Zapisz się na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą

Jak i po co odkrywać talenty uczniów? [ćwiczenie do pobrania]

Talenty

Niestety czasami zapominamy o tym, że każdy z naszych uczniów ma unikatowy zestaw talentów. A zapominamy o tym, ponieważ jedynie część z nich związana jest z edukacją szkolną. Zastanówmy się jak to zrobić, żeby o tym nie zapominać, ale odkrywać i wykorzystywać talenty naszych uczniów w procesie edukacji, a przez to czynić ją efektywniejszą.

 

Każdy ma talenty

Po pierwsze ważne jest uświadomienie sobie, że każdy ma talenty. Nawet uczeń, który bardzo słabo się uczy, ciągle się rozprasza, ciągle patrzy za okno i ciągle nie pamięta jak się dodaje pisemnie. Ale może właśnie teraz przygląda się delikatnie poruszanym przez wiatr listkom dębu, spogląda na przycupniętą na gałęzi bogatkę zwyczajną (parus major) i w ogóle wie, że ptak, którego popularnie nazywamy sikorką tak się właśnie nazywa i w ogóle to zna nazwy polskie i łacińskie większości ptaków latających wokół szkoły, a my się akurat skupiliśmy na tym, że on nie potrafi dodawać pisemnie.

W kursie o odkrywaniu talentów przytaczam bardzo ciekawą historię opisaną przez Kena Robinsona w jego głośniej książce The Element:

W latach `30. XX wieku pewni rodzice bardzo martwili się zachowaniem swojej małej córeczki Gillian: ciągle się wierciła i nie mogła usiedzieć w miejscu. Dzisiejsi specjaliści zapewne orzekliby, że cierpi na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), jednak wtedy nie był on znany. Rodzice zabrali więc córeczkę do psychiatry. Ten przez jakiś czas prowadził rozmowę z rodzicami i dziewczynką, po czym poprosił ją, żeby zaczekała na nich w gabinecie, ponieważ on i rodzice chcą jeszcze chwilę porozmawiać. Ów specjalista i rodzice wyszli z gabinetu, ale przed wyjściem z pomieszczenia włączył on radio.

Rodzice mieli możliwość obserwacji jak zachowywała się dziewczynka pozostawiona sama z muzyką w gabinecie. Dziewczynka zaczęła spontanicznie tańczyć i poruszała się przy tym z nadzwyczajną lekkością i gracją. Rodzice byli zadziwieni, a lekarz zwrócił się do mamy dziewczynki: Pani Lynne, Gillian nie jest chora. Jest tancerką. Niech pani zabierze ją do szkoły tańca.

Gillian Lynne (ur. 1926) jest światowej sławy tancerką, baleriną i choreografem, a o mały włos zostałaby z tego „wyleczona”.

 

Ale my ich nie zauważamy…

Nie zauważamy (albo czasami nie chcemy zauważać) talentów, no bo przecież wtedy trzeba by było coś z nimi robić, a my przecież nie mamy na to czasu. Musimy zrealizować program, zdążyć z wszystkimi tematami, myśleć o całej klasie, a nie tylko o jednostkach. Wiadomo, że program zrealizować trzeba, ponieważ jednak każdy z nas powinien wiedzieć jak się dodaje pisemnie i to nawet nie z tego powodu, że mu to się kiedyś w życiu przyda (jak mu się smartfon z kalkulatorem zepsuje), ale, z tego powodu, że po prostu jakąś bazę wiedzy ogólnej każdy z nas musi mieć, żeby rozumieć świat.

 

  • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościWięcej o tym, jak realizować angażującą edukację znajdziesz w tym podręczniku:
    Jak Uczyć Skuteczności

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

A co gdyby tak odkryć i wykorzystywać talenty uczniów?

Może by przygotować kilka kart pracy i rozdzielić je pomiędzy uczniów zgodnie z ich poziomem zainteresowania w naszym przedmiocie.

Może by zainspirować uczniów do prezentacji swoich talentów z jednoczesnym pomyśleniem o tym, jak indywidulny talent może wpisywać się na nauczany przez nas przedmiot.

Może pomóc uczniom odkryć im ich talenty i wokół nich budować motywację do tego co będzie w przyszłości. Bo tak naprawdę to przecież temu służy szkoła…

 

Odkrycie talentów daje ogromną siłę motywacyjną

Każdy z nas chcę, żeby mu coś w życiu wychodziło, każdy chcę być w czym dobry, mieć poczucie spełnienia, kontroli nad przynajmniej małym fragmentem rzeczywistości i właśnie to daje nam odkrycie swoich talentów.

Kiedy pomożemy uczniom odkryć w czym są mocni będzie nam o wiele łatwiej wyzwolić u nich motywację do nauki i działania, a nam będzie się pracowało łatwiej i z większą satysfakcją.

 

W takim razie jak odkrywać talenty?

Schemat odkrywania talentów jest prosty:

Talenty schemat

Po prostu najlepiej się przekonać o tym, w czym mamy talenty, robiąc to: jeśli się w tym odnajdujemy, dobrze nam to wychodzi i sprawia nam frajdę – to prawdopodobnie jest to nasz talent, a jeśli nie to prawdopodobnie nie jest.

Uwaga! Pamiętajcie o tym, że działanie zgodnie z naszymi talentami wcale nie oznacza, że będzie ono łatwe. Właśnie największą satysfakcję sprawia nam maksymalne wykorzystywanie swoich talentów kiedy jest to nas trudne (czyli musimy wykorzystywać maksimum swoich umiejętności), ale jednocześnie nam to wychodzi.

W fazie obserwacji najlepiej oczywiście kiedy pozwalamy naszym uczniom przyglądać się samym sobie (ewentualnie pomagać sobie w procesie grupowym), natomiast u młodszych dzieci, które jeszcze nie potrafią przyglądać się sobie i dokonywać skomplikowanych analiz warto zastosować metodę obserwacji.

Co również ważne jeśli pracujemy z młodzieżą lub nawet dorosłymi to niejako możemy pominąć proces doświadczania siebie w działaniu, ponieważ każdy z naszych uczestników będzie miał już za sobą co najmniej kilkanaście lat różnego rodzaju doświadczeń, nad którymi będzie mógł się analizować.

 

Proste ćwiczenie odkrywania talentów w grupie

Przedstawiam Wam jedno z ćwiczeń opisanych w naszym kursie Odkrywania Talentów w Edukacji. Ćwiczenie można stosować w grupach, które już się znają, np. w klasie, która spędziła ze sobą już kilka lat. Jeśli wykorzystujemy je z grupą, która się dopiero zawiązuje, możemy je poprzedzić jakiś ćwiczeniem, w którym uczestnicy będą mogli się przynajmniej trochę zapoznać (np. budowa mostu z papieru i taśmy pomiędzy dwoma krzesłami, ustalenie planu i wyklejanie makiety miasta marzeń, przygotowanie scenki o problemach młodzieży, itp.).

 

Pobierz kartę do ćwiczenia pdf, doc

 

1. Grupa siada w kręgu. Każdy otrzymuje kartę z napisem: Czego mogę nauczyć się od …? i w miejsce kropek wpisuje swoje imię.

2. Pod tytułem karty mamy tabelkę składająca się z dwóch kolumn: „w sferze wiedzy i umiejętności”, „w sferze cech charakteru”.

3. Uczniowie przekazują kartę osobie po swojej lewej stronie i każdy wypełnia kartę osoby siedzącej po prawej. Możemy włączyć jakąś spokojną muzykę.

4. Po minucie (lub dwóch) kartę znowu przekazujemy osobie po lewej. Tym sposobem po jakimś czasie, każdy wpisze coś każdemu i karta wróci do właściciela.

5. Kiedy karta wróci do właściciela zaznacza on kolorem zielonym po trzy stwierdzenia po każdej stronie, z którymi się zgadza, a kolorem czerwonym te stwierdzenia, które są dla niego największym zaskoczeniem.

6. Podsumowanie ćwiczenia możemy przeprowadzić w parach, w których uczniowie odpowiadają sobie na pytanie: „Jak to, co mamy wspólnego, możemy wykorzystać w naszym życiu?”.

7. I tym sposobem zastanowiliśmy się nad jednym z aspektów naszych talentów.

 

Więcej pomysłów na odkrywanie talentów i ich wykorzystywanie opisaliśmy w naszym kursie -> zobacz kurs

 

A Wy jakie macie pomysły na odkrywanie i wykorzystywanie talentów uczniów? Zapraszamy do podzielania się w komentarzach.

 

Przegląd kursu Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą:

Część 1. Podstawowe założenia:
[1/21] Jak być dobrym nauczycielem?
[2/21] Jak być dobrym wychowawcą?
[3/21] 4 cele wychowania w szkole
[4/21] 5 punktów dobrej grupy
Część 2. Praca dydaktyczna i wychowawcza:
[5/21] Sposoby odkrywania talentów uczniów (JESTEŚMY TUTAJ)
[6/21] Jak budować relacje z grupą i w grupie?    
[7/21] Podejście wygrana – wygrana w edukacji
[8/21] Fazy rozwoju grupy    
[9/21] Zastosowanie gier i grywalizacji w edukacji
[10/21] Jak przygotować wyjazd integracyjny?    
[11/21] Przygoda w edukacji
[12/21] Jak uruchomić motywację w naszej grupie?
Część 3. Konkretne sytuacje – konkretne rozwiązania
[13/21] Jak sobie radzić z komórkami na lekcji? [6 pomysłów]
[14/21] Jak rozwiązywać konflikty?    
[15/21] Dlaczego warto uczyć programowania?
[16/21] Kostka emocji [do pobrania]    
[17/21] 5 elementów inspirującej wywiadówki [do pobrania]
[18/21] Prosty sznurkowy gadżet do pracy z grupą
[19/21] Egzamin
[20/21] Bonusowa niespodzianka 1.
[21/21] Bonusowa niespodzianka 2.

72 odpowiedzi do artykułu “Jak i po co odkrywać talenty uczniów? [ćwiczenie do pobrania]

  1. Renia

    Rozmowa, spotkanie, wyjazd, ankiety itp. potrafię odkryć talent u dziecka, Potrafię wykorzystać i pokierować jego talentem. 🙂

  2. Diana

    U mnie na pierwszej lekcji wychowawczej każdy uczeń miał się przedstawić opowiedzieć krótko o sobie i o swoich pasjach. I tak się stało. Wtedy też wpadłam na pomysł aby na kolejnych lekcjach wychowawczych po kolei każdy przygotował coś w rodzaju prezentacji zainteresowań. I tak miałam w klasie pokaz gadów, pokaz tańca, recital poezji mówionej, śpiewanej, także kosztowaliśmy słodkich wypieków, jeden z uczniów robił graffiti na wielkim papierze wzdłuż ściany, inna uczennica robiła makiety domów z masy…. i w ten oto sposób się wszyscy w klasie zapoznaliśmy. Ba wstępie zaznaczyłam, że osoba, która przedstawia swoje pasje, hobby nie ma prawa być oceniana, wyśmiewana. Tylko akceptacja i szacunek za to, że zechciała się z całą klasą podzielić swoim wewnętrzem, osłonić przed nami duszę. Tak też miałam wiedzę jak zaangażować dzieciaki do udziału w akademiach szkolnych – do chórku, do pomocy w scenografii, tańcu itp. Myślę, że też to zintegrowało całą klasę.

  3. Karina

    Talenty uczniów najczęściej odkrywamy przypadkowo, dlatego wprowadzenie ćwiczenia na ich rozpoznanie jest świetne. W następnym etapie wspierajmy i zachęcajmy młodzież do zaprezentowania tych zdolności a to podniesie ich samoocenę.

  4. Kasia

    Kiedyś moja była uczennica przekazała mi w prezencie napisaną przez siebie książkę. Zainteresowałam się tym i w następnej powieści przeprowadziłam jej korektę. Uczennica była bardzo wdzięczna za zainteresowanie i pomoc, w tym wskazówki językowe. A ja byłam bardzo dumna i szczęśliwa z powodu okazanego mi zaufania.

  5. Iwona

    Stwarzanie dzieciom możliwości ich odkrycia poprzez udział w różnych kołach zainteresowań, zawodach, festiwalach itp. plus obserwacja i podpowiedź z mojej strony daje dobre efekty

  6. Mikrona

    W pierwszym roku pracy z daną klasą daję uczniom różne prace domowe, które pokazują, kto jest mocny w danej rzeczy,a które ma jeszcze budować i później łatwo jest rozwijać zarówno to co silne,jak tez pracować nad tym,co słabsze.

  7. Joanna

    Dzieci rzadko cieszą się z tego, że nauczyciel wskaże jego talent. Naturalny jest stadny pęd do uznania przez grupę.. Zauważyłam, że warto czasem tak moderować zabawą, aby słowa uznania powiedział kolega czy koleżanka.
    Gdy już poznam grupę czy to na zajęciach dodatkowych czy lekcji, to organizuję taką zabawę..przygotowuję zadania do losowania, a osoba która pisuje musi wybrać kogoś z klasy kto mu pomoże bo…potrafi…umie..wie…interesuje się.. itd. Dzieci same motywują że ten kolega to robi osobami i on mi pomoże np. Zrobić ozdoby na choinkę z papieru..robiłam to kilka razy i raczej miło to wspominam. Nawet gdy ktoś wylosuje zadanie z ktorym sobie sam poradzi, bo to jego talent to koledzy mu to powiedzą.. Że na przykład jest w tym najlepszy..może to nic takiego , ale czasem warto..Nauczyciel tylko obserwuje.. A na końcu zadaje pytanie A do czego wam się mogę przydać..

  8. Magdalena

    każdy ma jakieś talenty, ale na ogół dzieci nie sa tego świadome i to my jako nauczyciele musimy je wydobyć na światło dzienne

  9. Magdalena

    Niestety dzieci swoich talentów nie widzą, nie maja samoświadomości że je mają. Złe cechy potrafią wymienić, z talentami jest problem

  10. Karolina

    Na pewno ważne jest stwarzanie możliwości. Dzięki temu, czniowie mogą po pierwsze odkrywać swoje talenty ale również pokazywać innym to, w czym już są dobrzy. Dodatkowo obserwacja i poznawanie dzieci (szczególnie przez rozmawiania z nimi).

  11. Magda

    Obserwacja dziecka, rozmowa z nim, uważne słuchanie już pozwalają dostrzec jego talenty. Oczywiście konkretne narzędzia ułatwiają i usprawniają ten proces.

  12. Daria

    Talent to jedna z wielu rzeczy ciężka do uchwycenia. Nie tylko w naszym świecie w poprzednich latach również. W pogoni za pieniądzem wiemy, że z talentu rzadko można wykrzesać materiał na pracę zarobkową. Sama świadomość tego, że jest się dobrym w danej dziedzinie i dodatkowo jest to dla mnie pasją i sprawia mi satysfakcję może pomóc w rozwoju osobistym dziecka. Predyspozycje – talent jest na tyle ciekawy, że można go wykorzystać w przyszłości do wykonywania zadań podobnych lub takich samych. Przykładem są zajęcia artystyczne. Uczeń, który świetnie rysuje nie musi od razu być malarzem ale z pewnością w dorosłym życiu będzie mógł wykorzystać swój talent w szerokim spektrum.
    Najważniejsze jest wzmacnianie dziecka w talencie i nie negowanie, utracony talent może okazać się obojętny za czym idzie nie wykorzystany.

  13. Anna

    Powinniśmy “wyłapywać” talenty od dzieci z niską samooceną w taki sposób, dzieci te czują się dowartościowane.

  14. Magda

    Zapytałam kiedyś uczniów o ich talenty.. dwójka coś powiedziała reszta nic, dwójka coś w żartach do kolegów bąknęła.. teraz po półroczu już kilka sama widzę mimo, że uczniowie nie uważają tego za talent..

  15. Amy

    Ja na terapii w Psychologgii nauczyłam się przede wszystkim konsekwencji (od razu podrzucam link do strony poradni http://psychologgia-plus.pl), ale także tego, żeby dawać młodemu wybór. W końcu każdy nastolatek chce mieć wpływ na to co się dzieje. Nad taką terapią powinien zastanowić się każdy rodzic, kiedy pogorszeniu ulegają jego konflikty z potomkiem 🙂

  16. Paulina

    Uważam, że bardzo ważne jest odkrycie u uczniów talentów. Przynajmniej można bardziej wspierać dziecko. Dzięki temu możemy dostosować zadania do indywidualnych predyspozycji dziecka.

  17. Eryka

    Fajne ćwiczenie do odkrywania talentów i bdb pomysł, żeby pisać od dołu i zawijać, bo inni mogą się zasugerować. W starszych klasach robiliśmy kiedyś gazetkę pt. Co każdy nauczyciel o tobie wiedzieć powinien. Była to najciekawsza gazetka w szkole :)) Czasami się zdarza, że wychowawca nie wszystko wie o uczniu i takie ćwiczenia ujawniające talenty dają potem możliwość pracy w tym kierunku.

  18. Karolina_lina

    Naszym zadaniem jest wspieranie KAŻDEGO dziecka, tego z talentami widocznymi na pierwszy rzut oka, ale także tego, który poprzez swą nieśmiałość nie uzewnętrznia go aż tak bardzo. Dzieci muszą być świadome w czym są dobre. Podkreślam, że musi być to zdrowe podejście- przede wszystkim rodziców, którzy w wielu przypadkach tą zdolność dziecka wynoszą na “ambonę”, wpajając mu, że musi być najlepsze… A przez to później dziecko nie radzi sobie emocjonalnie z przegraną nawet podczas najprostszych czynności. Motywujmy rozsądnie, aby dziecko wiedziało, że w niego wierzymy 🙂

  19. Basia

    W każdej klasie znajdują się zdolni uczniowie.I tu ogromna rola nauczyciela,która pozwoli uczniom rozwijać swój talent.Jednak czasami można też nie zauważyć jakie predyspozycje ma uczeń.

  20. Ania

    Każdy człowiek ma jakiś talent, jakąś szczególną predyspozycję, czy uzdolnienie, co do tego nie ma wątpliwości. Nawet ten słaby uczeń, który w wielu dziedzinach przejawia trudności, ma jakieś mocne strony. Czasem te predyspozycje są głęboko ukryte, przysłonięte przez to co nam nie wychodzi, z czym mamy trudność. Niestety nauczyciele często skupiają się właśnie na tych słabych stronach uczniów, stosując środki zaradcze, aby te słabości wyeliminować. Ćwiczenie czyni mistrza, więc ćwiczmy i ćwiczmy do upadłego – tak często podchodzimy do słabości naszych uczniów. Jednak taka postawa to cierpienie i męczarnia nie tylko dla dziecka, ale i dla nas. Oczywiście nie ma nic złego w tych działaniach “naprawczych”, ale warto czasem nieco odpuścić. Nie da się mieć talentu we wszystkim. Naszym priorytet powinno być umacnianie w uczniach poczucia własnej wartości, które da im siłę w każdych warunkach. Warto z nimi często rozmawiać, przekonywać, że każdy z nas jest wyjątkowy, że każdy nosi w sobie talenty, które czynią go niepowtarzalnym. Akceptować ich takimi jacy są, a gdy pojawią się trudności zacząć od wymieniania wszystkiego tego co w nich jest dobre. W starszych grupach można przeprowadzić takie ćwiczenie:
    Przygotowujemy tyle kartek ile mamy uczniów. Każdą kartkę podpisujemy imieniem jednego ucznia (u góry strony). Rozdajemy kartki tak, aby żaden uczeń nie miał kartki ze swoim imieniem. Uczniowie zaczynając od samego dołu strony wpisują w czym ta osoba jest ich zdaniem dobra i następnie zaginają kartkę tak, aby nie było widać co zostało napisane. Następnie podaję kartkę następnej osobie i ta piszę co jej zdaniem jest mocną stroną osoby która jest podpisana u góry strony. kartkę znowu zaginamy i tak dalej. Gdy wszyscy już wpiszą się na kartkę, rozdajemy je ich właścicielom. Jakież zdziwienie pojawia się na twarzy właścicieli, gdy czytają co inni o nich myślą. Ćwiczenie to jest bardzo budujące.

  21. Ewa Kuszewska

    To prawda, że każdy uczeń ma prawo do sukcesu. Możliwe jest to, kiedy poznamy jego zainteresowania i preferencje, a przede wszystkim zdolności, co ułatwi przydzielenie mu zadania, które będzie mógł i chciał wykonać. Zgadzam się jednak z autorami komentarzy, że w licznych klasach i nie mając wychowawstwa jest to trudne. Warto próbować, bo tym samym zachęcamy uczniów do aktywności, a nawet małe sukcesy mniej zdolnych z pewnością dają dzieciom satysfakcję.

    1. Katarzyna

      Odkrywanie talentów wśród dzieci to bardzo ważny element w pracy nauczyciela i rodzica.Każde dziecko jest inne a przez to posiada własną wartość. Dlatego my dorośli powinniśmy zauważać jego mocne strony . Wspierać w rozwoju talentów oraz zachęcać do rozwijania zainteresowań i marzeń naszych uczniów.

  22. Ewa

    Odkrywanie u dzieci i młodzieży talentów lub uzdolnień jest ważne. To może zaważyć na całym życiu ucznia. Zastanawiam się jednak, czy obecny system nauczania daje nam pedagogom możliwości wyłapywania talentów w 100%. Jesteśmy “zawaleni” pracą papierkową (wypełnianie i tworzenie różnych dokumentów ), pracujemy w licznych zespołach klasowych. Jest to trudne zadanie, ale do wykonania. Udaje nam się odkrywać w podopiecznych talenty (różne nawet te malutkie), rozwijać pasje i umiejętności.

  23. Marta

    Bardzo ważne jest odkrywanie i rozwijani zdolności i talentów dzieci,a zadaniem nauczycieli jest wspieranie utalentowanych uczniów, wyposażenie ich we wszechstronną wiedzę, a także przygotowanie do dalszego rozwoju, z uwzględnieniem ich indywidualnych cech, potrzeb, możliwości, zainteresowań i wrodzonych predyspozycji.Dążyć do tego, aby każdy uczeń mógł rozwijać talenty i swoją osobowość oraz dbać o to, by atmosfera w szkole sprzyjała tym działaniom.
    W tym zakresie współpracować z rodzicami uczniów. Rozwijanie zdolności, umiejętności i talentów naszych wychowanków. Takim efektem jest udział uczniów w konkursach przedmiotowych, tematycznych, olimpiadach i zawodach sportowych organizowanych na szczeblu szkoły, gminy,powiatu, województwa, kraju oraz uzyskiwanie przez nich tytułów
    laureatów.

  24. Izabela W.

    Na przestrzeni roku szkolnego pracuję z różnymi grupami. Początkowo wypytuję o zainteresowania dzieci rodziców oraz wychowawców klas. Następnie sama obserwuję jak dane dziecko czuje się i zachowuje w danym zadaniu czy zabawie. Ciekawym pomysłem okazały się lekcje, które dzieci prowadziły dla swoich kolegów same (z odrobiną mojej pomocy). Na lekcjach prezentowały swoje umiejętności od plastycznych po sportowe oraz czysto teoretyczne jak np. doskonała znajomość marek samochodów. Stworzyliśmy również w klasie: KĄCIK EKSPERTA, gdzie wypisani są poszczególni uczniowie i ich zainteresowania/osiągnięcia/ pasje. Zawsze możemy zwrócić się do niego o pomoc. Każdy uczeń jest w czymś wyjątkowy i dobry. Doskonali to i dąży do tego. Doceniajmy to i czerpmy z tego sami 🙂

    1. Elwira

      Każde dziecko jest wyjątkowe i ma w sobie ukryte talenty. Warto obserwować swoich wychowanków, poświęcić im swoją, rozmawiać z dziećmi i rodzicami o zainteresowaniach, pasjach. Mając w grupie dzieci z różnymi talentami i pasjami warto je wspierać w ich indywidualnym rozwoju osobistym, wykorzystać potencjał i promować w różnego rodzaju konkursach rozwijających ich talenty, zainteresowania i pasje. Zachęta i wsparcie otrzymane ze strony dorosłych jest bardzo ważne do budowania pozytywnego wizerunku własnej osoby przez dziecko, poczucia sprawstwa i samorealizacji.

    2. Ania

      Bardzo ciekawy pomysł z KĄCIKIEM EKSPERTA, znaczący podczas doboru pomocy koleżeńskiej w grupie.

  25. Katarzyna

    Z doświadczenia wiem, że odpowiednia słowna uwaga skierowana do ucznia, który się jej nie spodziewał daje nieoczekiwane efekty. Nagle uczeń, którego efekty pracy (choćby minimalne) zauważyliśmy zwłaszcza na forum klasy zaczyna się starać bardziej, co może spowodować, że mało lubiany przedmiot stanie się całkiem do zniesienia, a potem kto wie… Jedną uczennicę z mojej klasy wysłałam (trochę na siłę) na kółko z matematyki. Po jakimś czasie okazało się, że dziewczynka okazała się bardzo dobra z tego przedmiotu przewyższając resztę klasy, chociaż na lekcjach nie wyróżniała się aktywnością. Bardzo spodobało mi się ćwiczenie zawarte w tej lekcji – niby banalne, ale jakie odkrywcze.

  26. Katarzyna

    W swojej pracy spotykam się z talentami u wielu dzieci naprawdę różnymi .
    Dzieci z mojej klasy chodzą na akrobatykę ponieważ są klasą sportową .Kilka osób ma bardzo
    duży talent jeśli chodzi o prace plastyczne, techniczne (manualne) .
    Inne dzieci mają talent do języków ,poruszania się na scenie czyli zajęcia dramowe
    Najważniejsze dla dziecka jest to żeby znaleźć dziedzinę w której jest dobre .
    Może to być śpiew , gra na instrumencie , taniec, balet ,pisanie wierszy oraz wiele innych .
    My jako wychowawcy powinniśmy być uważni i wyłapać potencjał dziecka oraz talent .

  27. Lutram

    Ucząc już trochę czasu muszę powiedzieć, że wsród dzieci małych (czwartoklasisci czy piatoklasisci) ciężko wyłonić talent. Jednakże wnikliwa obserwacja uczniów podczas lekcji pozwala na zauważenie uzdolnień chociażby kilku z nich. Nawet gdy pobudzimy chociaż jednego ucznia do rozwijania swoich zainteresowań to już cos. Ja pozwalam nawet poprowadzic lekcję takiemu dziecku oczywiscie po wczesniejszych ustalenaich – on wówczas z ogromną pasją przekazuje to co juz potrafi i wie. Koledzy są zachwyceni i poznają swojego kumpla z klasy z innej strony.

  28. Ania

    Z mojego doświadczenia wynika, że w każdej klasie znajdują się uczniowie zdolni
    i uzdolnieni. Bardzo istotne jest, by w porę ich dostrzec.
    Nauczyciel w tym celu ma jedno narzędzie – wnikliwą obserwację.
    Człowiek może być zdolny w różnych dziedzinach. To powinno być kluczem postrzegania człowieka.
    Mój poprzednik powiedział, że nie wszyscy muszą posiadać talent i nie wszyscy go posiadają.
    Nie zgadzam się z tą tezą, ponieważ zależy to od stworzenia umownego spisu zdolności i od subiektywnego postrzegania definicji zdolności czy talentu.
    Rzeczywiście, jeśli przyjmiemy, że talent zamyka się w obszarze szkolnej edukacji – to w istocie nie wszyscy będą utalentowani w tej materii.
    Natomiast jeśli spojrzymy na człowieka holistycznie, to zapewniam, że znajdziemy w nim talent lub zdolność – np. uczennica może być dobrą matką, uczeń w przyszłości okaże się być dobrym pracownikiem budowlanym, ktoś inny okaże będzie specjalistą tzw. ,,złotą rączką”. Nie będę mnożyć przykładów, gdyż chyba obrazowo przedstawiłam swój pogląd.
    Zdolność – to predyspozycje do opanowania danej umiejętności.
    Talent- to wrodzona umiejętność do wykonywania danej umiejętności .
    Nie zawsze odkryjemy je na etapie szkoły (patrz kierowcy)- bo często to środowisko wymaga określonych umiejętności – nie zawsze przydatnych w życiu.

  29. Anna

    Pewna dziewczynka miała ogromny talent plastyczny. Odziedziczony po tacie. Malowała piękne obrazy, rysunki, szkice, postacie, a dłonie wyglądały jak prawdziwe. W szkole na zajęciach plastyki nie mogła się wykazać swoim talentem, ponieważ pani nauczycielka stawiała inne wymagania swoim uczniom: teorie z historii sztuki- kartkówki; malowanie farbą na płytce- terakocie i odbijanie na kartce i więcej…….Dziewczynka w klasie 6 szkoły podstawowej na koniec roku szkolnego z plastyki miała 4 🙁
    Proszę postawić się na miejscu tej dziewczynki, dorastającej nastolatki, jak to odbiło się na jej psychice. Taka niestety jest rzeczywistość w polskich szkołach- po co odkrywać talenty?!!!

  30. Kamila

    Uczę w szkole zawodowej, więc udaje mi się odkryć właśnie talent do danego zawodu. Ale czasem też wręcz przeciwnie, wybrany zawód ni jak nie ma się do zdolności, talentów a czasem nawet zainteresowań. Jeśli nie jest za późno staram się przekonać ucznia, zeby zmienił kierunek i szedł "za talente", ale to nie łatwe.

  31. Grzegorz

    Dzien dobry

    Rozpocznę od zdefiniowania "talentu" – poza tym, że to miara środka płatniczego znana w Asyrii, Babilonii i Grecji starożytnej – to również (o czym pisał m. in. p. M. Czakon) to predyspozycje czy uzdolnienia. Talentem powszechnie określa się potencjał osoby do realizowania określonyhc działań, umiejętności czy komunikacji, niekiedy kognitywnie występujący w połączeniu różnych predyspozycji. Talent może dotyczyć także empatii, panowania nad własnym ciałem czy emocjami. Talent jest ukryty tak długo jak nie zostanie ujawniony przez właściciela czy osobę, często pod wpływem otoczenia. Jeśli osoba sama nie zechce go ujawnić – moim zdaniem – może nie chcieć go wykorzystywać czy rozwijać. Osoby czy instytucje mogą pomóc bądź przeszkadzać (taki triuzm 🙂

    Zastanawiam się, skąd w tym szkoleniu (i generalizując w obecnych publikacjach dotyczących dzieci i edukacji) zdanie z presupozycją, iż każde dziecko ma talent? Z jednej strony brak na to jakichkolwiek – poza życzeniowo – rozczeniowymi – dowodów, z drugiej: nasze chciejstwo świata nie zmieni – zgodnie z krzywą Gaussa rozkład dzieci super zdolnych i całkowicie niezdolnych powinien być (prawdopodobnie) identyczny. To te z drugiej strony krzywej nie chodzą do szkoły? I, skoro wszystkie mają talenty i są uzdolnione, czemu tylko niektóre są przygotowane do tego, by pójść do szkoły czy wcześniej przedszkola?

    Zatem, rozwijajaąc to, co jest i co można rozwinąć oraz poszukując tego, co ukryte, jak też "obracając tymi talentami, które już znamy (zwłaszcza u uczniów zdolnych – także SPE) dbajmy o rozwój edukacji i wzmacniananie roli nauczyciela oraz rodzica (pierwszego z nauczycieli dziecka) – działajmy na rzecz rozwijania i ujawniania talentów. Wspierajmy je umiejętnie umiejętnościami, wiedzą i postawami oraz kształtujmy kompetencje (zawodowe, personalne i społeczne) oraz walidujmy je, certyfikujmy i prównujmy, zaś na koniec pozwólmy im się rozwijać 🙂

    Pozwólmy dzieciom rozwijać Ich skrzydła….

    Dobrego dnia

     

  32. Katarzyna

    Każdy młody człowiek , który staje na naszej drodze ma swój własny talent, swoje predyspozycje do pewnych  działań. Jako nauczyciele, wychowawcy powinniśmy po pierwsze te talenty zauważać, bacznie obserwować swoich podopiecznych, pomagać im rozwijać to co w nich ukryte. Czasami ta mała iskierka którą w odpowiednim momencie rozdmuchamy rozpali w naszym uczniu ogień – pomoże mu odkryć swoje powołanie, pragnienie pewnego działania, które będzie dawało mu ogromną satysfakcję, radość i poczucie spełnienia.

    1. Kamila

      W dzisiejszych czasach mamy większa możliwośc rozwoju talentów, zainteresowań dzieci niż to było kiedyś. Choć nie każdy dąży do własnego rozwoju. Dzieci pozostawione są same sobie. większość czasu spedzają przed komputerem np. na grach. co zabija ich tworczość. Niezmiernie ważny jest rozwój kreatywnośc wśród podopiecznych, dążenie do rozwijania ich mozliwość. Każde dziecko jest inne ma inne predyspozycje, możliwośći. Talent dziecka możemy wykorzystać np. na akademiach szkolnych, konkursach. powinniśmy bacznie obserwować wychowanków oraz umozliwiać im rozwijanie predyspozycji jakie posiadają.  

  33. Aga

    Zgadzam się z wypowiedziami innych. W obecnych czasach bardzo trudno "odnaleźć" wyjatkowość w jednostce. Cala ta papierologia, pogoń za programem, przepełnione klasy….jak w tym wszystkim skupic sie na uzdolnieniach? Poświęcić więcej czasu zdolniejszym, zaszczepić zainteresowanie przyrodą, kulturą, podróżami, fotografią, tańcem. Nauczyciel ma niezwykle odpowiedzialną rolę- musi być niezwykłym obserwatorem, by nie przegapić, nie zaniedbać…

  34. Marzena

    Na każdego ucznia należy patrzec indywidualnie.Obserwuję swoich wychowanków podczas pracy,rozmawiamy ze sobą,podczas wolnych zajęć słucham o czym rozmawiają.Zachecam do podjęcia wyzwania ,ukierunkowuję ,pomagam w realizacji jakiegoś działania.pokazuje jak cieszyć się z każdego małego osiągnięcia.

  35. Beata

    Dobrze byłoby, gdyby uczeń nie był przypisany do jednej klasy. Jeżeli uczeń klasy IV  jest uzdolniony matematycznie niech uczy sie matematyki z piątą czy szóstą klasą, jeżeli jest uzdolniony muzycznie… to samo. Wiadomo, że w szkołach sporadycznie nauczyciele prowadzą zajęcia za free. A przy liczebności uczniów w klasach raczej poświęca się czas uczniom, którzy mają problemy z opanowaniem materiału. Ten zdolny sobie i tak da radę. 

  36. Monika

    Odkrywanie talentów u dzieci wymaga spostrzegawczości nauczyciela oraz chęci zauważenia w każdym z nich jego mocnych i słabych stron. Dzieci bardzo chętnie biorą udział we wszelkiego rodzaju przedsięwzięciach. Lubią odnosić sukcesy, jednak trzeba im to umożliwić poprzez umiejętne postępowanie i odkrycie talentu.

  37. ALICJA

    Nasza szkołą już kolejny raz brała udział w Międzynarodowym Dniu Kropki, który odbchodzony jest 15 września. Uczniowie oglądają film o Vashti., która dzięki kropce uwierzyła w siebie, odkryła swój talent i pomogła innym uwierzyć w siebie. Moi wychowankowie z tej okazji zapisują na kołach swoje talenty. Najpierw przez kilka dni koła wiszą na gazetce, a później znajdują się w kronice klasowej. Ponadto na początku klasy czwartej rodzice wypełniją specjalne karty, na których zamieszczają informacje o mocnych i słabych stronach swojego dziecka. Napewno jest to duża pomoc w wykrywaniu talentów i podejmowaniu odpowiednich działań.

    1. Dorota D

      Talenty odkrywamy w działaniu. I nie wolno na to żałować czasu. Za odkrytym talentem idzie pasja.

  38. Asia

    A ja, zawsze na pierwszych lekcjach, proszę uczniów o napisanie do mnie listu. W nim piszą o tym co chcą oraz o talentach:)

  39. Jolap

    Odkrywanie talentów czy też Mocnych Stron to bardzo istotny element w procesie wychowania, nauczania. Ja w indywidualnej rozmowie pytam w czym jesteś najlepszy, co robisz najlepiej i wcale nie chodzi mi o oceny z przedmiotów. W grupie zaś przygotowuję karty, gdzie młodzież przez określony czas wypisuje to w czym jest najlepsza. Możliwość napisania czy wypowiedzenia to pierwszy krok uświadomienia sobie talentu. A dla nas to cenna informacja, którą należy wykorzystać w procesie wychowania i nauczania. Nie jest to łatwe, ale kiedyś możemy usłyszeć " to dzięki Pani, Panu jestem kucharzem, lekarzem , czy nauczycielem". I wtedy otwarcie możemy wypowiedzieć słowo SUKCES.

     

  40. Agnieszka

    Odkrywanie talentów nie jest prostą sprawą, ale warto poświęcić jej czas. Jeżeli mamy uczniów tzw. "przeciętnych" (mają średnie, albo dobre stopnie ze wszystkiego), często nawet pytanie czym się interesujesz? sprawia uczniom trudność

  41. Małgorzata

    Kiedy czytam o odkrywaniu talentów uczniowskich widzę nasze (niestety) przeładowane klasy, dwie godziny w tygodniu na kontakt z dziećmi i ciągłe rozliczanie nas z tego, co się zrobiło (a czego nie!). Nie sprzyja to na pewno odkrywaniu talentów, ale też nie uniemożliwia. Bardzo podoba mi się ćwiczenie – na pewno zrealizuję. Najważniejsza jest świadomość nauczycieli, że każde dziecko ma talent, na każde trzeba zwrócić uwagę.

  42. Bożena

    Dobre pomysły, ważny element w procesie wychowania i nauczania. Tematy przerobiłam w ramach Waszego Kursu z "Odkrywania talentów".

  43. Malwina

    Praca nauczyciela przedszkola sprzyja odkrywaniu talentów – co tydzień dowiaduję się o moich wychowankach czegoś nowego i mam naprawdę ogromną satysfakcję, gdy widzę, jak pięknie rysują, występują, śpiewają, tańczą, konstruują… szkoda, że wielu z tych rzeczy nie będą mogli robić w szkole, a jesli nawet, to pewnie nie dostaną za to szóstki. Ale moim zadaniem, jeszcze teraz, kiedy nie są oceniane, jest nauczyć ich wiary w te ich talenty i samodzielności, tak żeby nie było ważne, czy szóstka, czy trójka, ale – na ile się postarałeś i ile pracy włożyłeś w swoje dzieło. Sam talent bez wiary we własne siły nie wystarczy.

    1. gosia1968

      Miałam kiedys ucznia , do którego przylgneła opinia :"kujon" – zawsze powazny, dobrze przygotowany…..na koniec 6 klasy ujawnił swoj talent aktorski

  44. Małgosia

    W swojej pracy wychowawczej staram się skupiać na mocnej stronie moich wychowanków. Poznajemy się nawzajem m.in. poprzez rozmowy, pogadanki, które bywają wstępem lub podsumowaniem danego tematu. Zachęcam moich uczniów do udziału w licznych konkursach, gdzie mogą się sprawdzić, nabrać doświadczenia, dobrze się bawić, spotkać z innymi spoza klasy. Organizuję wycieczki, wyjścia, spotkania z "ciekawymi" ludźmi, by rozszerzać horyzonty moich uczniów, by miały z czego wybierać 

  45. Monika

    Pracuję z grupą 25-ciu dzieci. Staram się wprowadzać różne formy artystyczne np. taniec, mimika, malarstwo i obserwóję które dzieci wykazują szczególne zainteresowanie lub wybitne efekty. Staram się wtedy rozwijać ich talenty. Nieeidy to złudna ścieżka, bo czasem chęci nie idą z efektami, ale nie skreślam takich dzieci, bo cieżka praca pozwala im dotrwać do celu. Tym jest talent. Niekiedy dziedziczony, a niekiedy nabyty ciężką pracą i uporem.

  46. Karolina

    Marzy mi się tak zindywidualizowany system edukacji, w ktòrym nauczyciel mògłby poświęcić każdemu uczniowi tyle czasu, by pomóc mu odkryć i rozwinąć własny talent. Właściwie każdy z uczniòw powinien mieć w jakimś stopniu "indywidualny tok nauczania" dostosowany do swych predyspozycji oraz adekwatny system oceniania.

  47. Anna

    Zgadzam się z p. AgatąK, że to ćwiczeniepowinno być poprzedzone lekcją o poczuciu własnej wartości. Od siebie dodam, że ja przeprowadziłambym je w klasie która jest już w miarę zgrana, Wydaje mi się, że w innym przypadku efekty mogłyby nie być zadowalające.

  48. AgataK

    Moim zdaniem, tego typu rozmowę czy ćwiczenie powinny poprzedzać zajęcia na temat własnej wartości. Dziecko musi mieć dobrą samoocenę, żeby uwierzyć że ma talent i być w stanie go szukać. 

    Myślę, że część dzieci – zwłaszcza z domów, które ich nie wspieraj- nie znają same siebie zbyt dobrze. Szukanie własnych zalet i zdolności to ciekawy temat do pracy i współpracy nawet przez dłuższy okres czasu. 

  49. monia_r

    Jestem plastykiem więc mi może trochę łatwiej dostrzegać te talenty a napewno lgną do mnie uczniowie ktorzy są słabsi z przedmiotów ścisłych a są w jakiś sposób uzdolnieni artystycznie. Z resztą nw przedmiotach artystycznych można chwalić za wkład pracy choć nie wszyscy tak robią a jest to niezwykle ważne dla każdego człowieka. Pochwała buduje 🙂

  50. Aneta

    Bardzo podoba mi się ćwiczenie rozpoznawania talentów przez kolegów z klasy, podobne stosuję przy lekcjach, w których mogę sobie pozwolić na swobodę a łączą się z zagadnieniem. Uważam, że każdy nauczyciel potrafi wygospodarować czas na poznanie swoich uczniów. Ich talenty można przecież wykorzystać nie tylko do konkursu , przedstawienia, ale w pomocy koleżeńskiej. Myśmy zrobili pokaz talentów-każde dziecko mogło się zgłosić, przygotować stolik z wystawką swoich zainteresowań i zaprezentować koleżankom, nauczycielom, rodzicom, którzy przyszli na dni otwarte. Zdobyta wiedza o uczniach była bezcenna- mieliśmy świetnego obserwatora-fotografa, zbieracza płyt winylowych, satarych zegarków. to była lekcja pokory dla nas nauczycieli przed talentami uczniów, którzy czasami w szkole mocno odstawali od rówieśników. Doszliśmy do wniosku, że odkrywanie talentu dzieci jest waniejsze niż 1 punkt z podstawy-warto znależć czas na to.

  51. Beata, Joanna

    Co jest ważniejsze w naszej szkole: rozwijanie talentów uczniów, czy numerki przy realizowanych lekcjach?

  52. Beata, Joanna

    Zgadzam się z wypowiedziami innych. W obecnych czasach zauważyłam, że niektórym uczniom szaloną trudność sprawia nazwanie własnego talentu. Zawsze staram się ukierunkować ich tok myślenia na to co im sprawia radość, co bardzo lubią robić, w czym są dobrzy. Pomocni są również pozostali uczniowie, którzy sami opisują talenty kolegów.

  53. A.

    Oczywiście odkrywanie talentów jest ważne, ale też bardzo trudne zwłaszcza u dorastającej młodzieży, która bywa nieszczera i “udaje kogoś” kim tak naprawdę nie jest i nie chce być, ale koniecznie, chce zaistnieć w grupie rówieśników. Bywa, że otoczenie dziecka przez lata nieświadomie i nieumiejętnie ciągnie go w niewłaściwym kierunku….
    Co można więc zrobić z takim zahukanym i sfrustrowanym dorastającym dzieckiem, któremu rodzice lata temu ułożyli życie? Uważam, że rozpoznawaniem talentów i doradztwem powinni zajmować się specjaliści jak najwcześniej. Nauczyciel, specjalista danego przedmiotu może “wyłapać” z grupy tych najzdolniejszych w swojej dziedzinie lub tych najsłabszych, ale dziecko w wieku 16 – 18 lat mające trudności w nauce, często ma tak pokomplikowane życie rodzinne, że nawet instytucje powołane do tego nie radzą sobie z problemami.

  54. Małgośka

    Jestem zdania, że w każdym z nas tkwi talent. Jednak sztuką jest odkryć go w sobie, a jeszcze trudniej odkryć go w innych. Pracując z dziećmi i obserwując je w codziennych czynnościach w szkole można wiele zauważyć. Najważniejsze jest to, aby dostrzec w dziecku jego talent. Moim zdaniem pomocna w tym jest drama. Poprzez zabawy dramowe odkryłam już wiele talentów. A co najważniejsze nie pomyliłam się. Moi absolwenci niejednokrotnie mnie o tym przekonali.

  55. Dorota

    Tak naprawdę to odkrywanie talentów i ich rozwijanie zależy w dużej mierze od nauczyciela. W programach szkolnych nie ma miejsca na pracę z dzieckiem zdolnym i tylko dobra wola oraz wkład pracy nauczyciela pozwoli na rozwijanie talentów u dzieci. Każde dziecko posiada jakieś umiejętności, które powinniśmy poznać i rozwijać, a być może przekształcą się w talenty.

  56. Barbara

    Każde dziecko ma w sobie jakieś predyspozycje,zdolności.Od nas zależy,czy odpowiednio tym pokierujemy i damy szansę ,by dzieci się ciągle doskonaliły.Trzeba w każdym znależć
    coś wyjątkowego i rozwijać to,stymulować,by się nie zmarnowało i nie zanikło.Nie sama glowa dziecka chodzi do szkoły.

  57. Elżbieta

    Pracując z dziećmi, obserwujemy ich zachowania, sposoby spędzania czasu. W ten sposób możemy ,, wykryć” ich talenty i zainteresowania. Znając je, możemy pokierować dziecko w taki sposób aby rozwijało się zgodnie ze swoimi predyspozycjami: np. udział w konkursach plastycznych, recytatorskich, tanecznych itd. Dziecko, które odnosi sukcesy, staje się pewne siebie, dowartościowane, lepiej funkcjonuje w społeczeństwie- grupie, a w późniejszym czasie pewnym siebie dorosłym.

  58. Anna

    Podoba mi się to ćwiczenie na odkrywanie talentów. System szkolny daje mało czasu na odkrywanie talentów, bo przecież najważniejsze jest zrealizowanie podstawy programowej, uzupełnienie dziesiątek stron dokumentacji, by w razie kontroli wszystko się zgadzało, a to wszystko kosztem czasu dla ucznia, np.czasu potrzebnego by podejść do niego bardzo indywidualnie i pomóc mu odkryć jego talent. Wielka szkoda…

  59. Magdalena

    Talenty należy odkrywać, zwłaszcza u dzieci. Dzięki temu, że są dobre w jakiejś dziedzinie nabierają większej pewności siebie i jest im łatwiej pokonywać napotykane trudności.

  60. Iwona

    system szkolny, wychowawczy jest nakierowany na przycinanie wszystkich wg.schematu, talent często jest tym co wychowadzi poza schemat i tylko od dobrego nauczyciela i wychowawcy zależy czy go amputujemy czy pozwolony mu rozsnąć

  61. Marzena

    Talenty nie zawsze są widoczne i czytelne np. taniec, sport. Czasem może to być empatia do innych , chęć pomocy , bardziej moralne jak fizyczne sprawności

  62. Marzena

    Czesto się zdarza , że dzieci sprawiające trudności są bardzo zdolne w jakiejś dziedzinie . Niestety często skupiamy się tylko na wychowaniu i dyscyplinie . Zapominamy o tym , że talenty potrzebują próbowania , doświadczania , a to nie łączy się ze grzecznym siedzeniem w ławce i uważnym słuchaniem . Warto pamiętac , żeby ” nie wylać dziecka z kąpielą …”

  63. Piotrek Robert

    Ćwiczenie ciekawe, pozwalające odkryć różne rzeczy. Jednak wymaga bardzo dobrego wprowadzenia i grupy, która akceptuje siebie.

    Ćwiczenie prowadzone w grupach dorosłych wzbudzało różne emocje i czasem prowadzenie szkolenia było po tym ćwiczeniu bardzo trudne. Nie wiem jak może reagować młodzież dlatego uważam, że ćwiczenie wymaga bardzo dobrego wprowadzenia.

    A przy okazji jak zdefiniować pojęcie talentu? W sieci można znaleźć wiele dyskusji na ten temat, jak również czy talent w ogóle istnieje? Może lepszym określeniem jest „wyjątkowa predyspozycja”, która lepiej oddaje kontekst? Nie rozwijana – zanika, rozwijana – prowadzi do wyjątkowych osiągnięć w danej dziedzinie.

    1. Michał Czakon

      Tutaj “talenty” rozumiemy bardziej jako szerokie predyspozycje, które możemy wykorzystywać w życiu. Każdy z uczniów ma takie talenty (każdy z dorosłych też), a czasami ich nie zauważamy, bo nie są spektakularne, nadzwyczajne, itp.

      Taka definicja talentu pozwala nam spojrzeć na każdego z naszych uczniów jako wyjątkowego i uzdolnionego i każdy może otrzymać takie zadanie, które będzie odpowiadać jego predyspozycjom.

Pozostaw odpowiedź Eryka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ochorna antyspamowa: przesuń suwak na prawo Ochorna antyspamowa: przesuń suwak na prawo

Menu

Warsztaty

Szkolenia dla nauczycieli

Programy edukacyjne

Strefa Wiedzy

Darmowy kurs

Kursy on-line

Sklep

Regulamin Ośrodka CDW

Kontakt

Motycz Leśny 51
21-030 Motycz Leśny

Warsztaty dla klas, szkolenia dla dorosłych:
502-928-477, biuro@cdw.edu.pl

Sklep, kursy online:
513-056-931, kontakt@cdw.edu.pl


Copyright © 2020 Centrum Dobrego Wychowania

Theme by Colorlib Powered by WordPress

Polityka prywatności