header
Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

    17. 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]

    Wywiadowka

    Budowanie dobrych relacji z rodzicami należy do jednych z najtrudniejszych zadań nauczyciela. Przedstawiamy Wam jeden z bardzo fajnych pomysłów jak można to zrobić organizując partnerską wywiadówkę…

     

    1. Partnerstwo z uczniami

    Organizację naszej partnerskiej wywiadówki zaczynamy od zaproszenia do jej organizacji uczniów i pokazania im, że nasze trójstronne relacje (uczeń – nauczyciel – rodzic) chcemy budować na zasadzie wygrana – wygrana, czyli każdy z naszej interakcji ma wyjść jako zwycięzca (o tej zasadzie pisaliśmy już wcześniej tutaj). Pytamy więc uczniów jakie wymagania chcieliby postawić swoim rodzicom (tak pytamy o wymagania uczniów wobec rodziców, a nie na odwrót) w kwestii ich wychowania (nie pytamy o inne kwestie, np. finansowe, bo tutaj lista niespełnionych życzeń byłaby zapewne długa).

    Karta cwiczeniaOczywiście pytanie to możemy zadań nie wprost, czyli zapytać naszych uczniów: jak chciałbym wychowywać moje dziecko, kiedy będę już rodzicem? na co pozwalać, na co nie pozwalać? czego wymagać? jak wspierać? gdzie się nie wtrącać? itp. Ten zabieg jest o tyle ciekawy ponieważ żaden człowiek na świecie nie chciałby, żeby coś złego stało się jego córce kiedy idzie na dyskotekę (i to na pewno potwierdzą nam nasi uczniowie), ale już wcale takie oczywiste dla uczniów nie jest to, że rodzic może mieć takie obawy nie pozwalając córce na wychodzenie z domu po 21.

    Na flipczartowej kartce zapisujemy pomysłu uczniów, każdy z nich możemy omówić, pokazać dwie strony i dopytać o szczegóły. Możemy zadać również pytania pomocnicze: na co pozwalamy, a na co nie? jak wspieramy? czym się interesujemy, a czym nie?

     

    Pobierz kartę ćwiczenia (docx)

     

    Takim ćwiczeniem budujemy odpowiedzialność uczniów, zrozumienie wśród nich postaw ich rodziców i pokazujemy z jakimi dylematami muszą zmagać się ich rodzice.

    Ostatnim etapem przygotowań będzie wspólne przygotowanie zaproszenia dla rodziców, którego tekst możemy przygotować wspólnie z uczniami, np.:

     

    Drodzy Rodzice,
    chcemy podzielić się z Wami naszymi sukcesami i trudnościami w naszym szkolnym życiu. Dlatego wspólnie z naszą Panią Wychowawczynią zapraszamy Was na spotkanie z rodzicami, które odbędzie się….

     

    Każdy uczeń podpisuje się pod zaproszeniem odręcznie. Robi to również nauczyciel. Gwarantujemy Wam, że po takim zaproszeniu frekwencja rodziców się zwiększy.

     

    2. Partnerstwo z rodzicami

    Nasze spotkanie z rodzicami rozpoczynamy od przedstawienia podejścia wygrana – wygrana, tzn. przypomnieniu rodzicom, że zarówno nam nauczycielom, jak i im rodzicom, jak i w gruncie rzeczy samym uczniom zależy na tym samym: na dobru uczniów. Następnie przedstawiamy to co spisali uczniowie. Oczywiście uczniowie wiedzą, że przekażemy to ich rodzicom i dbamy o anonimowość uczniów, w taki sposób, że przekazujemy informację od całej klasy do wszystkich rodziców, a nie od poszczególnych uczniów do poszczególnych rodziców. Tego typu prezentacja pomysłów uczniów jest bardzo dobrym wstępem do dyskusji o tym, jakie działania wychowawcze i wspomagające edukację mogą podejmować rodzice.

     

    3. Pochwała

    Ważnym elementem wywiadówki jest również pochwała uczniów. Warto pochwalić każdego ucznia z osobna, tak, żeby każdy z rodziców usłyszał coś dobrego o swoim dziecku. Taka pochwała może być zrealizowana w sposób publiczny, tzn. przy wszystkich, o co nikt nie powinien mieć pretensji, bo przecież nie są to informację niejawne lub zbyt osobiste, których ujawniać nie możemy przy wszystkich rodzicach. Natomiast obszary rozwojowe, czyli to nad czym uczniowie powinni jeszcze pracować wskazujemy rodzicom indywidualnie.

     

    • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak realizować angażującą edukację znajdziesz w tym podręczniku:
      Jak Uczyć Skuteczności

      ZOBACZ PODRĘCZNIK

     

    4. Wskazanie obszarów rozwojowych

    Wywiadówka nie może być jednak tylko i wyłącznie chwaleniem dzieci. Nauczyciel powinien wskazać również obszary rozwojowe, nad którymi rodzice powinni wspólnie z dziećmi pracować. Jeśli obszary te dotyczą wszystkich uczniów lub klasy jako grupy możemy o nich powiedzieć przy wszystkich (oczywiście bez wskazywania imion i nazwisk uczniów). Kiedy jednak chcemy wskazać osobiste obszary rozwojowe zróbmy to osobiście.

     

    5. Zmotywowanie

    Ważnym elementem partnerskiej wywiadówki jest również zmotywowanie rodziców do zaangażowania w dobro ich dzieci. Zachęćmy ich do poświęcania większej ilości czasu dla dzieci, wspierania ich, pomocy w nauce. Pokażmy, że jesteśmy po tej samej stronie, że zależy nam na rozwoju uczniów i na tym, żeby w przyszłości byli dobrymi ludźmi. Pokażmy rodzicom, że w dziele wychowania swoich dzieci nie są sami, ale że mogą liczyć na nasze wsparcie. Takie podejście owocuje prawdziwym spełnieniem w zawodzie nauczyciela, a rodziców motywuje do jeszcze większego angażowania się w wychowanie swoich dzieci.

     

    Więcej o tym jak skutecznie udzielać informacji zwrotnej przeczytacie w tym wpisie:

    Jak udzielać informacji zwrotnej, chwalić i doceniać [do pobrania]

     

    A Wy jakie macie pomysły na inspirujące wywiadówki? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

     

     

     

    23 odpowiedzi do artykułu “17. 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]

    1. Diana

      Uważam, że mimo są problemy z uczniem, zawsze należy znaleźć także jego pozytywne strony. Nie należy rodziców bombardować samymi złymi informacjami….. Państwa syn jest taki… czy postępuje w taki sposób…..Owszem trzeba rzetelnie przekazać rodzicom informacje na temat ich dziecka, ale jeżeli tylko jest okazja także pochwalić, wymienić pozytywy w jego postepowaniu. Nie należy stworzyć sytuacji, kiedy rodzić idzie na zebranie ” jak na ścięcie”.

    2. Renia

      Zawsze mówię o pozytywach jak i negatywach. Rozmowa jest otwarta bez owijania. Zarówno są dzieci chwalone jak i ganione.

    3. Sabina

      Wykorzystam ten pomysł. Ostatnio więcej mam problemów z rodzicami niż z dziećmi. Coraz trudniej do nich dotrzeć.

    4. Magda

      Wywiadówki w dobie dzienników elektronicznych przez wielu rodziców są… uważane za niepotrzebne. Ja myślę inaczej, jakimś „magicznym” sposobem u mnie jest zawsze prawie 100% frekwencji, ci którzy nie mogą przyjść dzwonią dowiadują się… ten „magiczny” sposób to zawsze przygotowanie spotkania tak by nie polegało ono tylko na rozdaniu kartek z ocenami ale tak by omówić na niej coś istotnego dla rodzica i ucznia… czasem wycieczka, wyjście integracyjne, wspólny zakup np. koszulek z nazwą zawodu….., jestem w stałym kontakcie z rodzicami i może też te zdrowe wywiadówki gdzie raczej chwale uczniów pozwalają rodzicom poczuć się dumnym z dziecka, nawet jeśli często sprawia im problemy i przysparza przykrości…

    5. Paulina

      Na wywiadówkach trzeba zawsze mówić o pozytywnych stronach ucznia. Nie można tylko o negatywnych. Nie mówić na forum personalnie o dzieciach.

    6. Kamila

      Wywiadówka czyli zebranie rodziców uczniów jest organizowane okresowo przez szkołę w celu powiadomienia o postępach w nauce i zachowaniu się ich dzieci.
      Każdy rodzic chciałby i powinien usłyszeć coś dobrego o swoim dziecku, bo przecież czegoś się nauczyło. Ma być intensywnie, konkretnie, bez zbędnej filozofii i najlepiej ze wspólną propozycją rozwiązania trudnej sytuacji. Nie zawsze taki sam schemat spotkania, bo każdy schemat zabija kreatywność, a to też ważny element wywiadówek. U nas sprawdził się scenariusz dzielenia się z rodzicami tym, co wypracowane z uczniami w czasie lekcji.

    7. Danka

      Wywiadówka jest bardzo ważną częścią edukacji dzieci. Nauczyciel informuje rodziców o postępach w nauce ich pociech. Powinien użyć dużo pochwał. Natomast porażki powinien powiedzieć indywidualnie, delikatnie. Praca wychowawcy jest bardzo trudna.

    8. Katarzyna .R

      Wywiadówka jest dla mnie rozmową na temat samego dziecka . Wtedy możemy powiedzieć o mocnych i słabych stronach dziecka . Jednak na początku mówimy zawsze o mocnych stronach tak aby rodzic dziecka nie poczuł się zaatakowany .
      Wywiadówka -fajna nazwa coś na kształt wywiadu – pewnie pochodzi od wywiadów w rodzinie jakie są przeprowadzane przez psychologów w rodzinach z dysfunkcjami lub problemami przejściowymi takimi jak rozwody .Wtedy potrzebny jest wywiad ,aby wiedzieć jak pracować z dzieckiem w szkole oraz na zajęciach z psychologiem .

    9. Grzegorz

      Dzień dobry
      W wywiadówkach – najciekawsza jest dla mnie…nazwa 🙂
      Kojarzy mi się z wywiadem, zwiadem, rozpoznaniem (nieomal wojskowe terminy) czyli z czymś, gdzie jedna strona idzie „na wywiad -ówkę” by dojrzeć co robi „druga strona”. Te strony to, co ciekawe, rodzic (przychodzący) i nauczyciel (oczekujący). A gdzie t jest uczeń? Ten odpowiedzialny, „pracujący” na swoje stopnie, określający siebie swoim zachowaniem i funkcjonujący w społeczności klasowej i szkolnej oraz jej otoczeniu? Czemu proces informacyjno – oceniająco – wychowawczy dzieje się bez jego udziału (czasem nawet wbrew woli i chęci), zaś sam uczeń „cierpi katusze” w oczekiwaniu na….. I kreuje własne negatywne scenariusze w głowie, niepokoi się i przeżywa. Taki stresik semestralny 🙂
      Moja propozycja – którą zresztą stosuję – rodzic przychodzi z uczniem, swoim dzieckiem (o ile chce). Jest część dla rodziców, omawiamy kwestie ważne dla ich dzieci (ostatnio mieli spotkanie z psychologiem jak rozmawiać z młodzieżą w okresie adolescencji, poziom ponadgimnazjalny), następnie wraz z dzieckiem, rodzicem (rodzicami) i moją osobą omawiamy oceny, zachowanie i postępowanie ucznia. On nam mówi, co dostał i za co oraz z jakiego powodu – ostatecznie to JEGO oceny (bardzo to mobilizuje i działa na uczniów). Rodzice też są zadowoleni – jeśli trzeba zwrócić na coś uwagę (zachowanie, oceny itd.) to UCZNIOWI/DZIECKU, nie rodzicowi (On robi co może, a co zrobi uczeń?).
      Może to będzie nowy pomysł na spotkanie z rodzicami.
      Miłego dnia
      Grzegorz

    10. Teresa Ogniewska

      Organizując spotkanie z rodzicami pamiętajmy, że jest to spotkanie ludzi dorosłych. Zaaranżumy salę tak, aby czuli się w niej dobrze, żeby to nie była typowa sala lekcyjna, a rodzice siadając w ławkach nie czuli się jak uczniowie. Na pierwszych spotkaniach warto też przygotować zabawy integracyjne – niech rodzice poznają się lepiej, łatwiej będzie im wspólpracować na rzecz klasy. Na spotkanie zaprośmy podając temat oraz czas, jaki powinni sobie zarezerwować, a nie tylko godzinę rozpoczęcia.  Nie zapominajmy też o zasadach dobrej komunikacji. To tylko kilka uwag, które mi się teraz nasuwają i sprawdzały w mojej pracy.

    11. Katarzyna

      Wywiadówka dla mnie jako nauczyciela to spotkanie z kimś kto powierza mi swój największy niewątpliwie skarb, to chęć opowiedzenia o tych działaniach jakie wspólnie  z młodzieżą podejmujemy w ciągu tego czasu, jaki razem w szkole spędzamy. Oceny, które i  tak rodzice mogą sprawdzić w dzienniku elektronicznym nie są moim zdaniem aż tak istotne , ważne aby rodzice mieli świadomość, co i w jakim stopniu uczniowie zrealizowali, jak sobie radzą , jak można im ewentualnie pomóc. Ważne jest to aby rodzice usłyszeli od wychowawcy o sukcesach swoich dzieci, by mogli być z nich dumni, ale jeśli są sprawy trudne w klasie to rodzice także powinni o nich wiedzieć, aby wspólnie próbować im zaradzić, podejmować działania, które będą wspierały działania wychowawcy.

    12. Beata

      W wiadówkach "najlepsze" jest to, jak wychowawca ubolewa nad tymi, których nie ma. Przepraszam bardzo dlaczego ja jako rodzic biorący udział w wywiadówkach mam wysłuchiwać uwag dotyczących rodziców, którzy na takowe nie przychodzą.

    13. Monika

      Zebrania z rodzicami powinny trwać krótko i zawierać niezbędne informacje o dzieciach, ich zalety, to co osiągnęły i co jesszcze będą musiałay osiągąć. Każdy rodzic chciałby i powinien usłyszeć coś dobrego o swoim dziecku, bo przecież czegoś się nauczyło. Nauczyciel powinien sobie zjednać rodziców, wtedy współpraca układa się dobrze.

    14. Bożena

      Bardzo dobrze uszeregowane punkty dobrego spotkania. Pamiętam o tym, aby zanim zechcę powiedzieć coś mniej  milego, poprzedzić to pochwałą, wspomnieniem sukcesów i zaangażowania. To prawda, że o indywidualnych niedomaganiach powinno się mówić tylko z zainteresowanymi. Dbajmy o anonimowość.Bardzo dobrze sprawdzają się formy warsztatowe, aktywne – pamiętajmy o tym.  

    15. RudaA

      Wywiadówki to bardzo trudny element pracy nauczyciela. Wydaje mi się, że część rodziców jest niereformowalna i nasze starania maja na nich niewielki wpływ. Bywają też dla kontrastu rodzice mocno lub nawet zbyt mocno zaangażowani, i wtedy rolą nauczyciela jest pokazanie im na ile dzieci moga być samodzielne. Są też rodzice "srednio obojętni" i im można coś zasugerować. 

      Generalnie bycie wychowawcą to strasznie pracochłonna i stresująca praca, nieadekwatna do groszowego dodatku. Trzeba przyznać, że potrafi być bardzo satysfakcjonująca.

    16. Aneta

      Nie zachęci nikt dziś do udziału w spotkaniu, jeą=żeli rodzic wie ,że będą kartki z ocenami, kilka słów o i do domu. Dziasiaj dobra wywiadówka to wyzwanie, bo chodzi o to, żeby i pochwalić ucznia i oto, by rozwiązać problem, problemy-nie ma tak dobrze, żeby ich nie było. Ma być intensywnie, konkretnie, bez zbędnej filozofii i najlepiej ze wspólną propozycją rozwiązania trudnej sytuacji. Nie zawsze taki sam schemat spotkania, bo każdy schemat zabija kreatywność, a to też ważny element wywiadówek. U nas sprawdził się scenariusz dzielenia się z rodzicami tym, co wypracowane z uczniami w czasie lekcji wychowawczych-często okazuje się, że mama,tata, nie wiedzą o wielu sprawach związanych z dzieckiem. Raz punktem wyjściowym spotkania jest wystawka prac plastycznych, prac wykonanych w świetlicy, przedstawienie, rodzice naprawdę chętniej uczestniczą w spotkaniach.

    17. Małgośka

      Wywiadówki prowadzę krótko, ale treściwie. Trzeba mówić o wszystkim do Rodziców, czyli chwalić ale i wskazywać problemy i możliwości ich rozwiązania. Czasami prowadzę wywiadówki warsztatowo razem z uczniami i ich rodzicami-zwłaszcza wtedy, gdy są problemy do rozwiązania w klasie.

    18. Beata, Joanna

      Moje wywiadówki są konkretne. Nie puszczamwodzów fantazji tylko 1. Chwalę uczniów 2. Mówię co mi się nie podoba w ich zachowaniu i relacja – nad czym wspólnie z rodzicami musimy popracować 3. Omawiam nieraz oceny uzyskane przez uczniów jeśli rodzice chcą się dowiedzieć czegoś więcej 4. Wspólnie podejmujemy działania na rzecz dzieci 5. Wspólnie oglądamy filmy edukacyjne o zagrożeniach w sieci. Tak styl wywiadówek odpowiada moim rodzcom.

    19. Barbara

      Bardzo często prowadzę wywiadówkę metodą warsztatową.Rodzicom bardzo się to podoba.Staram się mówić głównie o tym,co dobre na temat klasy.Nikogo nie wyróżniam ani nie krytykuję.Wspólnie omawiamy większe problemy.

    20. Anna

      Inspirująca wywiadówka to wywiadówka krótka i bardzo treściwa, każdy rodzic powinien dowiedzieć się jak najwięcej o swoim dziecku. Nie mają sensu wywiadówki podsumowujące np. I semestr, na których nauczyciel rozdaje karteczki z ocenami (które i tak rodzic zna w dobie dziennika elektronicznego). 

    Skomentuj Grzegorz Anuluj pisanie odpowiedzi

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *