Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Jak budować relacje z grupą i w grupie?

Grupa

Każda osoba pracująca z grupą, chce budować z nią i wewnątrz niej dobre relacje. Dobre relacje poprawiają komunikacje, zmniejszają liczbę konfliktów, a przede wszystkim pomagają nam osiągnąć cel, dla jakiego nasza grupa istnieje. Przedstawiamy nasze podejście jak to zrobić.

 

Zacznijmy od potrzeb i pragnień

Zaczniemy nasze rozważania do zastanowienia się, jakie ludzie, względem innych ludzi mają potrzeby i pragnienia, czyli czego my chcemy od innych. Zrobimy to po to, żeby następnie na te pragnienia mądrze odpowiedzieć.

Te pragnienia to:
Pragnienie zrozumienia
Pragnienie docenienia
Pragnienie realizacji siebie

Jedna z najpopularniejszych teorii potrzeb opisuje ludzkie potrzeby w hierarchii, którą możemy upraszczając przedstawić w ten sposób:


Każdy z nasz chce być rozumiany przez innych:

  • dziecko chce, żeby nauczyciel i rodzic rozumiał, że ono nie rozumie wszystkiego
  • dziewczyna chce, żeby chłopak rozumiał, co ona czuje
  • mąż chce, żeby żona rozumiała ile pracy on wkłada w utrzymanie rodziny
  • pracownik chcę, żeby pracodawca rozumiał na czym on naprawdę się zna i jakie zadania wykonuje najlepiej
  • itp., itd. (sami w swoim życiu możecie znaleźć setki takich pragnień wobec innych

 

  • Więcej o tym jak robić taką angażującą edukację i jak uczyć myślenia znajdziecie w moim podręczniku: Jak Uczyć Skuteczności.

    Na ponad 500 stronach zebrałem dla Was pomysły, sposoby, inspiracje, metody i gotowy program edukacyjny mówiący o tym jak siebie i innych uczyć 4 FILARÓW SKUTECZNOŚCI: myślenia, współpracy, aktywności i wytrwałości.

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

 

Dalej, każdy z nas, poza tym, że chcę być zrozumiany przez innych, chce również być doceniony przez innych, np.:

  • dziecko chce, żeby nauczyciel i rodzic docenił wysiłek, jaki wkłada ono w naukę
  • dziewczyna chce, żeby chłopak docenił zaangażowanie jej serca w ich relacje
  • mąż chce, żeby żona doceniła jego trud wkładany w utrzymanie rodziny
  • pracownik chcę, żeby pracodawca docenił go za dobrze wykonaną robotę
  • itp., itd. (sami w swoim życiu możecie znaleźć setki takich pragnień wobec innych

I wreszcie każdy z nas chcę realizować siebie:

  • każdy ma potrzebę odkrycia i realizacji swoich talentów
  • każdy chce mieć poczucie spełnienia i satysfakcji
  • każdy chce mieć poczucie sukcesu
  • każdy chce mieć poczucie kontroli nad swoim życiem i tym co się dzieje wokół
  • i najważniejsze jest to, że każdy z nas chce realizować siebie dla innych, ponieważ tak dla siebie samego to jakoś nie daje nam takiej dużej satysfakcji i poczucia spełnienia (co z tego, że się dobrze uczę, dużo zarabiam, mam sukcesy, jak nikogo to nie obchodzi i nikomu to nie pomaga)


A wiec najefektywniejszym sposobem budowania dobrych relacji w grupie i z grupą jest zaspokajanie tych potrzeb i pragnień

 

Przedstawiamy kilka pomysłów jak to zrobić (więcej znajdziecie w kursie Skuteczny Nauczyciel i Wychowawca):

1. Jak rozumieć innych?

  • słuchaj – rozmawiając z innymi po prostu nastaw się na słuchanie, chciej tego!
  • patrz w oczy – oczywiście nie wlepiaj się ciągle w oczy rozmówcy, bo może pomyśleć, że coś jest nie tak (np. że makijaż się rozmazał), ale patrzeniem w oczy rozmówcy dajesz mu do zrozumienia, że słuchasz – optymalnie jest utrzymywać kontakt wzrokowy prze 80% czasu rozmowy
  • okazuj, że słuchasz – dopytuj czy dobrze zrozumiałeś, dopytuj o szczegóły
  • oczywiście, jeśli nie zgadzasz z rozmówcą powiedz mu o tym – ludzie lubią szczerość
  • wstrzymaj się od pochopnego oceniania i osądzania innych, bo przecież każdy z nas ma inne uwarunkowania, każdy z nas wychowywał się w innej rodzinie, każdy z nas ma inny zestaw genów, każdego z nas spotkały inne życiowe doświadczania, a może po prostu nie jadł dziś śniadania…
  • inspiruj i motywuj innych do rozumienia innych, pokazuj, że to ważne, konstruuj wokół tego zasady grupy


2. Jak doceniać innych?

  • bądź konkretny: nie mów „jesteś super”, ale: „klasówka, którą napisałeś jest świetna”
  • bądź szczery, przecież nawet w osobie, której nie lubimy zawsze możemy znaleźć coś dobrego
  • bądź wdzięczny, dziękuj za konkretne sprawy
  • bardziej doceniaj wysiłek (czyli coś co od nas zależy), niż cechy lub zdolności (które nie do końca od nas zależą), bo to motywuje do dalszego zaangażowania
  • inspiruj i motywuj innych do wzajemnego doceniania swojego wysiłku
     

3. Jak pomóc w realizacji siebie?

  • pomóż w odkryciu i realizacji talentów
  • daj grupie cel, który będzie wyzwaniem, ale którego realizacja będzie sprawiała frajdę
  • dobrze podziel zadania, tak, żeby każdy członek grupy, z którą pracujesz miał osobiste przekonanie o swoim współudziale, warto również zbudować odpowiednią strukturę, tj. podzespoły, jeśli pracujesz z grupą większą niż 5-7 osób
  • angażuj wszystkich, nawet osoby, które są jakby z boku grupy lub są odrzucane
  • zorganizuj grupie miejsce skupienia, własne miejsce w sensie fizycznym, ale również przenośnym – coś co buduje tożsamość i zaangażowanie
     

Wiemy, że taka wizja pracy z grupą może wydawać się trudna, ale jeśli naprawdę chcemy być dobrym wychowawcą i liderem, to lepiej jest inspirować innych własną osobą (czyli zacząć samemu od pracy nad sobą), niż motywować ich na siłę.

A wy jakie macie pomysły na budowanie dobrych relacji z grupą, z którą pracujecie? Podzielcie się w komentarzach. Jeśli interesuje Was ten temat, zapraszamy również do wzięcia udziału w naszym profesjonalnym kursie Skuteczny Nauczyciel i Wychowawca.

 

Skuteczny Nauczyciel i Wychowawca

 

Przegląd kursu Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą:

Część 1. Podstawowe założenia:
[1/21] Jak być dobrym nauczycielem?
[2/21] Jak być dobrym wychowawcą?
[3/21] 4 cele wychowania w szkole
[4/21] 5 punktów dobrej grupy
Część 2. Praca dydaktyczna i wychowawcza:
[5/21] Sposoby odkrywania talentów uczniów
[6/21] Jak budować relacje z grupą i w grupie? (JESTEŚMY TUTAJ)
[7/21] Podejście wygrana – wygrana w edukacji
[8/21] Fazy rozwoju grupy    
[9/21] Zastosowanie gier i grywalizacji w edukacji
[10/21] Jak przygotować wyjazd integracyjny?    
[11/21] Przygoda w edukacji
[12/21] Jak uruchomić motywację w naszej grupie?
Część 3. Konkretne sytuacje – konkretne rozwiązania
[13/21] Jak sobie radzić z komórkami na lekcji? [6 pomysłów]
[14/21] Jak rozwiązywać konflikty?    
[15/21] Dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania?
[16/21] Kostka emocji [do pobrania]    
[17/21] 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]
[18/21] Prosty sznurkowy gadżet do pracy z grupą [zrób to sam]
[19/21] Egzamin
[20/21] Bonusowa niespodzianka 1.
[21/21] Bonusowa niespodzianka 2.

54 odpowiedzi do artykułu “Jak budować relacje z grupą i w grupie?

  1. Mikrona

    Według mnie ważna jest cierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość,a do tego szacunek do ucznia,słowność, ciepło i konsekwencja.

  2. Mariola

    Ważne w naszej pracy jest to aby słuchać, dawać sygnały zrozumienia, traktować sprawy dzieci poważnie, nie zdawkowo. Jeśli się z czymś nie zgadzamy powinniśmy powiedzieć, ale nie oceniać i wiecznie pouczać. Trzeba docenić również otwartość dzieci, dać im poczuć że ich problemy i potrzeby są istotne.

  3. Marzena

    Dla każdego nauczyciela ważne jest okazanie zainteresowania każdemu uczniowi. Zawsze słucham swoich uczniów, nawet czasem jak przychodzą z mało ważnymi sprawami – dla nich są one bardzo istotne. Poprzez wysłuchiwanie ich, okazujemy im zrozumienie, szacunek- i w ten sposób budujemy zaufanie.

  4. Daria

    Budowanie relacji w grupie to trudne zadanie dla nauczyciela, któremu zależy na stworzeniu pozytywnych relacji wśród uczniów oraz innych osób. Praca z grupą wymaga z początku zbudowania zaufania i zaangażowania każdej osoby z zespołu. Osoby pominięte zwykle czują się nie potrzebne, nie mają poczucia sprawstwa. Nauczyciel w tym przypadku jest buforem który słucha motywuje i w momentach kulminacyjnych umiejętnie nakieruje grupę na jednostronny tor.

  5. Ania S.

    Bardzo mądra lekcja. Dzieci, zwłaszcza te młodsze z klas I-III czują wielką potrzebę, aby podzielić się tym, co dla nich ważne. Gdy siadamy “w kręgu”, zachowując kontakt wzrokowy, opowiadają o ważnych dla nich sprawach. Wszystko dzieje się w myśl zasady: “Ja mówię, Ty słuchasz”, “Ty mówisz, Ja słucham”, okazując należny rozmówcom szacunek. Wykonując wspólnie wiele zadań, dzieci czują przynależność do grupy, tak bardzo im potrzebną dla prawidłowego wzrastania i pozytywnej samooceny.

  6. Nata

    Jestem nauczycielką 34 lata i byłam ciekawa co nowego dla mnie znajdzie się w tym kursie, no cóż nie należało szukać nowego lecz ciekawego. Bo budowanie zaufania, umiejętność słuchania drugiego człowieka, zrozumienie uczuć i potrzeb innych jako podstawa wychowania i nauczania to rzeczy “stare jak świat”… a jednak zawsze bardzo świeże, gdy podane w tak pięknej, rozumnej, uporządkowanej formie. Odmłodniałam czytając i analizując wiele przeżytych, własnych sytuacji szkolnych. Warto wracać do nich i nieustannie sprawdzać czy i gdzie są błędy. Trening czyni mistrza, czyli trenujmy umiejętności nieustannie.

  7. Dorota

    Od czasu kiedy jestem nauczycielką staram się rozmawiać z moimi uczniami, daje im czas na “wygadanie” się, słucham ich i wspólnie ustalamy zasady, które obowiązują na naszych lekcjach przedmiotowych czy wychowawczych. Zasady dotyczą i mnie jako nauczyciela (wychowawcę) i ucznia. Zauważyłam, że to działa.

  8. Paulina

    Uważam, że ważne jest okazanie zainteresowania drugiej osobie. Czas na to żeby wysłuchać dziecko, porozmawiać z nim.

  9. karolina_lina

    Kolejny moduł kursu, który zawiera bardzo przydatne informacje w pigułce. Zgadzam się, że rola nauczyciela jest bardzo trudna, zwłaszcza, jeśli w grupie jest dużo dzieci. Musimy uważnie słuchać, wspierać oraz motywować, aby dzieci nie straciły chęci w dążeniu do celu. Życzę wszystkim takiego zrozumienia, jakim darzymy innych 🙂

  10. Ania

    Ważne jest okazanie zainteresowania każdemu uczniowi z osobna. Pracując z małymi dziećmi wiem, że dla nich bardzo ważne jest to, aby ich słuchać. Czasem przychodzą do nauczyciela ze sprawami, które dla nas są błahe. Dla nich są one bardzo istotne. Wysłuchując ich, okazujemy im szacunek, zrozumienie, po woli budujemy zaufanie. Zawsze powinniśmy znaleźć czas, aby ich wysłuchać. Dzięki takim rozmowom budujemy dobrą relację z uczniami.

  11. Danka

    Praca w grupie jest bardzo ważna. Należy poznać wszystkich osobno, indywidualnie.
    Praca z podziałem na grupy też jest ważna. Uczniowie uczą się współpracy.

  12. Ewa

    Budowanie relacji z grupą nie jest proste. Treść lekcji trafia w samo sedno zagadnienia. Zespół klasowy, grupa treningowa to całość. Trzeba jasno określić zadania i cele grupy, należy też poznać oczekiwania dzieci i młodzieży . Każdy ma inne umiejętności i dlatego trzeba przydzielić zadania według predyspozycji uczniów. Nie wolno na siłę zmuszać do wykonywania zadań. Nauczyciel lub opiekun grupy musi zaznaczyć, że w zespole nie rywalizujemy tylko współpracujemy i wspieramy się.

  13. Izabela W.

    Ważnym jest by uwrażliwiać dzieci i młodzież na potrzeby drugiego człowieka. W pędzie w którym żyjemy czasem łatwo zapomnieć o tym nam dorosłym, a co dopiero dzieciom czy młodzieży. Ciągle poszukujemy, pragniemy ale za mało rozumiemy i doceniamy. Ważne jest aby pokazać młodym iż można realizować siebie nie zapominając o innych, rozumiejąc ich potrzebę przynależności i dawać w tym wolność. Jest to niestety trudne gdyż tak jak wspomniane było to we wcześniejszych komentarzach: rutyna robi swoje.

    PS. Ja również nie otrzymałam lekcji 3, 8, 12. Zrealizowałam je cofając się na stronie. Mam nadzieję, że nie będzie to problemem w momencie zaliczenia egzaminu. Pozdrawiam.

    1. Katarzyna

      Uwrażliwienie uczniów na potrzeby drugiego człowieka to bardzo ważna sprawa. Dobrym i sprawdzonym sposobem są “godziny szczerości”,które podopieczni bardzo lubią. Siadamy wszyscy w kręgu i każdy ma możliwość wypowiedzenia tego co leży mu na sercu….oczywiście początki mogą być trudne bo musimy wypracować u uczniów przyjmowanie krytyki, a także zasygnalizowane,iż nie wolno nikogo obrażać . Jednak z czasem są to ciekawe dyskusje prowadzące do rozwiązania wielu spraw oraz unikania nieporozumień. Takie zajęcia wprowadzamy w zależności od potrzeb-raz na dwa tygodnie czy raz w miesiącu….Najczęściej sami uczniowie sygnalizują potrzebę tego typu zajęć.

  14. Katarzyna

    Każdy z nas chce być doceniony, zauważony i pochwalony, nawet my dorośli. Uczniowie mają jeszcze bardziej taką potrzebę, ponieważ nieustannie porównują się do innych. Dlatego tak ważnie jest według mnie przy pracy w grupie- traktowanie wszystkich na równi i podkreślanie zalet i mocnych stron. U mnie też sprawdziło się zamiast wpisywania uwag (za np przeszkadzanie) danie szansy zrehabilitowania swojego postępowania dobrym uczynkiem (udokumentowanym).

  15. Katarzyna

    Relacje z grupą możemy zbudować tylko na prawdzie , Nauczyciel powinien inspirować
    swoich uczniów do działania .Motywować do pracy i nie zniechęcać ,tylko zachęcić .
    Jeśli nauczyciel dobrze się czuje z dziećmi ,wie co chce zrobić ,jest pewny siebie to uczniowie
    będą zainteresowani tym co ma do powiedzenia . Jest to przede wszystkim praca powiedziałabym odpowiedzialna ale wiecznie na świeczniku . To co robimy odbija się echem wśród rodziców .

  16. Ania

    Uważam, że prawda, szczerość buduje zaufanie. Trzeba tylko dostosować język do wieku rozmówcy. Należy pokazać pozytywne strony i również te negatywne, bo przecież one nas uczą, jak kolejnym razem uniknąć tego, co już raz sprawiło nam kłopoty. Patrzeć, słuchać, być empatycznym, ale i konsekwentnym i konkretnym. Mówić o uczuciach i konstruktywnie krytykować. Wskazywać konsekwencje działań.

  17. Wiola

    Artykuł faktycznie skłania do przemyśleń. Od dawna (zgodnie z ideą oceniania kształtującego, którego jestem fanką) wiadomo, że należy chwalić i doceniać nawet za najmniejsze sukcesy. Ale jak to zrobić przy godzinie przedmiotu tygodniowo i 34 uczniach w klasie (liceum). Po pół roku część zaledwie kojarzę…

  18. Grzegorz

    Dzień dobry Państwu

    Faktycznie wiele przypomień i związancyh z nimi inspiracji pojawia się w lekcjach. W tej ponownie odnazałem potrzebę (określaną także jako pragnienie). Potrzeba na słuchanie i usłyszenie innych – tego co mówią wprost i tego, co "ukryte" między słowami… może czasem schowane w ciszy. W pracy z grupą i osobą indywidualną ważne jest to brzmienie ciszy i cierpliwe słuchanie między słowami. To może być okazja do budowania relacji i zależności oraz mądrego współistnienia różnicująchc się osób. Dzięki tym różnicom możemy zbudować zróżnicowny i wspólnie odpowiedzialny zespół osób, zmierzających do określonego celu. Budując na różnicach trzeba uważać jednocześnie na możliwe różne interpretacje zachowań, które mogą utrudniać konsolidację grupy (np. patrzenie w oczy w różnych kulturach są różnie traktowanę, podobnie inaczej reagują na to kobiety i mężczyźni). Stąd tak ważny (dla mnie) jest rozwój osobowy i osobisty oraz ciągłe doskonalenie/dokształcanie swojego "ja".

    Dobrego dnia

  19. Katarzyna

    Praca z zgrupą młodych ludzi , to przedewszystkim szacunek do każdego z nich, wzajemne zaufanie, zrozumienie, budowanie poczucia, że chce się do tej gruppy należeć, identyfikować się z nią, być aktywnym, realizować się i rozwijać dla siebie , ale i dla innych.

    1. Kamila

      Bardzo ważne jest poczucie bezpieczenstwa w grupie. akceptowanie każdej osoby, obdarzanie każdego szacunkiem. Bardzo ważna jest integracja grupy. Budowanie relacji w grupie opiera się również na zaspokojenie podstawowych potrzeb dzieci. 

  20. Aga

    Grupa to jedność, która składa się z indywidualnych jednostek. Rola nauczyciela jest bardzo trudna, by zauważyć, wysłuchać, zmotywować, wesprzeć, pomóc, być. Na zaufanie pracujemy poprzez zrozumienie czego chcemy my- nauczyciele od naszych wychowanków. Później sztuką jest to wszystko utrzymać , podnosić motywację, zachęcać do samorealizacji.

  21. Marzena

    znając swoich wychowanków bardzo ważne jest rozdzielanie zadań adekwatnych do możliwości.prawdą jest ze słuchanie innych jest bardzo ważne również ocenianie i nagradzanie.Wszyscy muszą dobrze znać zasady obowiązujące podczas pracy.Muszą tez wiedzieć ze moga liczyć na wsparcie.

  22. Monika

    Należy umożliwić każdemu odniesienie choćby najmniejszego sukcesu. Dzieci potrzebują akceptacji i uwagi innych. Warto w nich rozbudzać empatię i chęć niesienia pomocy innym.

  23. Jolap

    Podział zadań dostosowanych do  możliwości i udzielanie pochwały za wkład i zaangażowanie w zadanie to elementy budujące właściwe relacje. Jednak uważam, że umiejętność słuchania, zrozumienie to podstawowe umiejętności.

     

  24. Małgorzata

    Chciałabym zwrócić uwagę na punkt mówiący o dobrym podziale zadań w grupie. Często zdarza się, że w grupie pracuje tylko kilka osób, a pozostali są bierni. Właściwy podział zadań jest konieczny, wtedy mamy pewnoś, że wszyscy pracują na końcowy efekt. Lekcja bardzo ciekawa, zmusza do przemyśleń.

  25. Bożena

    Nie jest łatwo tak zorganizować dzieci, aby wszystkie zrozumiały swoją rolę, nawiązywały właściwe relacje i dostrzegały autorytety. Właśnie z autorystetem w dziesiejszych czasach jest najtrudniej.Nie wystarczy słuchać, rozumieć, podpowiadać, zachęcać, być otwartym i przyjaznym – dzieci, szczególnie małe mają swoje wysokie ego i nie tak łatwo dają się prowadzić do obranego celu. Pewnie, że ważne jest takie zintegrowanie grupy, aby wszyscy dla siebie byli życzliwi, słuchali siebie, doceniali, znali swoje role i realizowali wspolne cele. Tak, szukam zadań dla każdego w grupie na miarę możliwości, talentu i jest fajnie.

  26. Magda Rz

    Bardzo dziękuję za informacje, które do tej pory otrzyma lam tj . lekcje 1-7. Sa ciekawe i warte zastanowienia

     

  27. Malwina

    Myślę, że podstawową sprawą w grupie jest zaufanie i solidarność. Nie osiągnie się dobrych relacji z wychowankami, jeśli ciągle będą się oni spodziewali z naszej strony wyłącznie krytyki, wyrzutów, ale też przesadnych zachwytów. Tak więc nadmierna szczerość nie jest wskazana 😉

  28. Małgosia

    Bardzo przydatna jest zaprezentowana piramida potrzeb. Pracując z grupa nie mozna o nich zapominać. Ważne jest, by nauczyciel potrafił docenić kazde dziecko.  

     

     

  29. Monika

    Dla mnie istotne jest docenianie grupy i jednostek, bez tego małe dzieci nie poczóją się elemenetem grupy, ani indywidualnością.

  30. Karolina

    Ważnym aspektem pracy z grupą wydaje mi się kształtowanie jej odrębności, poczucia przynależności do niej poprzez drobne rytuały, zwyczaje, schematy postępowania-czyli budowanie wspòlnoty. Należy podkreślać to, co nas łączy (upodobania, poglądy, wspòlny cel), zaznaczając akceptację dla ròžnic pomiędzy nami.

     

  31. Aneta

    Bardzo ważne treści zostały poruszone w tym odcinku. Słuchajmy się! Wbrew pozorom to bardzo trudne zadanie dla uczniów-problemem coraz cząściej jest patrzenie w oczy rozmówcy i skupienie się na tym co mówi, a super by było, gdyby jeszcze jakieś pytanie zadano… uczeń chce się realizować, osiągać efekty swojej pracy, ale też nie zawsze ma potrzebę zapracowania na te efekty i to coraz młodsi. Jestem może już wypalona, ale patrząc na projekty grupowe realizowane każdego roku, to nie zmienia się wiek, ale zaangazowanych w pracę dla całej grupy jest mniej-mimo przydzielenia zadań możliwych do zrealizowania dla każdego członka grupy. Wiem, że wiele może zdziałać fakt, że mają miejsce spotkania, mocnego lidera, który rozlicza terminy i pilnuje poszczególnych etapów projektu. Nauczyciel wspiera, pokazuje różne aspekty, ale czasem jest taki osobnik w grupie, na którego nic nie działa, prezentuje " tumiwisizm". Naprawdę ważne jest jak stworzyć dobrą grupę, artykuł mówi o sprawach priorytetowych, ale nie są one gwarancją sukcesu grupy… Mimo wszystko lubię tę metodę pracy z uczniami.

  32. Beata, Joanna

    Ja otrzymałam tylko pierwszą lekcję. Jednak jeśli chodzi o grupę, to bardzo ważny jest jej lider. Potem wspólnie określony cel, który chcemy chcemy osiągnąć i podział zadań. Każdy ma własne 5 minut, w czasie którego może zabłysnąć przed innymi. Ważny jest "kodeks kumpla", któy u mnie w klasie wisi w centralnym punkcie i wszyscy go stosujemy. 

  33. Małgośka

    Przede wszystkim pragnę podziękować za materiał, który Państwo przekazujecie. Na pewno warto z tych wskazówek korzystać.
    Dla mnie najważniejszą rzeczą w pracy z grupą jest wzajemne zrozumienie, poszanowanie zdania innych i równe traktowanie wszystkich członków grupy.

  34. Marzena

    dobre relacje w grupie to współpraca ale i zwracanie uwagi na innych. dlatego też SŁUCHAJMY SIĘ WZAJEMNIE!!!! ale też motywujmy pozytywnie do dalszych działań . To naprawdę może zdziałać cuda

  35. Dorota

    Dobre relacje z grupą i w grupie zależą i od prowadzącego jak i od grupy. Od początku staramy się wprowadzić zasady pracy obowiązujące wszystkich oraz egzekwować te zasady. Wszystkie uczestników grupy traktujemy jednakowo, wymagamy, aby nas słuchano,ale również słuchamy innych

  36. Barbara

    Bardzo ważną rzeczą w pracy z grupą jest ewaluacja zadań podejmowanych przez grupę.
    Jeżeli zadajemy jakąs pracę do przygotowania w grupach,musimy znależć czas,aby grupy to przedstawiły na zajęciach.To samo dotyczy sprawdzania prac domowych.Pracę w grupie ułatwia bardzo Kodeks klasowy,który wszyscy opracowują i pod którym się podpisują.Należy wszystkich traktować jednakowo,nikogo nie faworyzować,nikogo nie pomijać.Każdy uczeń powinien czuć się ważny.

  37. Elżbieta

    Aby współpraca układała się w grupie jak najlepiej, to należy każdego z jej członków traktować jednakowo. Wszystkich wysłuchać, zrozumieć, w razie potrzeby wspomóc. Każdy musi być ważny dla nauczyciela, czuć jego wsparcie. Wiadomo, że jest to bardzo trudne do zrealizowania, ale poniesiony trud przyniesie korzyści dla ucznia i dla nauczyciela. Klasa będzie bardziej,, zgrana”, ,, zżyta” i chętna do podejmowania nowych wyzwań. Praca z taką grupą będzie samą przyjemnością.

  38. Anna

    Grupy należy wysłuchać, ale tez warto wysłuchać każdego z osobna, bo często grupa ma inny cel niż pojedyncze osoby. Klasie maturalnej w nowym roku życzyłam ukończenia szkoły i zdania matury. Po lekcji została uczennica i mówi, że wie, że ukończy szkołę i zda bardzo dobrze maturę. Jej celem jest najwyższa średnia w szkole i dostanie się na prestiżową uczelnię i bardzo popularny kierunek a te moje życzenia były dla niej tym, co już osiągnęła. Grupy należy słuchać i……….. każdego z osobna jeszcze uważniej.

  39. Eliza

    Wysłuchać ,porozmawiać,wzajemnie się wspierać i motywować do działań. Dziękuję za kolejną lekcję.

  40. Jolanta B.

    Witam!

    Ja z kolei otrzymałam lekcję 5 i 6, a poprzednich nie (spam zawsze sprawdzam.

    Bardzo ciekawy materiał, chociaż bardziej przydatne byłyby oczywiście konkretne propozycje (bo jak np. zorganizować grupie miejsce skupienia i to w sensie przenośnym?(

    Pozdrawiam Jolanta B.

    1. Michał Czakon

      Przesłaliśmy brakujące lekcje.

      Pierwsze 4 lekcje wprowadzające są bardziej teoretyczne (chcemy pokazać podstawy naszego podejścia do edukacji i wychowania) natomiast kolejne będą bardziej praktyczne, ale rzeczywiście o tym jak zorganizować miejsce skupienia nie ma 🙂 za to zapiszę sobie to i przygotujemy taki wpis na naszego bloga.

      Dziękuję za inspirację.

  41. Magdalena Obrębska

    Dzień dobry

    Bardzo dziękuje za kolejną lekcję, jest to bardzo wartościowy materiał, z którego napewno będę korzystać w pracy nad sobą jak i również w pracy z grupą.

    Jednocześnie pragnę Państwa poinformować, że do tej pory otrzymałam lekcję nr 1 i nr 6 pozostałych nie otrzymałam a ponieważ uważam wasz kurs za pogłębiający moją wiedzę pragnęłabym się zapoznać z poprzednimi lekcjami, których nie otrzymałam

    z poważaniem

    1. Michał Czakon

      Przesłaliśmy brakujące lekcje na maila. Możliwe, że lekcje trafiły do spamu, warto dodać nasz adres (kontakt@cdw.edu.pl) do kontaktów, wtedy nie powinno się tak dziać.

    2. Ewa

      Witam.
      Wiele informacji podanych w kursie powinno być dla nas nauczycieli oczywiste… Jednak rutyna robi swoje i trzeba naprawdę ciągle obserwować uczniów, wspierać ich oraz podnosić swoje kwalifikacje aby móc im pomóc i stanowić dla wielu przykład.
      Proszę o uzupełnienie kursu o lekcję 2 i 4, których dotąd nie otrzymałam (w spamie też ich nie ma).

      1. Michał Czakon

        To prawda, o niektórych oczywistych rzeczach po prostu zapominamy. Wysłaliśmy brakujące lekcje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Menu

Warsztaty

Szkolenia dla nauczycieli

Programy edukacyjne

Strefa Wiedzy

Darmowy kurs

Kursy on-line

Sklep

Regulamin Ośrodka CDW

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl

Szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, adrianna.lalak@cdw.edu.pl


Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania

Theme by Colorlib Powered by WordPress

Polityka prywatności