osoba to ważny element całości. 

    34. Monika

      Każda grupa powinna jasno określić swoje cele i zawierać zadania dla każdego z członków. Zadania należy przygotować aby każdy z członków miał możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości.

    35. MAGDA

      Dobrze pracująca i rozumiąca cele grupa potrafi wykonać zadania szybciej i dokładniej. Każdy z opisanych punktów jest bardzo ważny podczas pracy w grupie bez względu na wiek. 

    36. Jola

      Myślę, że dobrze określone cele są priorytetem efektywnie współpracującej grupy. Moja grupa to grupa klasowa. Poproszę mi powiedzieć jak dobrze określić cele takiej grupy? nie Uczniowie są tak różni pod względem temperamentu, przyswajania wiedzy, zaangażowania czy choćby chęci uczestniczenia w życiu klasy, czy szkoły.

    37. Karolina Bralewska

      Zgadzam się z opiniami, że w grupie trzeba przede wszystkim pracować nad komunikacją interpersonalną.Kontakty uczeń – uczeń czy uczeń – nauczyciel są niezwykle trudne i trzeba nieustannie je udosokonalać. Lider w grupie nie zawsze tworzy prawidłowy wzorzec tych relacji. Zależy to od tego, czy jest to osoba wybrana przez grupę, czy lider-samozwaniec. Jeśli chodzi o przestrzeń w szkole, gdzie grupa ma się czuć bezpiecznie to jest to w mojej szkole strefa marzeń. Szkoła jest przepełniona i nawet w sali, która ma być "nasza" trudno czuć się jak u siebie, ponieważ mamy tam zaledwie kilka godzin w tygodniu. Staramy się oczywiście zagospodarować tę przestrzeń, tak aby czuć się tam "u siebie", ale nie jest to łatwe.

    38. jolap

      Praca z grupą to wyzwanie dla każdego z nas bez względu na grupę wiekową. Moim zdaniem , aby te 5 cech miało odzwierciedlenie to ważnym jest umiejętność porozumiewania się z drugim człowiekiem. Nie zawsze członkowie danej grupy słuchają lidera, który nakazuje lub rozkazuje. Zdarzają się też i takie sytuacje, że lider pracuje za członków grupy bo niestety nie potrafił przekazać zadań we właściwy sposób. Myślę też , że ta umiejętność tj. komunikacja interpersonalna to podstawa naszej misji. 

    39. Agnieszka

      Zgadzam się z przedmówczynią u młodszych dzieci każdy próbuje być liderem, powierzając im najprostrze zadania czują się wyróżnione i ważne

    40. Bożena

      Takie cechy grupy nie są do przełożenia w każdym wieku. W grupach małych dzieci, każdy lubi być liderem i taka funkcja musiałaby być przechodnia. Oczywiście cele takiej grupy są przeróżne, zależą od wielu czynników, temató, kalendarza. Identyfikacja i przynależność do grupy wynika z wieku, dzieci integrują się i mają swoją nazwę. Normy i zasady stosujemy zawsze, w każdym wieku,mamy je jasno sprecyzowane, narysowane i konsekwentnie wymagamy stosowania. W mojej grupie każde dziecko jest ważne, nie mamy lidera. Dzieci z dużym zaangażowaniem wypełniają zadania dyżurnego, który jest "gospodarzem"  przez tydzień i faktycznie jest to ważna funkcja, dzieci słuchają takich osób i poddają się ustalonym zasadom. Tak rozumiem dobre cechy grupy.  

    41. Małgosia

      Pracuję w klasie integracyjnej, szczególnie ważne jest więc dla mnie stworzenie z uczniów tej klasy dobrej grupy. Dzieci muszą się tu wzajemnie wspierać, tolerować, uczyć. Każdy musi mieć swoje miejsce w grupie, czuć się w niej dobrze i bezpiecznie. Wspólnie z koleżanką (nauczycielem wspierającym) stosujemy systematycznie metody Ruchu Rozwijajacego Weroniki Sherborne.

       

    42. Monika

      Co prawda pracuję z grupą przedszkolną, ale niektóre z punktów są do zrealizowania. Przede wszystkim normy i zasady. Beznich dzieci po prsotu weszły by mi na głowę. Uczestnik grupy musi wiedzieć jakie zasady panują podczas zajęć, a jakie normy zachowań wchodzą w działaniach grupowych.

    43. Karolina

      Świadomość celu rodzi motywację do działania-nie wpada się nie zgodzić. Jednak co do lidera, sprawa nie jest już taka oczywista… Czy faktycznie każda grupa potrzebuje lidera? A może są takie, ktòrych członkowie potrafią ze sobą wspòłpracować na partnerskich zasadach, wspòlnie organizując swe działania i wspòlnie ponosząc odpowiedzialność. Ponadto sztuczne narzucenie grupie lidera może spowodować bunt… a i sam lider może się poczuć przytłoczony odpowiedzialnością lub "wypalić"- w końcu grupa tež podlega dynamice rozwoju.

    44. AgataK

      Praca w grupach jest ważna, gdyż tę umiejętnosć dzieci będą wykorzystywać w przyszłości wielokrotnie, niezależnie od przedmiotu.

      Podział na grupy jest równie trudny jak przydzielanie zadań. Jeśli planujemy długoterminową pracę – warto poświęcić więcej czasu na te elementy. Jednak jeżeli grupa spotyka się na 10 minut w celu wykonania jednego zadania – trudno przez 15 minut dewagować nad przydziałem zadań konkretnym uczniom.

      Zgadzam się, z tekstem – bardzo ważne jest aby uczniowie wiedzieli jaki jest cel pracy i potrafili się sensownie podzielić pracą sami.

    45. monia_r

      W dzisiejszych czasach pracodawców bardzo interesują kompetencje miękkie pracowników i te kompetencje są programowo kształcone na przedmiotach zawodowych. Jednak najnowsze badania pokazują że praca w grupie nie jest najlepsza dla słabych jednostek bo spokojnie mogą liczyć na efekty pracy grupy bez większych wysiłków ze swojej strony. Tu pojawia się pole do popisu dla nauczycieli by tak dobrali lidera i kontrolowali pracę by każdy dostał zadanie oczywiście według swoich możliwości i się z niego wywiązał. 

    46. Aneta

      5 kroków dobrej grupy ujmuje wszystkie elementy. aby zadanie było wykonane przez dzieci. Najważniejsza jest jednak motywacja każdego członka grupy niezależnie, jaką rolę w niej pełni. Nie może być 2 liderów, ale przecież role w grupie mogą ulegać zamianie przy następnym projekcie. Motywacja zaś wypływa z uświadomionych i przyjętych za swoje celów. Trudno przewidzieć, jak rozłożą się siły w grupie, która powstaje dla realizacji krótkoterminowego zadania, to zawsze jest loteria.

    47. Beata, Joanna

      Cóż lider klasowy to świetna sprawa, ale jak już wyżej wspomniano część uczniów po dłuższym działaniu lidera w grupie może mieć go dosyć. Uważam, że dobrze jest zmieniać takie osoby po to, żeby każdy mógł zabłysnąć i sprawdzić się w danej roli. Oczywiście musimy dobrze znać uczniów i wiedzieć, czy taka osoba poradzi sobie z realizacją celów i kierowaniem zespołu.

    48. Dorota

      Również uważam wszystkie punkty Dobrej Grupy za ważne. Zgadzam się z przedmówcami, iż dobrze jest zmieniać liderów grupy w celu dowartościowania niektórych osób.
      Dobra Grupa to wspólne działanie, współpraca, wspólne dążenie do celu, dlatego tak ważna jest umiejętność współpracy w grupie.

    49. Aga

      Grupa=rodzina. Wiadomo, że bywa różnie, ale ważny jest cel 🙂 i gdy grupa się go trzyma, to wszystko będzie super :-0 Lider to skarb.

      1. Agnieszka

        Lider to skarb, szczególnie wtedy gdy jasno określa cele podczas rozmowy z rodziną/grupą. Niedopowiedzenia potrafią wprowadzić w błąd i wtedy człowiek może podejmować decyzje odbiegające od celu lidera…. bo nie było wiadomo o co chodzi. A gdy już znamy wspólne cele to wtedy jestesmy w stanie podejmować różne trudne decyzje w celu stworzenia lepszej grupy.

    50. Małgośka

      Wszystkie punkty Dobrej Grupy są niezmiernie ważne. Każda grupa powinna mieć wspólnie wypracowany kodeks klasowy, którego musi przestrzegać. Przecież klasa jest szkolną rodziną, więc powinno się w niej funkcjonować na równych prawach tak, jak w każdej rodzinie. Dobra grupa wspólnie rozwiązuje problemy, wspiera się i wszyscy czują się ważni.

    51. Barbara

      Wszystkie punkty Dobrej Grupy uważam za ważne.Dodam,że w każdej grupie powinien obowiązywać Kodeks klasowy.Trzeba również dążyć do zintegrowania grupy,uczyć
      współpracy i współdziałania.Uczniowie powinni pomagać sobie nawzajem,wspólnie
      rozwiązywać problemy klasowe.Lider jest w każdej klasie,nie musi to być przewodniczący
      klasy,rolę lidera mogą przejmować różne osoby z klasy.W klasie wszyscy są ważni.

    52. Elżbieta

      Grupa, klasa to przecież mała rodzina, która uczy swoich członków współpracy, poszanowania, odmienności zdania. Wiadomo, że zawsze znajdzie się silna osobowość
      ,, lider”, która chce narzucać swoje zdanie, swoje reguły, swój styl innym. Dobry lider to dar, który można ,,wykorzystać” w pozytywny sposób, ale należy go w pewny sposób kontrolować, a przyniesie to dużo korzyści dla grupy i dla samego lidera.

    53. Anna

      Lider grupy to osoba bardzo ważna-bardzo lubiana przez część i znienawidzona często przez innych. Dobry lider w grupie wyłania się często dopiero po roku bycia razem. Lider grupy nowo stworzonej często sprawdza się w tej roli bardzo krótko, miesiąc, dwa miesiące. Potem bywa jednak za bardzo uciążliwy i wtrącający się za bardzo a nawet za bardzo narzucający swoje zadania, za bardzo przejęty swoją rolą.

    54. Anka

      A co z tworzeniem w ramach klasy tak zwanych grup „projektowych/zadaniowych ” dobranych losowo ? Czasem to pozwala na inny układ sił?

    55. Iwona

      Grupa to tak naprwdę przygotowanie do dorosłego, samodzielnego życia, wszędzie w każdym środowisku funkcjonuje jakaś grupa, są normy i zasady – problem zaczyna się gdy do ośrodka przychodzą dziewczynki niedostosowane społecznie i trzeba im od początku wyjaśniać,że tak a nie inczej się postępuje a jeszcze ciekawiej jest jak na to nałoży sie okres buntu 13-17 lat, to każdego dnia jest inspirująco

    56. Magdalena

      Bardzo dobre jest aby pracując w grupie zmieniać lidera, dać możliwość każdemu dziecku.
      Wzrasta wtedy poczucie własnej wartości co przynosi bardzo dobre efekty.

    57. Ola

      Bardzo ważne jest uczenie dzieci poprawnej współpracy w grupie. Przecież zawsze musimy umieć się porozumieć z innymi, czy to w pracy, czy w grupie znajomych. Trzeba przypominać o tym, że nie zawsze trzeba się lubić, aby móc dobrze ze sobą współpracować. Najważniejszy jest szacunek do drugiej osoby i jej zdania. Sądzę, że 5 punktów dobrej grupy dobrze odzwierciedla to czego należy uczyć podopiecznych.

    58. Piotrek Robert

      Cele są ważne. Jednak ważne aby określić również efekt jaki chcemy osiągnąć i co się stanie jak dotarcie do efektu będzie utrudnione lub nie możliwe. Jakie kroki będzie można podjąć? Jak grupa będzie mogła się dalej rozwijać?

      Oczywiście to zadanie lidera grupy, jednak wiedza taka powinna być przedstawiona grupie. Cel i efekt to wizja końca działania. Dobrze określona aby łatwo ją zrozumieć znacznie lepiej motywuje grupę do działania.

      1. Michał Czakon

        Jeśli chodzi o liderów wybranych lub nadanych grupie (tj. np. gospodarz klasy wybrany przez klasę lub lider zespołu minowany przez nauczyciela) – takich liderów nie powinno być dwóch, ale o to akurat łatwo zadbać.

        Inaczej sprawa ma się, jeśli np. w klasie są dwie (lub więcej) osób o silnych cechach liderskich (można nawet powiedzieć dominujących), które niejako przejmują inicjatywę i chcą być liderami, no i oczywiście może się zdążyć, że każdy z nich nadaje grupie inne cele (np. tzw. „negatywny lider”). Taka predyspozycja liderska o oczywiście talent, który łatwo możemy wykorzystać, np. zaangażować tzw. „negatywnego lidera” i dać mu jakieś odpowiedzialne zadanie wykorzystujące jego predyspozycje, ale oczywiście spójne z celami całej grupy.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *